• امروز : چهارشنبه - ۲۷ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 July - 2024
3

مدیرعامل آب منطقه‌ای: استان اردبیل با تنش آبی مواجه است

  • کد خبر : 148695
  • 24 تیر 1403 - 15:03
مدیرعامل آب منطقه‌ای: استان اردبیل با تنش آبی مواجه است
یازاکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: با توجه به مصرف بی رویه آب در بخش‌های مختلف، استان اردبیل با تنش آبی مواجه است و بهره برداران و کشاورزان باید واقعیت کم آبی را قبول کرده و برای عبور از شرایط کم آبی همکاری کنند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، علی حیدری اناری افزود: هدررفت آب در استان هر سال افزایش یافته و در شرایط فعلی راه جلوگیری از این روند، مصرف بهینه آب و راه اندازی سامانه‌های نوین آبیاری است.

وی با بیان اینکه استان اردبیل با کم‌آبی شدید مواجه است و با این محدودیت منابع آبی امکان توسعه سطح زیر کشت حتی با سامانه‌های نوین آبیاری وجود ندارد، اظهار کرد: استفاده بی‌رویه از منابع آبی موجب کمبود منابع آب‌های زیرزمینی و نابودی آبخوان‌ها شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به هدررفت آب در شبکه آبیاری خدا آفرین گفت: در شبکه آبیاری خدا آفرین بحث الگوی کشت در دستور کار قرار گرفته و به صورت زون‌بندی (حوزه و منطقه) برنامه‌ریزی شده که با اجرای این طرح ضمن جلوگیری از هدررفت آب و مدیریت بهینه آب، طرح الگوی کشت هم عملیاتی می‌شود.

وی یادآورشد: منابع آب به سختی و با هزینه‌های سنگین تامین می‌شود و باید با عزمی همگانی مصرف بهینه آب در بخش های مختلف را مدنظر قرار دهیم تا از تنش ها و بحران‌های احتمالی در آینده در امان بمانیم.

حیدری اناری افزود: با وجود اینکه در برخی از شهرهای استان تا ۲ برابر مصرف مردم، آب تولید می‌شود ولی به دلایل گوناگون از جمله هدررفت و مصرف بی رویه با کمبود آب مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه در برنامه‌های توسعه، پیش بینی کاهش مصرف آب کشاورزی محقق نشده است، گفت: با وجود تبدیل بخشی از اراضی کشاورزی به آبیاری نوین در سال‌های گذشته، سیاست توسعه اراضی دیم و غیرقابل کشت در بخش کشاورزی در بسیاری از مناطق استان این موضوع را تحت الشعاع قرار داده است.

حیدری اناری خاطرنشان کرد: در محدوده جنوب استان ظرفیت آبی قابل توجهی داریم که برای بهره برداری مناسب از این منابع نیازمند عزم مردم و مسئولین در مدیریت مصرف بهینه آب هستیم.

وی بیان کرد: برای صدور مجوز بهره برداری از منابع آب در جنوب استان به شرطی که آسیبی به دیگر منابع آب ایجاد نشود و کشت محصولات کم آب بر هم مدنظر قرار گیرد، ممانعتی وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=148695

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});