• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

وضعیت بحرانی هوای تبریز

  • کد خبر : 132971
  • 16 بهمن 1402 - 10:04
وضعیت بحرانی هوای تبریز
یازاکو - اولین جلسه از سلسله نشست‌‌های " گفتگوی محیط زیستی" با موضوع «آلودگی هوا و راه‌‌های برون‌رفت»، توسط خانه فعالان محیط زیست و توسعه پایدار استان، در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، مجید رحمانی؛ عضو هیئت مدیره خانه فعالان محیط زیست در ابتدای این جلسه، هدف از برگزاری این سلسله نشست‌ها را سمت و سو دادن به مباحث از هم‌گسیخته و پراکنده در حوزه محیط زیست و استفاده از افراد صاحب‌نظر و متخصص برای تحلیل موضوعات عنوان کرد.

رحمانی با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست، به‌منظور حفاظت از حیات انسان است، افزود: با این حال متاسفانه توجه چندانی به زیست‌بوم‌ها نمی‌شود.

این فعال محیط زیست بر مطالبه‌‌گری درحوزه آلودگی هوا با همکاری کانون وکلای استان و مرکز تحقیقات دانشگاه تبریز تاکید کرد.

لزوم مطالبه‌گری هوشمندانه شهروندان

احمد رحمانی؛ مدیر عامل خانه فعالان محیط زیست و توسعه پایدار استان، با اشاره به مشکلات و دغدغه‌های متعدد شهروندان و فعالان حوزه محیط زیست، در رابطه با جنگل‌‌ها و معادن گرفته تا دریاچه ارومیه و آلودگی هوا گفت: برخلاف روال گذشته که مطالبات به صورت حضوری و از طریق تجمع مدنی بود، اکنون افراد دارای دغدغه زیست‌محیطی، خواسته‌های خود را از طریق طرح شکایت مطرح می‌کنند.

رحمانی اظهار داشت: تمامی مشکلاتی که از سال ۱۳۸۵ برای آلودگی هوا مطرح شده بود، همانند گذشته باقی است و ما فعالان محیط زیست معتقدیم مطالباتمان اثرگذار نبوده است، با این حال در مواردی از جمله در موضوع دریاچه ارومیه یا مازوت‌سوزی نیروگاه تبریز اقدامات ما با همکاری کانون وکلا، به نتایجی رسیده است.

رحمانی همچنین خواستار مطالبه‌گری هوشمندانه شهروندان برای بهبود وضعیت استان شد.

آلودگی هوا، تهدید جدی برای اکوسیستم

سولماز عظیم‌زاده؛ فعال محیط زیست با اشاره به رابطه آلودگی هوا و تنوع زیستی گفت: آلودگی هوا با درصد بالاتری به محیط زیست (درختان، حیوانات و…) تاثیر منفی می‌گذارد.

عظیم‌زاده تشریح کرد: در حال حاضر بیشترین مشکلات در حوزه محیط زیست از آلودگی هوا نشات می‌گیرد که باعث از بین رفتن گونه‌‌های گیاهی و جانوری منطقه شده است.

به‌عنوان مثال به‌دلیل بالا بودن سرعت تنفس پرندگان و همچنین وجود نیتروژن و اوزون، آلودگی هوا باعث مرگ یا بیماری آنها می‌شود و باید گفت، برای شهر تبریز که اکثر پرندگانش مهاجر هستند، این آلودگی یک تهدید است.

وی همچنین تاکید داشت : تاثیر آلودگی هوا در استان ما خیلی فراتر از سرطان ریه است.

محیط زیست سالم، حق هر شهروند است

اصغر محمدی؛ عضو کمسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان‌شرقی در این نشست گفت: بحث محیط زیست زیر شاخه حقوق بشر است.

وی گفت: دولت ها موظف هستند حق بر محیط زیست سالم انسان‌ها را رعایت کنند و این تصمیم جهانی شامل ابعاد مختلفی همچون حق آموزش، دادخواهی، دسترسی به اطلاعات محیط زیستی و… است که متاسفانه در سال‌های اخیر باتوجه به وضعیت استان و کشور و آسیب‌‌های وارد شده، به این قوانین توجهی نشده است.

آرزوی هوای خوب

لیلا خازینی؛ استاد دانشگاه تبریز در این نشست، آلودگی هوا را از بعد علمی بررسی کرد و افزود: نقطه ایده‌آل ما هوای پاک نیست، بلکه قدم هایی رو به هوای خوب است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: دولت برای محیط زیست هزینه‌ای صرف نمی‌کند، با این حساب باتوجه به شرایط جغرافیایی ایران در جهان باید آرزوی هوای خوب را داشته باشیم.

خازینی در خصوص عملکرد مسئولین در این حوزه افزود : به دلیل بالا بودن سهم نیروگاه در آلودگی شهر تبریز، مسئولین مربوطه حاشیه امنی را برای خود ساخته‌اند تا از مطالبات و اعتراضات در این خصوص در امان باشند.

وی آمار‌های رسمی شاخص آلودگی شهر تبریز را در ۸۹ روز سال، بالای ۱۰۰ اعلام و اضافه کرد: مصرف گاز نیروگاه در زمان پیک مصرف، نصف شهر تبریز است، بنابراین باید به دنبال حل این مشکل از اساس بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=132971

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});