• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
7

۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند/ ایران رتبه اول استفاده از سوخت‌های فسیلی

  • کد خبر : 123064
  • 10 آبان 1402 - 14:13
۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها فرسوده هستند/ ایران رتبه اول استفاده از سوخت‌های فسیلی
یازاکو - در حالی که ایران در بحث انرژی همچنان بر استفاده از سوخت‌های فسیلی پایبند است، هر سال بر تعداد وسایل نقلیه فرسوده هم افزوده می‌شود. گذشته از خودروهای فرسوده رئیس تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا با اشاره به اینکه ایران رتبه اول استفاده از سوخت‌های فسیلی را دارد، از فرسودگی ۹۰ درصد موتور سیکلت‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از تجارت‌نیوز، رئیس تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا طی اظهار نظری گفته است که از حدود ۱۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت شماره‌گذاری‌شده در کشور حدود ۹۰ درصدشان فرسوده هستند.

وی در ادامه افزود: با مسئله ناترازی انرژی مواجه هستیم؛ چراکه تنها به دنبال تامین نیازها بوده‌ایم. ایران رتبه اول مصرف سوخت فسیلی در دنیاست.

کمبود انرژی؛ ابربحران ایران!

ناترازی انرژی یکی از معضلاتی است که ایران همواره با آن مواجه بوده است و فرسودگی وسایل نقلیه از جمله اصلی‌ترین مواردی است که به ناترازی انرژی در ایران دامن زده است، در واقع مشکل ناترازی انرژی روزبه روز گسترده‌تر می‌شود و دیگر از آن به‌عنوان ابربحران کمبود انرژی یاد می‌شود که از برق و گاز به بنزین و آب سرایت کرده است.

این در حالی است که ایران یکی از بزرگ‌ترین دارنده‌های منابع و ذخایر در جهان به حساب می‌آید و در شرایطی ابربحران کمبود انرژی از مشکلات اصلی کشور شناخته می‌شود که حداقل ۲۷ میدان مشترک نفتی و گازی فعال است.

از سوی دیگر، معضل تامین سوخت و ناترازی در مصرف بنزین نیز شدیدتر از گذشته شده است.

کشورهایی مانند چین، هند، مالزی و … که دارای منابع عظیم انرژی نیستند در شرایط امروز کمتراز ایران به عنوان یکی از دارندگان بزرگ انرژی با بحران مواجه شده‌اند و چرایی این موضوع سوال‌برانگیز است؛ ایران با وجود منابع غنی با پشتوانه برنامه‌های توسعه تدوین شده همچنان در وضعیت ناترازی انرژی به سر می‌برد.

رئیس دولت سیزدهم هم اخیرا در جلسه شورای‌عالی انرژی دولت خود را وارث ناترازی شدید در عرصه انرژی معرفی کرد و به مدیران زیرمجموعه خود دستور داد با نقش دادن به مردم و استفاده از راهکارهای تشویقی قبل از تدابیر تنبیهی به شکل مؤثرتر و سریع‌تری به اهداف خود دست یابند.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد که تنها راهکار دولت برای حل ناترازی انرژی دستوری باشد، اما بازار انرژی دستورپذیر نیست و بر تعداد خودرو و موتورهای فرسوده هم هرروز افزوده می‌شود که بر طبل ناترازی انرژی خواهند کوبید.

اقتصاد ذی‌نفعانه از دلایل کمبود انرژی در ایران!

فرشید شکرخدایی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، در رابطه با بحران ناترازی انرژی و به خصوص بنزین گفت: ناترازی در مصرف بنزین جز ثمره‌های دیوارکشی دور کشور است. بدان معنا که افرادی که مانع از واردات خودرو هستند این ناترازی را به همراه خودروهای بی‌کیفیت داخلی به مردم تحمیل کرده‌اند.

وی افزود: برخی افراد به بهانه حمایت از تولید داخل جلوی واردات را گرفته‌اند و بلای ناترازی در مصرف بنزین را بر سر مردم سرازیر کرده‌اند، یا واردات خودرو را ممنوع می‌کنند و یا تعرفه‌های سنگین بر سر راه واردکنندگان گذاشته‌اند در چنین شرایطی چه نتیجه‌ای به جز ناترازی می‌توان گرفت؟

شکرخدایی ادامه داد: همه از کیفیت خودرو داخلی ناراضی هستند اما وضعیت اصلاح نمی‌شود دلیل آن هم مشخص است. دلال‌های ذی‌نفع از شرایط و قیمت‌گذاری فعلی قطعا با واردات مخالف هستند. شاید برخی نمایندگان هم از ناترازی مصرف بنزین و عدم واردات خودرو سود می‌برند که مانع از آن شده‌اند و هر بار سخنی از واردات به میان می‌آید در صف اول مخالفان قرار می‌گیرند.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: متاسفانه اقتصاد ذی‌نفعانه تمام منافع ملی را تحت‌الشعاع قرار داده و ضرر برای تمام ملت ایران حتی خودرو سازان ایجاد کرده است. قیمت خودرو تا چه میزان دیگر قرار است بالا برود؟ باید چشم به امید واردات بنزین ببندیم؟ این عوامل از جمله مواردی هستند که مافیای خودرو به کشور تحمیل کرده‌اند. اقتصاد فعلی برای همه زیان دارد اما برای تعداد محدودی نفع دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=123064

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});