• امروز : سه شنبه - ۲۹ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 18 June - 2024
2

آغاز ماراتن سبز شهرداری برای فروغ دوباره باغ‌شهر تبریز

  • کد خبر : 145713
  • 23 خرداد 1403 - 15:30
آغاز ماراتن سبز شهرداری برای فروغ دوباره باغ‌شهر تبریز
یازاکو - با هدف بهبود وضع کیفی و کمی فضاهای سبز شهری، اجرای طرح جامع ارزیابی عملکرد نواحی فضای سبز مناطق دهگانه شهرداری تبریز آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، باغمیشه، باغشمال، کوچه‌باغ، تپه‌لی باغ، زنگوله‌ باغ و بسیاری از نامگذاری‌های گذشته در تبریز، نشان از عجین بودن زندگی مردمان تبریز و آذربایجان با باغ، خانه‌باغ و سبزینگی است. در مقیاسی کوچکتر حتی روزگاری بسیاری از شهروندان تبریز در حیاط منازل خود و یا کوچه‌های فرعی اقدام به کاشت انواع درخت و گلکاری می‌کردند. از همین‌رو تبریز زمانی بزرگترین باغ‌شهر ایران بود و عکس‌های قدیمی از تبریز نیز مؤید این موضوع است.

با گذشت زمان و همه‌گیری مباحث مدرنیته همچون آپارتمان‌نشینی و همچنین نگاه اقتصادی به حوزه ساخت و ساز مسکن، کم‌کم شاهد افول باغ‌شهری تبریز و تبدیل آن به بتن‌شهر در دهه‌های گذشته بودیم. در این میان گاها شعارها و اقدامات مناسبتی در راستای کاشت درخت در گوشه و کنار شهر به گوش می‌خورد، ولی توان بازیابی و احیای تبریز قدیم را نداشت.

در دوره فعلی مدیریت شهری تبریز، نگاه توسعه‌محور در حوزه فضای سبز منجر به کاشت هزاران اصله درخت در حریم و محدوده شهر شده است. در کنار توسعه فضای سبز، این کار نوعی پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی ملی و ممانعت از شکل‌گیری بافت جدید ناکارآمد و حاشیه‌نشینی در اطراف تبریز است.

برنامه توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز و کاشت انواع نهال در تفرجگاه آرپادره‌سی، تفرجگاه عون‌بن علی، وادی رحمت، حاشیه اتوبان‌ها و هر زمین خالی که امکان دخل و تصرف و ساخت و ساز از سوی سودجویان در آن وجود دارد، مهمترین گام عملی شهرداری تبریز در احیای باغ‌شهر و افزایش سرانه فضای سبز شهری است. در کنار آن احداث پارک‌های محله‌ای، ایمن‌سازی پارک‌ها برای اقشار مختلف مردم و آماده‌سازی کاربری‌های عمومی برای حضور مردم، بخش دیگری از اقدامات شهرداری تبریز در این حوزه است.

مهمترین موضوع در حوزه فضای سبز، بحث نگهداشت آن و ارزیابی عملکرد مجموعه‌های مختلف در این مورد است که این روزها شاهد اجرای آن توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز هستیم.

توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز مهمترین فاکتور طرح جامع ارزیابی عملکرد نواحی فضای سبز

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز در رابطه با طرح جامع ارزیابی عملکرد نواحی فضای سبز می‌گوید: با هدف بهبود وضع کیفی و کمی فضاهای سبز شهری، اجرای طرح جامع ارزیابی عملکرد نواحی فضای سبز مناطق دهگانه شهرداری تبریز آغاز شد.

وی معتقد است: فضای سبز به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه پایدار شهری مطرح می‌شود و برنامه‌ریزی مدون برای ارتقاء وضع کیفی و کمی این فضاها از جمله نظارت بیشتر و ارزیابی مستمر روند انجام فضای سبز شهری مورد تاکید مدیریت شهری است.

سیامک آسیایی در خصوص روند اجرای طرح جامع ارزیابی ماهانه عملکرد نواحی فضای سبز مناطق می‌گوید: هیئتی متشکل از مدیران و کارشناسان سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز به طور ماهانه در سطح مناطق دهگانه حضور و از نزدیک ضمن کنترل و ارزیابی روند انجام امور برابر آیتم‌های ابلاغی، میزان نمره و رتبه شرکت در نواحی را مشخص می‌کنند.

وی اضافه می ‌کند: احصاء نقاط ضعف و قوت و تلاش برای پوشش و تقویت این نقاط یکی از فوائد اساسی اجرای طرح جامع ارزیابی عملکرد نواحی فضای سبز مناطق دهگانه است.

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز مهمترین آیتم این طرح ارزیابی را گزارش عملکرد مناطق در بحث توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز شهری معرفی و ادامه می‌دهد: توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز شهری سیاست کلی مدیریت شهری فعلی تبریز است و عملکرد مناطق در این حوزه به عنوان مهمترین آیتم ابلاغی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

آیتم‌های ابلاغی طرح جامع ارزیابی عملکرد نواحی فضای سبز

آسیایی با اشاره به عناوین آیتم‌های ابلاغی طرح جامع ارزیابی عملکرد نواحی فضای سبز می‌گوید: وضعیت نگهداری فضای سبز در مناطق، روشنایی پارک‌ها، مبلمان، سرویس بهداشتی پارک‌ها، نمازخانه، وسایل بازی کودکان و وسایل و تجهیزات ورزشی پارک‌ها، نگهداری درخت، گل و چمن و توسعه ۶۰۰ هکتاری فضای سبز شهری آیتم‌های ابلاغی طرح جامع ارزیابی عملکرد نواحی فضای سبز است که بر همین اساس ارزیابی عملکرد مناطق در این حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی در این زمینه با اشاره به افزایش دمای هوا در تبریز و لزوم آبیاری مستمر و منظم فضاهای سبز شهری ادامه می‌دهد: در کنار نظارت بر روند انجام امور و آیتم‌های ابلاغی بر ارزیابی دقیق نواحی فضای سبز مناطق بر اساس آیتم آبیاری نیز تأکید جدی داریم.

وضعیت مطلوب فضای سبز در مناطق ۵، ۶ و ۷ شهرداری تبریز

مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز با اشاره به ارزیابی صورت‌گرفته در برخی از مناطق شهرداری تبریز می‌گوید: ارزیابی عملکرد مناطق در حوزه فضای سبز از مناطق ۶، ۷ و ۵ شروع کردیم که بر اساس آیتم‌های ابلاغی وضعیت قابل قبولی دارند.

آسیایی ادامه می‌دهد: در ادامه طرح جامع ارزیابی عملکرد نواحی فضای سبز، عملکرد دیگر مناطق نیز مورد بررسی و ارزیابی کارشناسان و مدیران سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری قرار می‌گیرند.

نظارت برعملکرد مناطق و ارزیابی عملکرد آنها بر اساس دستورالعمل اجرایی و آیتم‌های ارائه شده در حوزه فضای سبز، توسعه فض شهری در این حوزه را تسریع بخشیده و در آینده‌ای نزدیک شاید بتوانیم ادعا کنیم که بخشی از باغ‌شهر تبریز احیا و تبدیل به کاربری عمومی شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=145713

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});