• امروز : پنج شنبه - ۱ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 21 November - 2024
7

کنترل ترافیک تبریز نیازمند تصویب طرح جامع حمل و نقل است

  • کد خبر : 128084
  • 29 آذر 1402 - 12:00
کنترل ترافیک تبریز نیازمند تصویب طرح جامع حمل و نقل است
یازاکو-مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز گفت: کنترل ترافیک این شهر نیازمند تصویب طرح جامع حمل و نقل و رعایت اصول فنی و کارشناسی در اجرای طرح‌های ترافیکی است.

به گزارش یازاکو به نقل از ایرنا، «محبوب عبدالله پور» روز چهارشنبه ، با تاکید بر تصویب برنامه های دراز مدت در حوزه ترافیک، بار و مسافر و ساماندهی ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل ریلی برای کاهش بارترافیکی شهر، افزود: باید در هر کدام، فرایند مطالعات و تصویب مراحل مختلف، مطابق بخشنامه و دستورالعمل های سازمان برنامه و بودجه در حوزه حمل و نقل، با رعایت اصول فنی و کارشناسی توسط مشاورین مربوطه یا دانشگاه های دارای صلاحیت به طور قانونی طی شود.

وی با اشاره به اینکه داشتن برنامه و طرح های جامع بالادستی در درازمدت و تعریف پروژه های کوتاه مدت برای اجرای طرح‌های ترافیکی در تبریز ضروری است، اظهار کرد: برای مدیریت و کنترل ترافیک این شهر در گذشته کار اصولی و فنی انجام نشده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز گفت: به علت نبود برنامه چشم انداز و نیز طرح جامع حمل و نقل، الزامات ترافیکی در ساختمان سازی و همچنین عارضه سنجی ترافیکی در پروژه های عمرانی شهری، طرح های توسعه ای و تغییر کاربری ها در کمیسیون ماده ۵ مورد توجه واقع نشده است.

عبدالله پور، ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ الزامات ترافیکی با مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان توسط سازمان نظام مهندسی در ساختمان سازی کنترل می شود و عارضه سنجی ترافیکی توسط شهرداری تبریز برای پروژه های شهری و تغییر کاربری ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی یادآور شد: بر این اساس، قبل از صدور پروانه و یا تغییر کاربری و اجرای پروژه های عمرانی، مطالعات عارضه سنجی ترافیکی توسط مشاور ذیصلاح انجام و در کمیته کارشناسی سازمان و کمیته فنی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز بررسی شده و در صورت تایید، پرونده به شورای ترافیک استان ارسال و در صورت تصویب در این شورا، مراحل اجرایی آن شروع می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز، با بیان اینکه به تعداد انگشتان دست مشاور در رشته ترافیک در این شهر وجود ندارد، گفت: ایجاد رشته های مورد نیاز برای مدیریت شهری از جمله حمل و نقل در دانشگاه های تبریز و بکارگیری شرکت ها و مشاورین ذیصلاح و دارای رتبه در رشته ترافیک و حمل و نقل ضروری است.

عبدالله پور، با تاکید بر استفاده از مشاوران ذیصلاح و دانشگاه های معتبر برای مطالعات ترافیکی تبریز، افزود: موضوع واگذاری مطالعات طرح جامع حمل و نقل تبریز به دانشگاه تربیت مدرس، هفته گذشته در شورای اسلامی این شهر مورد بررسی و تصویب قرار گرفت و برای تایید به فرمانداری ارسال شده که در صورت تایید، قرارداد آن امضا و مطالعات لازم طبق بخشنامه و دستورالعمل های برنامه و بودجه شروع می شود.

 

کنترل ترافیک تبریز نیازمند تصویب طرح جامع حمل و نقل است

 

احترام نگذاشتن برخی رانندگان به قوانین راهنمایی رانندگی موجب بروز گره های ترافیکی در شهر می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز با تاکید بر ضرورت رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی برای مدیریت ترافیک شهر از سوی رانندگان، گفت: احترام نگذاشتن به قوانین و رعایت قوانین ترافیکی از سوی بعضی از رانندگان خودروها، موجب بروز گره های ترافیکی در سطح شهر می شود.

عبدالله پور، با اشاره به برنامه های زودبازده و کوتاه مدت حوزه ترافیک شهری در تبریز، افزود: اعمال قانون از سوی پلیس با افزایش تعداد دوربین های ترافیکی در سطح شهر، اصلاح هندسی در گره های ترافیکی و اصلاح جهات حرکتی در شبکه معابر، در مدیریت و کاهش ترافیک شهر نقش بسزایی ایفا می کند.

وی اظهار کرد: مدیریت تعداد سفرهای درون شهری، جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین در محدوده مرکزی شهر، جمع آوری وانت بارها، اعمال قانون برای توقف های دوبله، آموزش شهروندی و فرهنگ سازی ترافیکی از سوی رسانه ها، اطلاع رسانی وضعیت ترافیکی معابر به شهروندان و رانندگان از طریق رادیو و سامانه های هوشمند به صورت مستمر و در بازه های زمانی نیم ساعت، رعایت محدودیت های ترافیکی زوج و فرد و LEZ از سوی رانندگان از دیگر راهکارها برای مدیریت و کاهش ترافیک است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز گفت: راهکار اصلی مدیریت و کاهش ترافیک شهر تبریز، توسعه حمل و نقل عمومی، افزایش خطوط ویژه اتوبوس های تندرو (بی آر تی)، ایجاد پارک سوار و پایانه های درون شهری برای برنامه ریزی و اجرای حمل و نقل ترکیبی، استفاده بهینه از معابر و برنامه ریزی شهری برای کاهش سفر است.

عبدالله پور، تغییر کاربری هایی که منجر به ایجاد ترافیک در مرکز شهر می شود و جابجایی مدارس و مطب های پزشکان از مرکز به حاشیه شهر را از دیگر راهکارهای اصلی مدیریت و کاهش ترافیک این شهر اعلام کرد و ادامه داد: اجرای این طرح ها نیازمند همکاری مداوم دستگاه های ذیربط است.

 

کنترل ترافیک تبریز نیازمند تصویب طرح جامع حمل و نقل است

 

معابر شهری تبریز ۴۰ درصد از کلانشهرهای اصفهان و شیراز کمتر است

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز، افزایش بیش از ۲ برابری تعداد خودروهای پلاک شخصی تبریز در طول هشت سال گذشته را از دیگر دلایل افزایش ترافیک شهری اعلام کرد و گفت: هم اکنون تعداد تردد روزانه خودروها از ۴۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۴ به ۸۵۰ هزار دستگاه در سال جاری در سطح شهر رسیده است.

عبدالله پور، با اشاره به اینکه با وجود افزایش تعداد خودروها در تبریز، معابر این شهر توسعه نیافته است، افزود: هم اکنون طول شبکه معابر تبریز حدود ۱۵۰ کیلومتر است در حالی که طول شبکه معابر کلان شهرهایی مانند اصفهان و شیراز حدود ۲۵۰ کیلومتر و ۴۰ درصد بیشتر از شبکه معابر تبریز است.

وی یادآور شد: علاوه بر کمبود معابر، ورود روزانه ۱۵۰ هزار خودرو از شهرهای اطراف به تبریز برای فعالیت در جابجایی مسافران شهری از جمله در قالب «اسنپ» بر بار ترافیکی این شهر افزوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز با انتقاد از عدم توسعه حمل و نقل عمومی این شهر در سال های گذشته، گفت: اکنون حدود ۳۵۰ دستگاه اتوبوس در این شهر وجود دارد در حالی که شهرهای شیراز ۷۰۰ دستگاه و اصفهان ۹۰۰ دستگاه اتوبوس دارند.

عبدالله پور، ادامه داد: سرانه حمل و نقل عمومی در تبریز نصف سایر کلانشهرها بوده و در دوران شیوع کرونا نیز اتوبوس های شهری را به حال خود رها کرده و فکری برای حمل و نقل عمومی پساکرونا انجام نشده بود که این موضوع باعث خروج اتوبوس های بخش خصوصی از شبکه حمل و نقل عمومی شده است.

 

کنترل ترافیک تبریز نیازمند تصویب طرح جامع حمل و نقل است

 

۳۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت برای کمک به کنترل ترافیک تبریز به پلیس تحویل می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی و تجهیزات پلیس از دیگر عوامل تشدید ترافیک شهری تبریز است، اگفت: برای رفع این مشکل طی تفاهم نامه ای در قالب ماده ۱۰۸ برنامه پنج ساله ششم توسعه با همکاری شهرداری تبریز، ۳۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت برای کمک به کنترل ترافیک به نیروی انتظامی تحویل می شود.

عبدالله پور، افزود: این تعداد شامل ۱۰ دستگاه خودرو مجهز به دوربین ثبت تخلفات رانندگی و سامانه هوشمند، ۱۰ دستگاه جرثقیل حمل خودرو و ۱۰ دستگاه موتورسیکلت است که با اضافه شدن این تعداد به ناوگان خودرویی پلیس، زمان لازم برای حضور پلیس در صحنه تصادفات شهری کاهش یافته و با حضور سیار پلیس راهور در مسیرهای با ترافیک سنگین سطح شهر، ترافیک تبریز کاهش می یابد.

 

کنترل ترافیک تبریز نیازمند تصویب طرح جامع حمل و نقل است

 

افزایش دوربین های ترافیکی سطح شهر تبریز به ۷۲۰ دستگاه

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز با اشاره به اینکه در ماه های گذشته با خرابی دوربین یا تجهیزات پشتیبانی، حدود ۱۰ دستگاه دوربین ترافیکی در سطح شهر فعال بود، گفت: با اقدامات انجام شده طی روزهای اخیر، هم اکنون ۱۸۵ دستگاه دوربین ترافیکی در سطح شهر فعال شده است و از طریق آن ها ترافیک شهری پایش می شود.

عبدالله پور، با اشاره به کمبود دوربین در مسیر اتوبان پاسداران و ایجاد بی نظمی از سوی برخی رانندگان در مسیر ویژه اتوبوس های تندرو (بی آر تی)، ادامه داد: بنابه تاکید شهردار تبریز مبنی بر رفع اشکالات مرکز کنترل ترافیک در اسرع وقت، به منظور افزایش ضریب ایمنی این مسیرها، حفظ جان شهروندان و کاهش تصادفات در نقاط حادثه خیز، بنا به ضرورت بیش از ۴۰ دستگاه دوربین ترافیکی در این مسیرها و سایر نقاط مهم ترافیکی در حال نصب و راه اندازی است.

وی اظهار کرد: طی امضای قرارداد با بخش خصوصی ۶۵ دستگاه دوربین ترافیکی جدید با تجهیزات لازم زیرساخت نیز خریداری و ثبت سفارش انجام شده و در مرحله نصب تجهیزات در محل های اعلامی از سوی پلیس راهور تبریز است که حداکثر تا ۲ ماه آینده به شبکه پایش تصویری مرکز کنترل ترافیک شهرداری اضافه می شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز گفت: مناقصه ۲ مرحله ای برای خرید و نصب ۴۳۰ دستگاه دوربین پلاک خوان نیز برگزار شده که تا ۱۵ روز آینده قرارداد آن مبادله خواهد شد و با برنامه ریزی های انجام شده، تلاش می شود تعداد دوربین های ترافیکی سطح شهر تا سوم خرداد سال آینده به ۷۲۰ دستگاه برسد.

عبدالله پور، ادامه داد: این دوربین ها باید از طریق هوش مصنوعی فعال باشند و برای آن نیاز به سامانه های مختلف ثبت تخلف، محدوده زوج و فرد، ثبت تخلفات سیار، ثبت سرعت متوسط، اطلاع رسانی، ثبت تخلفات ساکن و سامانه نظارت بر خطوط بی آر تی وجود دارد که در این راستا قرارداد خرید نرم افزارهای مورد نیاز منعقد شده است.

وی با اشاره به اجرای شبکه فیبرنوری در سطح شهر برای مدیریت و کنترل ترافیک شهری، یادآور شد: طول این شبکه ۴۰۰ کیلومتر بوده که تاکنون حدود ۱۰۰ کیلومتر از آن اجرا شده است و دوربین های ترافیکی نیز به شبکه فیبرنوری متصل می شوند و ساختمان مرکز مونیتورینگ و کنترل ترافیک و مدیریت بحران نیز در مرحله اجرای سقف چهارم در تقاطع توانیر -گلکار است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری تبریز گفت: بنابه دستور شهردار تبریز هر چهار پروژه طرح مدیریت هوشمند مرکز کنترل ترافیک شامل ساختمان، شبکه فیبرنوری، ۷۲۰ دستگاه دوربین و سامانه های هوشمند در سوم خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد.

عبدالله پور، افزود: با استفاده از نرم افزارهای حمل و نقل و برنامه های شبیه ساز ترافیکی، گره های ترافیکی شهر شناسایی شده اند که بعد از تکمیل مطالعات و طی مراحل تصویب در مراجع، برای اصلاح هندسی آن ها اقدام خواهد شد.

وی اظهار کرد: محل های میدان نماز، تقاطع شریعتی ولیعصر، تقاطع باغشمال، تقاطع ثقه الاسلام سرباز شهید، خیابان فردوسی، تقاطع بلوار آزادی ارتش، بلوار ملت رسالت، تقاطع گلگشت بلوار آزادی، چهارراه حقیقت، سه راهی ۲۹ بهمن، تقاطع آبرسان، خیابان دارایی، خیابان عباسی هفت تیر و چایکنار جزو اولویت های اصلاح هندسی در تبریز است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=128084

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});