• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3
مدیرکل صمت استان خبر داد

هدف‌گذاری صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی تا پایان سال

  • کد خبر : 125249
  • 02 آذر 1402 - 14:45
هدف‌گذاری صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی تا پایان سال
یازاکو - مدیرکل صمت آذربایجان‌ شرقی از هدف‌گذاری برای دستیابی به صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری استان تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد.

محمد جعفر عظمائی پنجشبه، دوم آذرماه در بیست و هفتمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی ایران که با حضور مسئولان کشوری، استانی و روسا و هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور که در تبریز برگزار شد، اظهار کرد: این همایش، ۲۶ دوره به صورت موفقیت‌آمیز در تبریز با مشارکت فعال همه فعالان اقتصادی برگزار شده است و هر سال شاهد برگزاری پررونق‌تر از سال قبل بودیم، تا جایی که از ادوار اولیه این همایش به خاطر دارم، جزو همایش‌هایی بوده که مورد توجه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان بوده است.

وی تاکید کرد: عمده مشکلات و مسائل حوزه تجارت مربوط به سطوح ملی است و موردی وجود ندارد که در سطح استان و حیطه اختیارات استانی باشد. این به واسطه چند دلیل اساسی است از جمله این‌که خود صنعتگران و فعالان اقتصادی مطالبه‌گر هستند و همین امر انگیزه مضاعفی به مدیران دستگاه‌های اجرایی داده است تا مشکلات را پیگیری کنند.

وی افزود: همگرایی بسیار موثر و مفیدی بین مدیران دستگاه‌های استان وجود دارد و به محض طرح موضوع و مشکل، دنبال رفع موانع هستند. مدیران ارشد استان نیز شخصا در قالب جلسات متعدد، مسائل را پیگیری می‌کنند. ما جزو معدود استان‌هایی هستیم که از تمام ظرفیت‌ها در قالب جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، کارگروه توسعه صادرات و… استفاده کرده و دارای رتبه‌های کشوری از لحاظ برگزاری این جلسات هستیم.

عظمائی در تشریح مشکلات حوزه تجارت استان، گفت: عدم تخصیص سهمیه ارزی متناسب با نیاز واحدهای تولیدی، یکی از این مشکلات است. در ایفای تعهدات ارزی نیز به لحاظ تفاوت نرخ ارز در بازار مشکلاتی وجود دارد و حتی صادرکنندگان تراز اول استان نیز رغبتی نشان نمی‌دهند که صادرات به نام خودشان انجام شود. در این زمینه لازم است تا روش‌های متنوع و نوینی از طرف بانک مرکزی برای ایفای تعهدات ارزی اجرا شده یا شرایط مقداری تعدیل شود.

وی با اشاره به مشکل عدم تعریف سازوکار اجرایی برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان قبل از ۱۴۰۰ گفت: ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ بلاتکلیف مانده است و جای تعجب دارد که چرا حل و فصل نمی‌شود.

مدیرکل صمت آذربایجان شرقی با بیان این‌که اگر زمینه فعالیت صادرکنندگان اصلاح نشود، فعالان و تجار از گردونه تجارت خارج می‌شوند، اظهار کرد: علیرغم مشکلات، انصافا تجار استان ما عملکرد قابل قبولی داشتند و طی هشت ماهه سال‌جاری برابر آمار گمرک، بیش از ۹۶۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از استان ما انجام گرفته که نسبت به سال قبل افزایش جزئی یک درصدی به لحاظ ارزش و ۱۱ درصدی به لحاظ وزنی داشته است.

وی افزود: هدفگذاری ما برای صادرات غیرنفتی امسال به ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار است که امیدواریم با همت فعالان اقتصادی تا پایان سال به آن برسیم.

وی ادامه داد: امسال افزایش ۲.۵ برابری صادرات به روسیه را داشتیم که نشان می‌دهد تجار از این بازار شناخت خوبی یافته‌اند و اقبال خوبی به آن نشان داده‌اند. در بررسی بازارهای هدف صادراتی استان، کشورهای همسایه رشد قابل توجهی داشتند و شرکای اصلی تجاری استان ما شامل ترکیه، عراق و ارمنستان سه بازار عمده هدف صادراتی هستند.

عظمایی گفت: در حوزه واردات نیز به ارزش یک میلیارد و ۶۰ میلیون دلار در هشت ماهه ابتدای سالجاری واردات داشتیم که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد به لحاظ ارزش و ۲۰ درصد به لحاظ وزنی افزایش یافته است. عمده افزایش واردات در رده کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای و در خدمت تولید است و آمار واردات کالاهای مصرفی روند کاهشی دارد.

وی در پایان از برگزاری مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان به زودی با اتمام روند ارزیابی خبر داد.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=125249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});