• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

دلار در آستانه تغییر، گام‌های مثبت هفتگی بورس

  • کد خبر : 125515
  • 05 آذر 1402 - 12:15
دلار در آستانه تغییر، گام‌های مثبت هفتگی بورس
یازاکو - برخلاف هفته گذشته، نرخ دلار امروز شنبه، روند افزایشی از خود نشان داد. دلار در آخرین معامله هفته گذشته ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد، که به نسبت کل هفته افزایش ۲۰۰ تومانی داشته است. امروز قیمت دلار به ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ گام‌های کوتاه مثبت

آخرین روز معاملاتی هفته در حالی به پایان رسید که بورس تهران برای دومین روز پیاپی شاهد افزایش ارتفاع در نماگر اصلی خود بود. به طوری که روز چهارشنبه، شاخص کل بورس تهران با حدود ۲۲۳۸ واحد، معادل با ۰.۱۱‌درصد افزایش نسبت به‌روز ماقبل، در محدوده ۲ میلیون و ۲۲‌هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز در این روز با ۲۷۳۱ واحد افزایش معادل با ۰.۳۹ درصد، در محدوده ۷۰۶‌ هزار واحد قرار گرفت. همچنین بورس و فرابورس مجموعا شاهد ورود پول به میزان ۱۰ میلیارد تومان بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۳۸۶۴ میلیارد تومان قرار گرفت. کارشناسان معتقدند که اقدامات اخیر دولت به نفع بازار سرمایه نبوده است و نمی‌توان در واقعیت، پول‌پاشی دولت در این بازار را اقدامی حمایتی قلمداد کرد؛ بلکه حمایت واقعی، پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد و هموار کردن شرایط رقابتی برای شرکت‌هاست.

بازار ارز/ تغییر روند قیمت دلار از ابتدای آذر ماه

برخلاف هفته گذشته، نرخ دلار امروز شنبه، روند افزایشی از خود نشان داد. دلار در آخرین معامله هفته گذشته ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد، که به نسبت کل هفته افزایش ۲۰۰ تومانی داشته است. امروز قیمت دلار به ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. خبر آزادسازی بخشی از منابع ارزی ایران در عراق و همچنین نقش بازارساز در کنترل قیمت دلار از عوامل تاثیر گذار بر کاهشی شدن قیمت دلار در هفته گذشته بود.

طبق نظر کارشناسان اقتصادی از آنجا که سرکوب قیمت دلار دستوری و برونزا بوده است، بر خلاف ادامه اخبار مثبت در خصوص جنگ حماس و اسرائیل، انتظار می‌رفت کاهش قیمت ادامه داشته باشد. اما از ابتدای آذر ماه قیمت دلار روند افزایشی به خود گرفت، چرا که بازار مسیر طبیعی خود را ادامه می‌دهد. در واقع بازار در حال اصلاح این رویه است. معامله گران براین باورند؛ کف قیمت دلار رقم ۵۱ هزار تومان است و دلار در روزهای آینده به این سمت حرکت خواهد کرد. همچنین، ️اگر قیمت دلار به کانال ۵۰ هزار ۶۰۰ تومان برسد و در این کانال تثبیت شود، احتمال افزایش بیشتر قیمت این ارز در آینده وجود دارد

بازار سکه و طلای داخلی و جهانی/ کاهش قیمت طلای داخلی

بازار سکه و طلا یک هفته کاهش قیمت‌ها را پشت سر گذاشت. در این باره یکی از رسانه‌های اقتصادی کشور با محمد کشتی‌آرای، فعال بازار طلا به گفت‌وگو نشسته است.

وی درباره آخرین وضعیت بازار سکه و طلا به اقتصاد آنلاین گفت: این هفته قیمت جهانی طلا برخلاف هفته پیش سیر صعودی داشت و در روز چهارشنبه تا بالای ۲ هزار دلار نیز رسید؛ در آخرین نرخ روز پنج شنبه قیمت انس ۱۹۹۵ دلار شد که به نسبت به اول هفته ۱۴ دلار افزایش داشت.

وی اضافه کرد: بر خلاف افزایش قیمت انس جهانی، قیمت ارز نزولی بود در نتیجه این دو همدیگر را پوشش دادند اما در مجموع نرخ‌های روز معاملاتی آخر هفته طلا و سکه به نسبت روز شنبه کاهشی بود.

کشتی‌آرای درباره علت کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه اظهار داشت: یکی از علت‌های افت قیمت، کاهش تقاضا و داد و ستدها در بازار طلا و سکه بود، این روزها با توجه به شرایط موجود بازار با رکود مواجه هست همین امر باعث شده تا تقاضا کاهش پیدا کند که این امر منجر به کاهش حباب سکه و طلا شده است؛ در حال حاضر طلا هیچ حبابی ندارد اما سکه دارای حباب است ولی مقدار آن ۲۰۰ هزار تومان در این هفته افت داشته است.

کشتی‌آرای درباره آخرین نرخ‌های سکه و طلا در بازار گفت: قیمت سکه طرح قدیم با ۱۵۰ هزار تومان به ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید، قیمت سکه طرح جدید با ۲۵۰ هزار تومان کاهش هفتگی ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و نیم سکه با افت ۱۰۰ هزار تومانی ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد قیمت ربع سکه نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز شنبه ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان شد اما قیمت سکه یک گرمی بدون تغییر ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان ماند.

این فعال بازار طلا اضافه کرد: هر مثقال طلای آب با توجه به کاهش نرخ ارز با ۲۵ هزار تومان افت به ۱۰ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۶ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین نرخ معاملات روز پنجشنبه به ۲ میلیون و ۴۲۲ هزار تومان رسید. به گفته کشتی‌آرای در طول این هفته حباب سکه با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۵ میلیون تومان رسیده است در مجموع وضعیت قیمت‌ها بازار کاهشی بود، رکود همچنان پابرجاست و تقاضا نیز افت کرده است.

وی در پپش بینی از قیمت‌ها در هفته آینده نیز گفت: با توجه به شرایط موجود تا روز دوشنبه قیمت‌های اعلام شده باقی خواهد ماند و نوسانی در بازار شاهد نخواهیم بود مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد.

این فعال بازار طلا با اشاره به اینکه اتفاق خاصی هم در حوزه بین‌المللی پیش‌بینی نمی‌شود؛ اظهار داشت: حتی شاخص‌های اقتصادی مانند شاخص بیکاری و شاخص سهام در بازار کشورهای دیگر از جمله آمریکا هیچ تغییری در این هفته نداشت در نتیجه به نظر نمی‌آید قیمت جهانی طلا و فلزات گران‌بها تغییری داشته باشد و حداقل در چهار روز آینده قیمت‌های کنونی در بازار خواهد ماند.

بازار اوراق مسکن/ رشد ۳ درصدی مسکن و صنعت

ساعات معاملاتی روز چهارشنبه در حالی به پایان رسید که قیمت هر برگ «تسه ۰۰۱۱» در این روز با نوسانی به نسبت محدود، تقریبا با ثبات همراه بود. اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه ۰۰۱۱» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته، با ۲۱۴ تومان افزایش قیمت معادل با ۰.۲۱ درصد به نسبت روز ماقبل، در قیمت پایانی ۱۰۳ هزار و ۳۰۳ تومان به ازای هر برگ از این اوراق مورد خرید و فروش قرار گرفت.

مهرداد بذر‌پاش، وزیر راه و شهر‌سازی صبح روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت بیان کرد که با وجود تمام کمبود منابعی که با آن مواجه هستیم، در حال حاضر حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده، شهری و روستایی در حال ساخت است و همچنین رشد مسکن و صنعت نیز به مثبت ۳ درصد رسیده است.

بازار نفت/تب‌وتاب در قیمت نفت

قیمت نفت با کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیکی، در معاملات روز جمعه بازار جهانی کاهش پیدا کرد اما نخستین رشد هفتگی را در یک ماه گذشته به ثبت رساند. به این ترتیب، بهای معاملات نفت برنت با ۸۴ سنت معادل یک درصد کاهش، در ۸۰ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۵۶ سنت معادل دو درصد کاهش، در ۷۵ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه بسته شد.

اوپک و متحدانش روز چهارشنبه با اعلام به تعویق افتادن نشست وزیران اوپک پلاس به مدت چهار روز، بازار را غافلگیر کردند. تولیدکنندگان این گروه ظاهرا سرگرم مذاکره برای رسیدن به توافق درباره سطح تولیدشان هستند.

یک منبع آگاه در اوپک پلاس، چهارشنبه گذشته با اشاره به مسائل پیرامون سایر تولیدکنندگان اظهار کرده بود: الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه و شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، توافق کردند که زمان برگزاری نشست وزیران اوپک پلاس را از ۲۶ نوامبر (۵ آذر)، به ۳۰ نوامبر (۹ آذر) به تعویق بیندازند. به گفته سه منبع آگاه، اوپک پلاس به توافق با تولیدکنندگان آفریقایی این گروه در خصوص سطح تولیدشان در سال ۲۰۲۴، نزدیک شده است.

تونی سایکامور، تحلیلگر بازار شرکت آی جی در استرالیا، در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد محتمل‌ترین نتیجه این مذاکرات، تمدید کاهش عرضه فعلی باشد. نفت برنت در واکنش به این تاخیر غیرمنتظره در اواسط معاملات روز چهارشنبه، حداکثر چهار درصد و شاخص نفت آمریکا، پنج درصد ریزش کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=125515

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});