• امروز : شنبه - ۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 22 June - 2024
4

تولید ۲۱ میلیون اصله نهال در آذربایجان شرقی آغاز شد

  • کد خبر : 120565
  • 20 مهر 1402 - 12:45
تولید ۲۱ میلیون اصله نهال در آذربایجان شرقی آغاز شد
یاز اکو - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: تولید ۲۱ میلیون اصله نهال در راستای اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت کشور طی چهار سال در این استان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «سیروس داودی»، در بازید خبرنگاران و اصحاب رسانه از ظرفیت ها و اقدامات منابع طبیعی استان در شهرستان جلفا در قالب اردوی راویان پیشرفت، افزود: از این تعداد؛ ۱۴ میلیون اصله در نهالستان های منابع طبیعی و هفت میلیون اصله نیز از سوی بخش خصوصی تولید می شود.

وی با بیان اینکه ۶ میلیون اصله امسال برای کاشت به صورت رایگان در بین مردم، سازمان ها و نهادهای دولتی توزیع می شود، اظهار کرد: گونه های تولید شده در استان شامل صنوبر، سنجد، توت، بلوط، افرا، زبان گنجشک، ارغوان و سماق است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: اکنون ۹ نهالستان در سطح استان وجود دارد که از این تعداد چهار نهالستان فعال بوده و زیرساخت های سایر نهالستان ها نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد آماده شده است و تلاش می شود آن ها نیز در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

داودی، با بیان اینکه آذربایجان شرقی در تولید و اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی چهار سال، پیشتاز بوده و رتبه اول کشوری را دارد، ادامه داد: برای تسطیح زمین، جمع آوری سنگ اراضی زیرکشت، بسترسازی، تهیه بذر و قلمه و تامین ماشین آلات مورد نیاز برای تولید این اصله ها ۱۶۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ارزش نهال های تولید شده در استان را بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد: این اداره کل با استفاده از منابع و امکانات موجود برای تولید این نهال ها ۸۰ میلیارد ریال هزینه کرده و بیش از ۸۰ میلیارد ریال نیز برای تامین ماشین آلات هزینه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: عمده اهداف اجرای این طرح حفظ جنگل ها، تولید چوب و جلوگیری از قطع درختان جنگلی، جلوگیری از فرسایش خاک، توسعه فضای سبز، کاهش آلودگی هوا و اشتغالزایی است.

داودی، با اشاره به اینکه امسال بیش از ۲ هزار میلیارد ریال نهال رایگان بین مردم و سازمان ها توزیع می شود، افزود: عمده هزینه های اجرای این طرح از محل مسوولیت های اجتماعی در قالب انعقاد تفاهم نامه با شرکت های فعال معدنی و صنعتی استان تامین شده است.

تولید نهال در ۱۰۰ هکتار از اراضی نهالستان جلفا امسال آغاز می شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با بیان اینکه ایستگاه تولید بذر و نهالستان «شامداران» جلفا دارای ۳۴۰ هکتار مساحت است، گفت: از این میزان اراضی، ۳۰۰ هکتار مفید است.

«ابوالفضل مختاری»، افزود: این نهالستان در سال های گذشته راکد و بلااستفاده بوده و در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طول چهار سال در کشور، از سوی کارشناسان منابع طبیعی استان فعال شده است.

وی اظهار کرد: برای فعال سازی این نهالستان اقدام به جمع آوری سنگ های موجود در اراضی زیرکشت، بسترسازی و کاشت نهال شده و در اواخر پاییز امسال در سطح ۱۰۰ هکتار از اراضی این نهالستان، تولید نهال آغاز می شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: در این نهالستان ها گونه هایی تولید می شود که نیاز آبی کمی داشته، دارای سازگاری با اقلیم منطقه و مقاومت بالایی نسبت به تغییرات دمایی برخوردار است.

مختاری، ادامه داد: این گونه ها از جمله سنجد همچنین علاوه بر ایجاد فضای سبز دارای ارزش اقتصادی بالایی بوده و برای مردم و کشاورزان نیز سودآور است.

وی اظهار کرد: متقاضیان برای دریافت این نهال ها باید درخواست خود را به اداره کل منابع طبیعی استان ارایه کنند و پس از بررسی عرصه از سوی کارشناسان و تایید آن ها، چاله کنی از سوی متقاضیان انجام می شود و این اداره کل نیز نهال های مورد نیاز آنان را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

مختاری با بیان اینکه کاشت این نهال ها مکان محور بوده و نقشه و مختصات آن ها ثبت می شود، افزود: این اقدام برای پایش، ارزیابی و نظارت بر کاشت این نهال ها در سطح استان انجام می شود.

احیای جنگل های ارسباران با کاشت سالانه ۲۰۰ هکتار

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به طرح احیای جنگل های ارسباران گفت: هر سال در حدود ۲۰۰ هکتار از اراضی این جنگل ها در قالب صیانت از ارسباران، نهال کاشته می شود.

داودی، با بیان اینکه این طرح در راستای برنامه ریزی های انجام شده برای کاشت یک میلیارد اصله جنگل کاری اجرا می شود، افزود: در این طرح عمدتا از گونه های بومی و جنگلی مناطق ارسباران که سازگاری بیشتری با این مناطق دارند، استفاده می شود.

وی اظهار کرد: به طور میانگین میزان پوشش جنگلی در سطح دنیا چهار میلیارد هکتار بوده که این میزان در کشور ما حدود ۱۴.۳ میلیون هکتار است و تلاش می شود با ادامه جنگل کاری این میزان به ۱۶.۲ میلیون هکتار برسد.

بوته کاری در سه هزار و ۸۰۰ هکتار حاشیه دریاچه انجام شده است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اقدامات انجام شده در حاشیه دریاچه ارومیه برای کاهش میزان ریزگردها، گفت: در این راستا در سطح سه هزار و ۸۰۰ هکتار از حاشیه این دریاچه بوته کاری انجام شده است.

مختاری، با تاکید بر اینکه بر اساس مطالعات محققان، کاشت نهال در حاشیه این دریاچه در کاهش انتشار ریزگردها تا سه برابر نسبت به قبل از کاشت نهال ها موثر بوده است، افزود: عمده نهال های کاشته شده در این مناطق سنجد است که نیاز آبی کمی داشته و شرایط محیط را بهتر تحمل می کند.

وی اظهار کرد: علاوه بر کاشت نهال در این مناطق، طرح قرق و حفاظت از حاشیه دریاچه ارومیه در سطح ۳۲ هزار هکتار برای حفظ پوشش گیاهی منطقه اجرا شده و از ورود دام به این اراضی جلوگیری شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=120565

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});