• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

داستان تکراری آلودگی هوا در تبریز/ خبری از آسمان آبی نیست

  • کد خبر : 126399
  • 13 آذر 1402 - 9:15
داستان تکراری آلودگی هوا در تبریز/ خبری از آسمان آبی نیست
یازاکو - آلودگی هوا به یک داستان تکراری در شهر تبریز تبدیل شده و در ایام پاییز و زمستان هر سال باید شاهد افزایش آلاینده‌ها در این شهر و محو شدن آسمان آبی تبریز باشیم.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از خبرگزاری مهر، چند روزی است که هوای شهر تبریز همچون دیگر شهرهای صنعتی کشور به دلیل پدیده وارونگی هوا و افزایش آلاینده‌های جوی آلوده است.

روز گذشته با تشدید آلودگی هوا تنها مدارس ابتدایی و پیش دبستان در شهر تبریز و شهرستان اسکو تعطیل بود ولی امروز با افزایش آلاینده‌ها مدارس تمام مقاطع تحصیلی در دو شهر تبریز و اسکو تعطیل شد.

بنا بر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای استان آذربایجان شرقی، شاخص آلودگی هوای تبریز هم‌اکنون روی عدد ۱۵۵ قرار دارد و کیفیت هوا در وضعیت قرمز و ناسالم برای تمام گروه‌ها است. در وضعیت قرمز آلودگی هوا؛ افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خودداری کنند.

فعلاً تا سه روز منتظر پدیده آلودگی هوا در تبریز باشید

رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در سه روز آینده با توجه به سکون و پایداری نسبی جو، انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای پرجمعیت استان به ویژه تبریز تداوم دارد.

محمد امیدفر افزود: بر اساس آخرین نقشه‌های پیشیابی هواشناسی و تصاویر ماهواره‌ای، این وضعیت در برخ نواحی موجب بروز غبار محلی و کاهش کیفیت هوا در این شهرها می‌شود.

وی با بیان اینکه این وضعیت تا روز چهارشنبه در استان حاکم می‌شود، اظهار کرد: از روز چهارشنبه گذر امواج تراز میانی جو موجب افزایش ابر، وزش باد و در برخی نواحی بارش باران می‌شود.

رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: فعالیت این سامانه در نواحی سردسیر و ارتفاعات استان موجب بارش برف و بروز مه می‌شود و این ناپایداری تا بعد از ظهر پنجشنبه ادامه می‌یابد.

احتمال تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات وجود دارد

وضعیت هوای تبریز طی روزهای اخیر در شرایط نارنجی و قرمز بوده و غلظت ذرات معلق افزایش یافته است. همچنین بر اساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی شرایط پایداری جو تا پایان هفته ادامه دارد و حتی وضعیت آلودگی هوا تشدید می‌شود.

غیر حضوری شدن مدارس و مستثنی شدن دانشجویان از تعطیلی‌ها گلایه این قشر و خانواده‌های آنها را به همراه داشته است.

برخی خانواده‌ها هم می‌گویند فرق دانشجو و دانش آموز چیست و چرا فرزندانشان در این شرایط آلودگی باید به دانشگاه روند.

با توجه به افزایش آلاینده‌های جوی در شهر تبریز احتمال تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات نیز وجود دارد.

آسمان تبریز که روزگاری آبی و صاف بود این روزها نای نفس کشیدن ندارد و خبری از آن آسمان زیبای آبی نیست.

شهروندان سبزی و میوه مصرف کنند

یک کارشناس تغذیه گفت: شهروندان در این هوای آلوده سبزی و میوه بیشتر از گذشته مصرف کنند.

عزیز بهادری افزود: مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر و مواد لبنی کم چرب ضروری است که می‌تواند باعث کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا بر بدن و دستگاه گوارش شود.

وی ادامه داد: با توجه به پایداری وضعیت جوی و افزایش نسبی شاخص‌های آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت وضع هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس توصیه می‌شود افراد حساس اعم از کودکان، افراد سالمند، بیماران قلبی و تنفسی از تردد در فضای باز اجتناب نموده و از هرگونه فعالیت ورزشی بصورت انفرادی و گروهی در محیط باز خودداری کنند.

وی ادامه داد: شهروندان از باز گذاشتن پنجره اجتناب کنند و استفاده از مایعات و سبزیجات را در اولویت بگذارند.

همه واحدهای تولیدی و صنعتی تحت کنترل مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به پایداری هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی، هوای تبریز در وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌ها قرار گرفت.

شهنام اشتری گفت: شاخص کیفیت هوای تبریز به عدد ۱۵۵ رسیده است که این وضعیت، ناسالم برای همه گروه‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به پیش بینی تداوم آلودگی هوای تبریز افزود: امروز کلیه فعالیت‌های عمرانی کلانشهر تبریز، متوقف و واحدهای معدنی و کارخانه‌های آسفالت در شعاع ۳۰ کیلومتری این شهر تعطیل شد.

وی از همه گروه‌ها به ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری‌های قلبی و ریوی خواست، از فعالیت طولانی مدت در خارج از منزل و استفاده از خودروهای تک سرنشین خودداری کنند.

اشتری با اشاره به اهمیت رعایت ضوابط و استانداردهای زیست محیطی افزود: همه واحدها تحت کنترل مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست استان هستند و به صورت مستمر بر روند فعالیت‌های آنان از نظر آلودگی‌های احتمالی نظارت جدی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: نظارت و پایش کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و ادارات تابعه با توجه به افزایش میزان هر نوع آلاینده‌ای بر اساس برنامه‌ریزی جامع و هدفمند به طور شبانه روزی انجام شده هیچ گونه مماشاتی با واحدهای آلاینده نداریم و در صورت احراز آلایندگی هر واحد صنعتی – تولیدی، در چهارچوب قوانین محیط زیستی بشدت برخورد خواهیم کرد.

عوامل بسیاری آلودگی هوای تبریز را رقم زده اند که این آلودگی امسال می‌تواند بیشتر از سال‌های گذشته زندگی بسیاری از شهروندان تبریزی را به مخاطره بیاندازد که حل این مسئله نیازمند برنامه ریزی صحیح از سوی مسئولان استانی دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=126399

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});