• امروز : سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 2 July - 2024
2

پیش‌بینی تولید ۵.۵ تا ۶ میلیون تن گندم از دیم‌زارهای کشور

  • کد خبر : 147383
  • 10 تیر 1403 - 10:38
پیش‌بینی تولید ۵.۵ تا ۶ میلیون تن گندم از دیم‌زارهای کشور
یازاکو - رئیس مؤسسه تحقیقات کشاورزی دیم به کاهش بارندگی در پاییز و زمستان سال ۱۴۰۲ و افزایش دمای بی‌سابقه نسبت به آمار بلندمدت در نیمه دوم سال گذشته اشاره، و بیان کرد: به برکت اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها و به‌کارگیری دانش فنی و بارش‌های خوب بهاره، برداشت بیش از ۵.۵ تا ۶ میلیون تن گندم از این عرصه‌ها قابل پیش‌بینی است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، «مظفر روستایی» روز یکشنبه افزود: کاربرد کودهای پایه در زمان کاشت، رعایت عوامل به‌زراعی از قبیل تراکم بهینه، تاریخ کاشت به‌موقع، عمق کاشت مناسب، استفاده از ارقام جدید و بذر اصلاح شده و مبارزه با آفت‌ها، بیماری‌ها و علف‌های هرز جزو عوامل مؤثر در افزایش تولید گندم دیم است.

«روستایی» تغییر زمان مصرف کود اوره از بهار به پاییز (موقع کشت و با جاگذاری کود زیر بذر) را یکی از عوامل مهم پایداری و افزایش تولید گندم در دیمزارها برشمرد.

وی ادامه داد: در صورت تأمین ۴۰۰ هزار تن کود اوره و ۲۵۰ هزار تن کود فسفاته (سوپر فسفات تریپل) برای مصرف پاییزه، همچنین تداوم اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها برای سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، این مقدار تولید و پایداری آن در سال آینده نیز تکرار می‌شود.

وی اضافه کرد: معرفی ارقام پرمحصول، تاب‌آور و دارای دامنه مناسب از مقاومت به بیماری‌ها و افزایش ضریب نفوذ ارقام جدید در دیمزارها از دیگر عوامل افزایش تولید گندم به شمار می‌رود.

«روستایی» اظهار کرد: برای افزایش تولید گندم دیم مهم‌ترین فاکتور تأثیرگذار مدیریت مناسب زمان کاشت برای به‌کارگیری دانش فنی است و اگر در زمان کاشت، توصیه‌های تحقیقاتی به‌خوبی به‌کار گرفته شود، امکان تولید محصول اقتصادی برای بهره‌بردار تحت هر شرایطی فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: دانش فنی و بسته‌های زراعی برای سناریوهای مختلف (خشکسالی، شرایط نرمال و ترسالی) تهیه شده است و کشاورزان در مدیریت کاشت باید بیشترین دقت را داشته باشند.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور استفاده از ۸۰ کیلوگرم کود اوره و ۵۰ کیلوگرم سوپر فسفات تریپل، تاریخ کشت به‌موقع، عمق کاشت مناسب، تراکم بذر مطلوب، رقم مناسب و پرمحصول و تاب‌آور و بذر اصلاح شده را از عوامل موثر در مدیریت کاشت گندم عنوان کرد.

«روستایی»، ایجاد مزارع تحقیقی، ترویجی و توسعه‌ای، پایگاه‌های نوآور را در جهت ارائه آخرین یافته‌های دانش فنی در مزارع کشاورزان و آشنایی بهره‌برداری و کارشناسان بسیار مهم و تأثیرگذار دانست و بر توسعه دانش فنی و دانش‌بنیان کردن کشاورزی دیم برای پایداری تولید تاکید کرد.

به گزارش ایرنا طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارها با مشارکت سازمان‌های جهاد کشاورزی ۲۵ استان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ۲۵۴ شهرستان در حال اجراست.

اجرای این طرح بر اساس نتایج سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ موجب شد تا عملکرد تولید محصولاتی چون گندم، نخود، جو، عدس، گیاهان علوفه‌ای و روغنی در دیم‌زارهای کشور ۳۶ درصد افزایش یابد.

گفتنی است بر اساس پیش‌بینی مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی، ۱۳.۵ میلیون تن گندم طی سال زراعی جاری در کشور تولید می‌شود و بر همین اساس حدود نیمی از گندم تولیدی کشور به عرصه‌های دیم اختصاص دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=147383

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});