• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

استارت لبنانیزه کردن انتخابات اورمیه

  • کد خبر : 134531
  • 30 بهمن 1402 - 11:00
استارت لبنانیزه کردن انتخابات اورمیه
یازاکو - در خبرها آمده است که یکی از روحانیون عشایر ضمن بیان به اصطلاح جفا و بی عدالتی هایی که در سالیان گذشته در حق این عشایر شده، از کاندیداهای منسوب به عشایر خواسته که کنار بکشند تا بر لیست سه نفره کاندیداهای عشایر اجماع شود. چند نفر هم طی بیانیه ای فورا به این درخواست لبیک گفتند.خبر بسیار تکان دهنده و در عین حال نگران کننده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، توحید ملک زاده در کانال تلگرامی خود نوشت: در خبرها آمده است که یکی از روحانیون عشایر ضمن بیان به اصطلاح جفا و بی عدالتی هایی که در سالیان گذشته در حق این عشایر شده، از کاندیداهای منسوب به عشایر خواسته که کنار بکشند تا بر لیست سه نفره کاندیداهای عشایر اجماع شود. چند نفر هم طی بیانیه ای فورا به این درخواست لبیک گفتند.خبر بسیار تکان دهنده و در عین حال نگران کننده است.چرا؟

۱.این تعابیر بیشتر به تعابیر قندیل و اربیل نشینان شبیه است و در سیستم انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت آرای قومیتی تعریف نشده و اصل بر شایسته سالاری می باشد. از آنجایی که در لبنان و اخیرا عراق سیستم مذهبی، دینی و قومیتی دیده می شود شائبه خط دهی بیگانگان بر این سخنان وجود دارد.

۲. مردم اورمیه نشان داده اند که بر اصل شایسه سالاری توجه دارند و فارغ از مسائل قومیتی بر انتخاب فرد شایسته تاکید نموده اند.نمونه آن انتخاب دو تحصیل کرده پزشک و داروساز از غیر ترکها در انتخابات های گذشته می باشد.

۳. ورود روحانیون در عرصه مسائل قومیتی خلاف آموزه های دینی اسلام می باشد. شبیه آنرا در فجایع جیلولوق در آذربایجان را شاهد بودیم که میسیونرهای مذهبی در تمام امور دخالت داشتند الا امور دینی. حال یک روحانی با سو استفاده از تریبون دینی سعی در دو قطبی شدن جامعه دارد که صد البته مردود می باشد.

۴. این بیانیه ها و شعارهای عجیب و در عین حال هشدار دهنده ای چون ریشه در خاک دارم و … نه تنها سبب ازدیاد رای نمی شود بلکه واگرایی جامعه اورمیه را تشدید می کند.

۵. جمع محدود اما بنا به عللی پرانرژی جامعه عشایر غرب آذربایجان که در طی چند دهه اخیر شهرنشین شده اند، بجای تلاش برای همگرایی با فرهنگ عمومی آذربایجان، چرا سعی در کنتاکت، برخورد و ایجاد تنش در بافت اجتماعی اورمیه دارند، معلوم نیست.

۶. شواهد تاریخی ( فتنه های شیخ عبیدالله، سیمیتقو، ضدانقلاب اوایل انقلاب)، وقایع اخیر در منطقه همچون شمال سوریه، شمال عراق و اخیرا جنگ قره باغ که منجر به بازپس گیری سرزمین قره باغ توسط دولت آذربایجان شد، نشان می دهد که واگرایی با فرهنگ حاکم به هیچ وجه فایده ای به حال رفاه و آسایش و حتی امنیت آن قشر ندارد بلکه موضوع را پیچیده تر هم می کند.

۷.در سیستم جامعه مدنی و مدرن امروزین  تنها اصل انتخاب، اصل شایسته سالاری واقعی می باشد نه قشون کشی دینی، قومی و حتی قبیله ای. و لازم است کسانی که احساس عقب ماندگی عمومی دارند ریشه های این عقب ماندگی را که همانا جهل و مقاومت در همگرایی و ذوب در جامعه گسترده آذربایجانی است را برطرف کنند.

۸. مردم آذربایجان همواره چشم و گوششان به تحرکات قندیل نشینان باشند که پاشنه آشیل یکصد سال اخیر آذربایجان است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=134531

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});