• امروز : شنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
2
تی آر تی ورلد گزارش داد؛

دور دوم ریاست جمهوری ایران،امید اصلاح طلبان در میان واقعیت های اصول گرایان

  • کد خبر : 147809
  • 13 تیر 1403 - 21:24
دور دوم ریاست جمهوری ایران،امید اصلاح طلبان در میان واقعیت های اصول گرایان
یازاکو - ملت ایران این روزها بر سر دوراهی تحولات سیاسی و اجتماعی ایستاده است. نظرسنجی 5 ژوئیه تصمیم می گیرد که ایران به کدام سمت بچرخد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از تی آر تی ورلد ریاست‌جمهوری ایران در ۲۸ ژوئن نتوانست یک برنده مشخص را تعیین کند، اما تصویری آشکار از چشم‌انداز سیاسی کشور ارائه داد .ادامه روند انتخابات ایران، نقطه ای مهم در تاریخ معاصر ایران است.

پویایی بین جناح‌های اصلاح‌طلب و اصول گرا، و تنش‌های زیربنایی در بافت سیاسی-اجتماعی ایران تصویر پیچیده‌ای را ارائه می‌دهد که نیازمند بررسی دقیق‌تراست.

مشارکت زیر ۴۰ درصد نه تنها نشان دهنده بی تفاوتی گسترده رأی دهندگان است، بلکه سرخوردگی عمیقی از نظام سیاسی کنونی را نیز نشان می دهد.

نبرد ایدئولوژی ها

در دور دوم انتخابات پنجم ژوئیه، مسعود پزشکیان، اصلاح طلب آذری زبان، در مقابل سعید جلیلی اصول گرا برای پست ریاست جمهوری قرار خواهد گرفت.

کمپین پزشکیان، که با وعده‌هایی برای رسیدگی به تحریم‌های اقتصادی و بهبود حقوق زنان شناخته شده، در میان بسیاری از ایرانی‌هایی که ناامید از تغییر بودند، طنین‌انداز شد.

موضع متهورانه او در برابر برخی موارد کشور نشان دهنده تغییر به سمت سیاست های لیبرال تر بود. پزشکیان در دور اول ۴۲٫۵ درصد آرا را به دست آورد.

از سوی دیگر، سعید جلیلی، سیاستمدار باتجربه ای که به خاطر موضع تندرو خود در قبال برنامه هسته ای ایران شناخته می شود، نماینده حاکمیت اصول گرا ومحافظه کار است.

مبارزات انتخاباتی او بر خوداتکایی و مقاومت در برابر نفوذ غرب تأکید داشت و بخش قابل توجهی از رای دهندگان را که طرفدار حفظ وضعیت موجود بودند، جلب کرد. جلیلی در دور اول ۳۸٫۶ درصد آرا را به دست آورد.

ممکن است طرف اصلاح طلب از این نتایج دلگرم شود و نرخ مشارکت در دور دوم افزایش یابد.با این حال، ۱۳٫۸ درصد آرایی که به محمد باقر قالیباف رسیده است، احتمالاً به جلیلی منتقل می شود که ممکن است برای پیروزی او در انتخابات کافی باشد.

سایه رئیسی و شورای نگهبان

این انتخابات در حالی برگزار شد که درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور سابق ، فضای سیاسی را تحت تأثیر قرار داد.

با این حال، نقش شورای نگهبان در بررسی و رد صلاحیت کاندیداها دوباره مورد بررسی قرار گرفته است. رد صلاحیت چهره های برجسته میانه رو و اصلاح طلب منجر به اتهامات “مهندسی انتخابات” شده است که برای محدود کردن رقابت واقعی و حفظ سیطره اصول گرایان بر قدرت طراحی شده است.
به نظر می آید حذف سیستماتیک صداهای میانه رو می تواند شکاف های سیاسی را عمیق تر کند و مشروعیت روند انتخابات را از بین ببرد.

پیامدهایی برای آینده ایران
سکوهای متفاوت پزشکیان و جلیلی، نبرد ایدئولوژیک گسترده تری در داخل ایران را برجسته می کند. پیروزی پزشکیان می‌تواند نشانه تغییر به سمت سیاست‌های آزادتر به‌ویژه در مورد آزادی‌های اجتماعی و روابط بین‌الملل باشد.

برعکس، پیروزی جلیلی احتمالاً خط سیر کنونی مقاومت ایران در برابر نفوذ غرب و تبعیت شدید از سیاست های اجتماعی محافظه کارانه را تقویت کندو بی شک نتیجه دور دوم در ۵ ژوئیه بسیار مهم خواهد بود.

این انتخاب نه تنها رئیس جمهور بعدی را تعیین می کند، بلکه نشان دهنده مسیری است که ایران در آن حرکت خواهد کرد حرکت به سمت اصلاحات و آزادسازی یا تثبیت عمیق تر در ایدئولوژی محافظه کارانه.

بدون توجه به نتیجه، روند انتخابات قبلاً شکاف های قابل توجهی را در ساختمان سیاسی ایران آشکار کرده است و نیاز مبرم به اصلاحاتی را که با آرمان های مردم آن طنین انداز می شود، برجسته کرده است.

آینده ایران در انتظار تصمیم رای دهندگان خود در لحظه ای تاریخی این جمعه است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=147809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});