• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
2

درباره خودروی توگ ترکیه چه می‌دانیم؟

  • کد خبر : 112153
  • 30 تیر 1402 - 18:00
درباره خودروی توگ ترکیه چه می‌دانیم؟
یازاکو - توگ ترکیه برای اولین بار خودروی تمام برقی را در ترکیه تولید کرد، توگ به قدری برای ترک‌ها مایه مباهات است که اردوغان در سفر خود به عربستان یک دستگاه از این خودرو را به بن سلمان ولیعهد این کشور هدیه داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از تجارت نیوز، برند توگ ترکیه در سال ۲۰۱۹ از کانسپت یا طرح مفهومی تمام برقی خود با نام توگ تی ۱۰ ایکس رونمایی کرد و بر خلاف خودروسازان ایرانی در زمان مقرری که از قبل اعلام شده بود در اکتبر ۲۰۲۲ از نسخه نهایی این محصول برای استفاده مصرف‌کنندگان پرده‌برداری کرد.

تاریخچه خودروی ملی ترکیه

ترک‌ها و به ویژه رئیس جمهورشان رجب طیب اردوغان سعی داشتند و دارند که این خودرو را  به عنوان اولین خودروی تمام برقی این کشور معرفی کنند تا خاطره تلخ خودروی دِوریم را  از ذهن و خاطره مردم ترکیه و  متخصصان صنعت خودرو در جهان پاک کنند. خودرویی که در سال ۱۳۵۰ خورشیدی تنها چهار دستگاه از آن تولید شد و پس از اولین استارت خود به دست جمال گورسل چهارمین نخست وزیر ترکیه تنها توانست ۲۰۰ متر را  طی کند و سپس خاموش شد.

ترک‌ها پس از گذشت ۵۰ سال محصولی را تولید کردند که هر چند بر خلاف گفته خودشان تماماً داخلی و ملی نیست، اما به واسطه همکاری با شرکت ایتالیایی پنین فارینا ایتالیا توانستند عنوان نخست مسابقه طراحی IF را برای اولین بار برای کراس‌اوور مید‌سایز تی ۱۰ ایکس کسب کنند.

صادرات vip توگ

دیروز رجب طیب اردوغان  طی سفری  که به عربستان داشت، به همراه خود یک دستگاه خودروی تمام برقی توگ را به عنوان هدیه به محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد و نخست‌وزیر این کشور تقدیم کرد و بن سلمان نیز به رسم احترام سوار بر این خودرو شد.

مشخصات فنی توگ

خودروی توگ تی ۱۰ ایکس تا به این لحظه در سه مدل متفاوت معرفی شده است، هر سه مدل از یک موتور الکتریکی مشترک بهره می‌برند که بیشنیه توان ۱۶۰ کیلووات، حداکثر گشتاور ۲۱۸ نیوتن‌متر و  نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را در اختیار راننده قرار می‌دهند، تا این لحظه تفاوت این سه مدل تنها  در آپشن و طول و وزن خودرو است، مدل سوم این خودرو که v2 long range نام دارد ۱۵۲ کیلوگرم سنگین تر از دو مدل V1 Standard Range و V2 Standard Range است؛ این دو مدل تنها در آپشن‌های داخلی تفاوت دارند، اما مدل لانگ این خودرو به جای استفاده  از یک موتور ۵۲/۴ کیلوواتی از یک موتور ۸۸/۵ کیلوواتی بهره می‌برد.

مطابق با گفته مهندسان شرکت توگ این خودرو اگر در ایستگاه‌های َac شارژ شود، در نسخه استاندارد ظرف مدت ۱۹۵ دقیقه و برای نسخه لانگ ظرفمدت ۳۴۵ دقیقه به ظرفیت فول می‌رسد.

اگر این خودرو در ایستگاه‌های شارژ DC شارژ شود، در هر سه نسخه ظرف مدت ۲۸ دقیقه به ظرفیت فول می‌رسد.

قیمت توگ در بازار جهانی

این خودرو با توجه به اینکه از باتری‌های برقی و صفحه نمایش‌های کاملاً دیجیتال در ابعاد بزرگ بهره ‌می برد و از سوی دیگر می‌خواهدبه عنوان خودرویی لوکس به بازار خودروی ترکیه، خاورمیانه یا حتی شاید جهان ورود کند باید از قیمت‌گذاری نسبتاً لوکس نیز استفاده کند، این خودرو در زمان معرفی خود در مدل پایه ۵۰ هزار دلار و در مدل فول خود ۶۴ هزار دلار قیمت گذاری شد.

 سبقت ‌ترک‌ها با توگ از خودروسازان ایرانی

برخلاف دست‌اندرکاران صنعت خودروی ایران که خود را غول خودروسازی خاورمیانه می‌دانند باید گفت که چند سالی است ترکیه با پیروی از راهکار مونتاژ و قطعه‌سازی درآمدی چند برابری خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی دارد و مضاف بر این درآمد به دلیل پیروی از استاندارد‌های روز دنیا و همچنین رعایت قوانین آلایندگی و اسقاط رضایت اجتماعی مردم خود را نیز جلب کرده است و از منظر آلودگی هوا و ایمنی هم در سطح مطلوبی قرار دارد.

مغایر با فعالیت‌های رسانه‌ای ترک‌ها که خودروی توگ را در بوق و کرنا کرد، این خودرو نیز هنوز بعد از گذشت چند ماه نتوانسته در تیراژ بالا و به نحوی که عموم مردم آن‌را خریداری کنند، تولید شود و به نظر می‌رسد تولید این خودرو بیشتر جنبه رسانه‌ای و به رخ کشیدن قدرت و جایگاه در عرصه علم و تکنولوژی را دنبال ‌کرده است تا استفاده روزمره برای مردم.

اما واقعیت تلخی که گریبان هر ایرانی و به ویژه صنعت‌گران حوزه خود را می‌گیرد این است که به دلیل سیاست‌گذاری‌های دستوری و غلط پی در پی صنعت خودروی کشور ما که در خاورمیانه از لحاظ قدمت و تیراژ رتبه اول دارد این روزها از همه لحاظ رقبای تازه کار خود عقب می‌ماند، بسیاری از این فعالان معتقدند که صنعت خودروی ایران در کما است و اگر عزم و اراده‌ای جدی برای احیاء ودرمان آن در نظر گرفته نشود به زودی صنعت خواهد مرد و دیگر نمی‌توان تا مدت‌های طولانی آن‌‌را احیا کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=112153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});