• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
12
تحلیل وضعیت تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونای آذربایجان‌شرقی

آمار فوتی‌های آذربایجان‌شرقی بیش از دو برابر متوسط جهانی است

  • کد خبر : 12330
  • 05 اردیبهشت 1400 - 11:59
آمار فوتی‌های آذربایجان‌شرقی بیش از دو برابر متوسط جهانی است
آمار فوتی‌‌های استان ۴ میلیونی آذربایجان‌شرقی از آمار فوتی‌های کشور 210 میلیونی نیجریه، ۵۱ میلیونی کره‌جنوبی و 33 میلیونی مالزی بیشتر است. همچنین براساس این آمار از هر یک میلیون نفر هم‌استانی تا تاریخ مذکور 936 نفر جان خود را از دست داده‌اند که از این لحاظ نیز آذربایجان‌شرقی در رتبه‌ی 47 اُم جهان قرار دارد. این در حالی‌است که میانگین تعداد فوتی‌های کشورهای جهان در یک میلیون نفر 395.7 نفر است. یعنی نسبت فوتی‌های استان آذربایجان‌شرقی بیش از دو برابر متوسط جهانی است.

یاز اکو؛ ساسان نیک‌رفتار خیابانی اگر استان آذربایجان‌شرقی را به مثابه‌ی یک کشور در نظر بگیریم، از نظر آمار مبتلایان به کرونا در رده‌ی ۹۷ اُم جهان، از نظر تعداد فوتی‌ها در رتبه‌ی ۵۹ اُم جهان قرار داریم. وضعیت فاجعه‌ی کرونا در آذربایجان‌شرقی زمانی بیشتر عیان می‌شود که تعداد فوتی‌های این استان ۴ میلیونی از تعداد فوتی‌های کشور ۵۱ میلیونی کره و ۳۳ میلیونی مالزی بیشتر است.

با استناد به آمارهای رسمی جهانی شیوع کرونا و سایت https://www.worldometers.info/، ایران تا تاریخ ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، با ۲٫۳۳۵٫۹۰۵ نفر مبتلا به کرونا در رتبه‌ی چهاردهم جهان قرار گرفته است. با در نظر گرفتن آمار جمعیت به‌روز ایران (۸۴,۸۶۱,۳۱۱ نفر) تا تاریخ مذکور، از هر یک میلیون نفر ایرانی، ۲۷,۵۲۶ نفر به این بیماری به طور رسمی مبتلا شده‌اند که از این لحاظ ایران در رتبه‌ی ۸۶ ام جهان قرار دارد.

همچنین با استناد به همین سایت، تا تاریخ مذکور ۶۸,۳۶۶ نفر بر اثر بیماری کرونا فوت کرده‌اند که از این لحاظ ایران در رتبه‌ی دوازدهم جهان قرار گرفته است. از هر یک میلیون نفر ایرانی تا تاریخ مذکور ۸۰۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند که از این لحاظ نیز ایران در رتبه‌ی ۵۴ اُم جهان قرار دارد.

حال به تحلیل آمار شیوع بیماری کرونا در آذربایجان‌شرقی می‌پردازیم. آمار جمعیت استان آذربایجان‌شرقی براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۶۵۲/۹۰۹/۳ نفر بوده که نزدیک ۵ درصد از جمعیت کل ایران را به خود اختصاص داده‌است. برای دقت بیشتر این تحلیل ما به آمار مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌شرقی در سوم دی ماه ۱۳۹۸ استناد می‌کنیم که بر این اساس جمعیت استان بالغ بر ۴ میلیون و ۶۴۰ نفر است.

جدول مقایسه ای تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا

بنا به گفته‌ی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، آذربایجان‌شرقی طی ماه‌های گذشته از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز یا هشدار قرار داشته و کرونا همچنان در استان فعال است و تا به حال ۸۷ هزار مبتلای قطعی به کرونا در آذربایجان‌شرقی شناسایی شده است. محمدحسین صومی همچنین تعداد قطعی فونی‌های ناشی از کرونا را ۴۳۴۵ نفر عنوان کرد.

براساس این آمار رسمی، از نظر تعداد مبتلایان به کرونا، آذربایجا‌ن‌شرقی به تنهایی در رتبه‌ی ۹۷ اُم جهان (بالاتر از کشورهای فنلاند، کامرون، سنگاپور، تایلند، استرالیا وهنگ‌کنگ) قرار گرفته است. تا به حال، از هر یک میلیون نفر هم‌استانی ۱۸۷۵۰ نفر به این بیماری به طور رسمی مبتلا شده‌اند که از این لحاظ استان آذربایجان‌شرقی در رتبه‌ی ۱۰۰ ام جهان قرار دارد. در حالی‌که رتبه‌ی ایران ۵۴ اُم است.

همچنین تا تاریخ مذکور ۴۳۴۵ نفر در استان بر اثر بیماری کرونا فوت کرده‌اند که از این لحاظ آذربایجا‌ن‌شرقی در رتبه‌ی ۵۹ اُم جهان قرار گرفته است و آمار فوتی‌‌های استان ۴ میلیونی آذربایجان‌شرقی از آمار فوتی‌های کشور ۲۱۰ میلیونی نیجریه، ۵۱ میلیونی کره‌جنوبی و ۳۳ میلیونی مالزی بیشتر است. همچنین براساس این آمار از هر یک میلیون نفر هم‌استانی تا تاریخ مذکور ۹۳۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند که از این لحاظ نیز آذربایجان‌شرقی در رتبه‌ی ۴۷ اُم جهان قرار دارد. این در حالی‌است که میانگین تعداد فوتی‌های کشورهای جهان در یک میلیون نفر ۳۹۵٫۷ نفر است. یعنی نسبت فوتی‌های استان آذربایجان‌شرقی بیش از دو برابر متوسط جهانی است.

* کارشناس آمار و دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=12330

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. گزارش و تحلیل بسیار کارشناسانه و مناسب بود. ایکاش رتبه آذربایجان شرقی همزمان در سطح ایران و بین سایر استان ها نیز سنجیده می شد تا تحلیل و نتیجه گیری مناسب تر می نمود. ضمن اینکه کشورهای مورد مقایسه اقدامات اساسی و بنیادین را از همان ابتدای شیوع ویروس بکار گرفته بودند، و در اینکه شکی نیست مردم آذربایجان به همراه سایر مردم کشور در رعایت پروتکل های اولیه بهداشتی ضعیف عمل می کنند.نهایتا شیوع وحشتناک ویروس در آذربایجان بی تاثیر از سیاست های کلان کشور در این زمینه نیست.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});