• امروز : پنج شنبه - ۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 27 June - 2024
1

نوام چامسکی؛مردن در عصر اطلاعات غلط دیجیتال

  • کد خبر : 146631
  • 01 تیر 1403 - 20:39
نوام چامسکی؛مردن در عصر اطلاعات غلط دیجیتال
یازاکو - خبر کذب مرگ نوام چامسکی نویسنده فیلسوف بزرگ عصر حاضر به سرعت رسانه ای شد. گویا تنها اکتفا به یک خبر کافی بود تا همه آن را باور و باز نشر کنند.مدت زمان زیادی نگذشت که برخی از وب سایت های خبری به سرعت گزارش های نادرست خود را از مرگ او پس گرفتند و به لطف نوام چامسکی بار دیگر اهمیت مبارزه با اطلاعات نادرست یادآوری شد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل ازدیلی صباح در دنیای امروز، که با وجود برچسب تولید و مصرف سریع همه چیز – چه در فضای آنلاین و چه به صورت واقعی – در برخی مواقع ممکن است سخت باشد که درستی یک واقعه بررسی شود،اما وقتی صحبت از روزنامه نگاری می شود، یا حداقل آنچه از آن باقی مانده است،بی شک دقت باید در اولویت اول باشد. برخی ممکن است احساس خوش شانسی داشته باشدکه در عصری زندگی می کنیم که بسیاری از چیزهایی که می توانیم یاد بگیریم در نوک انگشتان ماست. به دلیل سرعت بالای اینترنت و اتصال شبانه روزی، ما اخبار را به آرامی و اغلب بدون هیچ مانعی پردازش می کنیم. اما به نوعی، این مساله ما را در معرض جریان دائمی محتوای ناتمام و نادرست و حتی اغلب قدیمی یا گمراه‌کننده قرار می‌دهد که همچنان به مصرف آن ادامه می‌دهیم.

شکاکیت فکری در عصر هیاهوی هوش مصنوعی

نوام چامسکی مطمئناً شخصی نیست که کاملاً متعلق به این نوع دوران باشد. آنچه توجه من را جلب کرد، یا حداقل بر اساس مقاله مهمان که چامسکی در اوایل سال گذشته نوشته بود، در راس صفت های بی شماری قرار دارد که می توان به او گره زد. او همچنین به عنوان یک شکاک نسبت به هوش مصنوعی ظاهر می شود. در زمان‌هایی که بحث حول محور نقش هوش مصنوعی در صنایع مختلف، نیروی کار یا حتی اتاق‌های خبر و تأثیر آن بر اطلاعات نادرست می‌چرخد، تماشای روشنفکری که دهه‌ها را صرف تأثیرگذاری بر مفاهیم حیاتی توسعه انسانی کرده بود، این موج جدید فناوری را تضعیف می کند. نویسندگانی، از جمله چامسکی، در نگارش برای نیویورک تایمز، می‌گویند: «ذهن انسان، مانند ChatGPT و امثال آن، یک موتور آماری سخت برای تطبیق الگوها، جمع‌آوری صدها ترابایت داده و برون‌یابی محتمل‌ترین پاسخ مکالمه نیست. یا محتمل ترین پاسخ به یک سوال علمی، برعکس، ذهن انسان یک سیستم شگفت آور کارآمد و حتی ظریف است که با مقادیر کمی از اطلاعات عمل می کند، بلکه به دنبال استنباط بی رحمانه بین نقاط داده است.

اگرچه، به نوعی، ذهن برخی از ما به دنبال نقاط داده دیگری برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد آن رویداد خاص مربوط به چامسکی بود، به نظرم باید نسبت به هوش مصنوعی و آسیب های آن حساس تر بود،اگرچه تعقل و تامل ما را از ماشین ها متمایز می کند و به ما این امکان را می دهد که قبل از نتیجه گیری سریع، جزئیات را به طور منطقی بررسی کنیم ولی لازم است تابگوییم اقای چامسکی از شما برای یاداوری اهمیت اطلاعات غلط تشکر می کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=146631

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});