• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

هر دانش‌آموز، یک نگهبان آب/ داستان سفر قطره آب به خانه‌ها

  • کد خبر : 130861
  • 27 دی 1402 - 9:59
هر دانش‌آموز، یک نگهبان آب/ داستان سفر قطره آب به خانه‌ها
یازاکو - داستان سفر قطره آب به خانه‌ها از زبان دانش‌آموز بازدیدکننده از ماکت سد آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در راستای فرهنگ‌سازی در خصوص مدیریت و مصرف بهینه را در این نوشتار می‌خوانیم.

از همان کلاس اول که آ مثل آب را خوانده بودیم و خانم معلم برایمان جشن آب گرفته و آب را مایع حیات خوانده بود، می‌دانستم که زندگی ما انسان‌ها به قطره قطره آب وابسته است و تصور یک روز بدون آب برایم ممکن نبود.

همیشه وقتی شیر آب را باز می‌کردم، از خودم می‌پرسیدم، یعنی این آب چگونه به دست ما می‌رسد و از کجا می‌آید؟ یک روز که داشتیم چرخه آب را در درس علوم می‌خواندیم، تصمیم گرفتم سوالاتم را از معلم بپرسم؛ همین که سوال اول را در مورد آب پرسیدم بچه‌ها هم به دنبال من معلم را سوال باران کردند و آموزگارمان گفت: بچه‌ها صبر کنید، قصد دارم شما را به جایی ببرم که پاسخ بسیاری از سوالات‌تان را در مورد آب بگیرید؛ اما یادتان نرود بازدید یک سفر علمی است که شما می‌توانید درس‌های زیادی از آن آموخته و به دیگران هم یاد بدهید.

یک روز بدون آب را تصور کنید و چیزی که به ذهنتان می‌رسد را نقاشی کنید. نقاشی بچه‌ها که زندگی بدون آب را به تصویر کشیده بودند، دیگر بوی زندگی نمی‌داد؛ ماهی‌ها مرده بودند و سدها خالی بود. آقای همسایه شلنگ به دست مانده بود پای ماشینش؛ اما آبی برای شستن ماشین وجود نداشت و بچه‌ها تشنه بودند. نقاشی‌ها آنقدر غم انگیز بود که دلم می‌خواست ماهی‌های تشنه را که در حال مرگ بودند، نجات بدهم و ناخودآگاه دست به سمت قمقمه‌ بردم و آب نوشیدم.

روز موعود فرا رسید و معلم گفت که سرویس تا لحظاتی دیگر به شرکت آب منطقه‌ای می‌رسد؛ ما هنوز نمی‌دانستیم که هدف از این بازدید علمی چیست؟ کمی بعد وارد یک اداره شدیم و ما را به سمت ماکت‌ سد بردند؛ ماکت سدی که آب مصرفی ما را در آن‌ها ذخیره می‌کردند. همه چیز جذابیت داشت و دوست داشتم همه بچه‌ها هم با نحوه تامین آب آشنا شوند.در ابتدا خانم کارشناس گفت که بچه‌ها از شما انتظار دارم هر چیزی را که اینجا یاد گرفتید در قالب یک انشا به معلمتان تحویل دهید و مطالب آموخته شده را به دوستان و اعضای خانواده منتقل کنید؛ چراکه هدف اصلی ما فرهنگ‌سازی و آشنایی دانش‌آموزان با تاسیسات آبی است و من شروع کردم به یادداشت برداری برای انشایی که قرار بود سر کلاس ارائه دهم.

داستان سفر قطره آب به خانه‌ها

در حوزه آب دو شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب متولی هستند که وظیفه آب منطقه‌ای تامین آب شرب، صنعت وکشاورزی است؛ آب مصرفی ما از منابع متعدد مانند چاه به عنوان منابع آب زیرزمینی و رودخانه‌ها به عنوان منابع آب سطحی به دست می‌آید که آب مورد نیاز کلانشهر تبریز هم از سه حوضه آبریز قزل اوزن، سفیدرود و دریاچه ارومیه تامین می‌شود؛ سدها نیز به عنوان منابعی برای ذخیره آب به ویژه آب ناشی از بارندگی، نقش مهمی در تامین آب دارند.

پس از بارندگی‌ها و در صورت رسیدن آب به دیواره سد، آب از دریچه‌های مخازن سدها سرریز کرده و به سمت تصفیه خانه راه می‌افتد، برای همین است که اگر بارندگی کم اتفاق بیفتد، می‌گوییم آب کم است و شهروندان باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. منظور از تصفیه، میکروب زدایی و ضدعفونی است که بسته به کیفیت منبع آب، مراحل مختلفی دارد که این مهم نیز وظیفه شرکت آب وفاضلاب است؛ همه این مراحل بر روی ماکت سد قابل مشاهده و بسیار لذت بخش بود؛ چرا که شرکت آب منطقه‌ای صحنه تامین آب در سدها را برای دانش آموزان بازسازی کرده بود و ما در علوم پایه دوم با تاسیسات آب آشنا شده بودیم و چقدر خوشحال بودم که الان داریم بخشی از روند تامین آب را از نزدیک می‌بینیم.خانم کارشناس می‌گفت هر دانش آموز یک نگهبان آب به شمار می‌آید؛ پس از بازدید از ماکت سد، به داخل اداره رفتیم و در سالن همایش جمع شدیم و هر کدام از دانش آموزان به ارائه نکته نظراتشان در مورد آب پرداختند و کارشناسان بازهم توضیحات مختلفی در مورد لزوم مدیریت مصرف آب، آگاه‌سازی و اهمیت، نقش صرفه‌جویی در این مورد دادند و در ادامه چند کلیپ با موضوع آب پخش شد.

بازدید که تمام شد خودم را نگهبان آب می‌دانستم و اجازه گرفتم تا از اداره آب منطقه‌ای به دلیل تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ مصرف بهینه آب، آگاه‌سازی دانش آموزان و مدیریت مصرف آب قدردانی کنم.

گفتنی است، از سال ۱۳۹۴ شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی تامین آب و در راستای فرهنگ‌سازی پایه، تاکنون بیش از ۵۰۰۰ دانش‌آموز را از مدارس و موسسات مختلف به بازدید از ماکت سدها در شرکت آب منطقه‌ای دعوت کرده که این اقدام آن‌ها نشان‌دهنده اهمیت موضوع آب است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=130861

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});