• امروز : یکشنبه - ۳۱ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 21 July - 2024
1

۳۴۱ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای آذربایجان شرقی است

  • کد خبر : 149283
  • 31 تیر 1403 - 13:20
۳۴۱ میلیون مترمکعب آب پشت سدهای آذربایجان شرقی است
یازاکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: حجم آب جمع شده در پشت سدهای استان در سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۲ تاکنون) ۳۴۱.۶ میلیون مترمکعب و معادل ۵۷ درصد حجم کل مخازن سدها در تراز نرمال است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، یوسف غفارزاده روز یکشنبه اظهار کرد: با توجه به بارندگی های خوب امسال، وضعیت سدهای استان از نظر حجم آب ورودی و مخازن نسبت به سال های قبل بهتر است و در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته از نظر حجم آب ورودی ۶۷ درصد و از نظر حجم مخزن ۴۶ درصد بیشتر شده است.

وی با اشاره به آمار پرشدگی و حجم آب ورودی به ۱۱ سد در داخل استان، ۲ سد مرزی و یک سد در خارج از استان، افزود: حجم آب ورودی به سدهای داخل استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۴۵۸.۱ میلیون متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۲۷۴.۹ میلیون مترمکعب بود ۶۷ درصد بیشتر شده است.

وی ادامه داد: پرشدگی حجم مخزن این سدها در این مدت نیز ۴۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است و از ۲۳۴.۶ میلیون مترمکعب در سال قبل به ۳۴۱.۶ میلیون مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است.

سدهای علویان مراغه، سهند هشترود، نهند تبریز، آیدوغموش میانه، ستارخان اهر، قلعه چای عجب شیر، کلقان و کردکندی بستان آباد، تاجیار سراب، زنوز مرند و ارسباران کلیبر سدهای داخل استان و ارس و خداآفرین سدهای مرزی استان هستند و سد شهید کاظمی بوکان که بخش اعظمی از آب شهر تبریز را تامین می کند در بیرون از استان واقع شده اند.

افزایش ۶۹ درصدی حجم آب ورودی به سد علویان مراغه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: حجم کل سد علویان مراغه در تراز نرمال ۵۷ میلیون مترمکعب است که در سال آبی جاری ۴۲.۵۳ میلیون مترمکعب معادل ۷۵ درصد، آب پشت آن جمع شده است.

غفارزاده ادامه داد: در سال آبی گذشته آب پشت این سد ۱۸.۶ میلیون مترمکعب بود که ۱۲۹ درصد کمتر از مدت مشابه امسال بود.

وی حجم آب ورودی به این سد را در سال آبی جاری ۸۹.۸۴ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان آب ورودی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که ۵۳.۱ میلیون مترمکعب بود ۶۹ درصد بیشتر است.

ورود ۱۲۷.۳ میلیون متر مکعب آب به سد سهند هشترود

غفارزاده گفت: سد سهند که بزرگ ترین سد داخل استان از نظر حجم مخزن بوده در تراز نرمال ۱۶۵ میلیون مترمکعب دارد و پرشدگی حجم مخزن این سد در سال آبی جاری ۱۲۸.۴۳ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: این میزان در سال قبل ۱۰۲.۸۵ میلیون مترمکعب بود که ۲۵ درصد کمتر از مدت مشابه سال آبی جاری بود.

وی حجم آب ورودی به این سد را ۱۲۷.۳ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این رقم در سال قبل ۷۵.۰۶ میلیون مترمکعب و ۷۰ درصد کمتر از امسال بود.

پر شدگی هشت برابری مخزن سد نهند تبریز

غفارزاده گفت: سد نهند که در شمال تبریز واقع شده است و در سال گذشته به طور کامل خشک شده بود امسال به لطف بارندگی های خوب، بیشترین افزایش از نظر حجم آب ورودی و مخزنی را در بین سدهای استان داشته است.

وی حجم آب ورودی به این سد در سال آبی جاری را ۳۱.۸۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: حجم آب ورودی به این سد در مدت مشابه سال آبی گذشته ۷.۴۸ میلیون مترمکعب بود و امسال ۳۲۶ درصد بیشتر شده است.

غفارزاده ادامه داد: حجم مخزن این سد در تراز نرمال ۲۱.۶ میلیون مترمکعب است که سرریز شده و در حال حاضر ۱۹.۹ میلیون مترمکعب آب در پشت این سد جمع شده است.

وی افزود: در مدت مشابه سال قبل حجم پرشدگی مخزن این سد ۲.۲ میلیون متر مکعب بود که ۸۰۵ درصد کمتر از سال آبی جاری بود.

افزایش ۱۱ درصدی آب مخزن سد آیدوغموش میانه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه سد آیدوغموش میانه از جمله سدهایی است که تغییرات آبی در آن در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بوده است، گفت: حجم کل در تراز نرمال این سد ۱۳۰.۸ میلیون مترمکعب است و در حال حاضر ۵۳.۴۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سد جمع شده که نسبت به سال قبل که ۴۸ میلیون مترمکعب بود ۱۱ درصد بیشتر است.

غفارزاده ادامه داد: حجم آب ورودی به این سد در سال آبی جاری ۶۳.۸۱ میلیون مترمکعب است که ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۵۸.۶۵میلیون مترمکعب بود بیشتر شده است.

حجم آب ورودی به سد ستارخان اهر ۸۴ درصد بیشتر شد

غفارزاده وضعیت آبی سد ستارخان اهر را نیز نسبت به سال آبی گذشته خوب عنوان کرد و گفت: این سد نیز در سال آبی گذشته به دلیل کاهش بارندگی ها در منطقه در وضعیت بحرانی قرار داشت و حجم آب ورودی به این سد ۲۱.۳ میلیون مترمکعب بود که خوشبختانه این رقم در سال آبی جاری به ۳۹.۱ میلیون مترمکعب رسید و ۸۴ درصد بیشتر شده است.

وی افزود: حجم کل در تراز نرمال این سد ۱۲۷.۷ میلیون متر مکعب است و در حال حاضر ۳۴ درصد آن پرشده و ۴۳.۰۶ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال آبی قبل ۵۶ درصد بهبود یافته است.

افزایش ۵۴ درصدی پرشدگی مخزن سد قلعه چای عجب شیر

غفارزاده در مورد سد قلعه چای عجب شیر اظهار کرد: حجم کل در تراز نرمال این سد ۴۰ میلیون مترمکعب است و در سال آبی جاری ۴۰ درصد آن پر شده و ۱۶.۱۸ میلیون مترمکعب حجم پرشدگی مخزن سد است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۵۴درصد بیشتر شده است.

وی بیان کرد: حجم آب ورودی به این سد نیز ۸۵ درصد افزایش یافته و از ۲۳.۲۱ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به ۴۲.۸۵ میلیون مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است.

سدهای کلقان و کُردکندی بستان آباد با کاهش ورودی آب مواجه شدند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان در مورد وضعیت ۲ سد واقع شده در شهرستان بستان آباد اظهار کرد: سدهای کلقان و کردکندی که مهم ترین منابع تامین آب شرب و کشاورزی در این شهرستان هستند در مقایسه به دیگر سدهای استان وضعیت خوبی ندارند و حجم مخزن و آب ورودی به آنها کاهشی بوده است.

غفارزاده ادامه داد: حجم کل در تراز نرمال سد کلقان ۲۲ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر ۱۷.۴۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد کمتر شده است.

وی حجم آب ورودی به این سد را ۳۱.۳۵ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل که ۲۰.۵ میلیون مترمکعب بود ۵۳ درصد بیشتر شده است.

غفارزاده حجم آب ورودی به سد کردکندی در این شهرستان را منفی اعلام کرد و گفت: حجم آب ورودی به این سد در سال آبی گذشته ۵.۵ میلیون مترمکعب بود که امسال با ۳۸ درصد کاهش به ۳.۴ میلیون مترمکعب افتاده است.

وی حجم کل در تراز نرمال این سد را ۵.۴ میلیون مترمکعب اعلام و اظهار کرد: پرشدگی این سد ۳۰ درصد است و ۱.۶ میلیون مترمکعب آب در مخزن شد جمع شده که ۴۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

پرشدگی ۷۱ درصدی مخزن سد تاجیار سراب

غفارزاده افزایش حجم آب ورودی به سد تاجیار سراب را ۷۹ درصد و میزان پرشدگی مخزن این سد را ۷۱ درصد اعلام کرد و گفت: این سد در تراز نرمال چهار میلون مترمکعب آب دارد که ۲.۸۴ میلیون مترمکعب معادل ۷۱ درصد آن پرشده و نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۷ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: حجم آب ورودی به این سد نیز ۹.۹۷ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی قبل که ۵.۵۸ میلیون مترمکعب بود ۷۹ درصد بیشتر شده است.

افزایش ۸۶ درصدی آب ورودی به سد زنوز مرند

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی ادامه داد: سد زنوز مرند نیز از اثرات بارش های خوب امسال بی بهره نبوده و میزان آب ورودی به این سد ۵.۵۹ میلیون مترمکعب بوده که با توجه به حجم کل در تراز نرمال آن که ۴.۹ میلیون مترمکعب است سرریز کرده است.

غفارزاده گفت: حجم آب ورودی به این در مقایسه با سال قبل ۸۶ درصد و پرشدگی ۲۷۸ درصد افزایش یافته است به طوریکه از ۱.۰۸ میلیون مترمکعب در سال قبل به ۴.۰۸ میلیون مترمکعب پرشدگی در سال آبی جاری رسیده است.

آب ورودی به سد ارسباران کلیبر ۷۵۳ درصد افزایش یافت

غفارزاده با بیان اینکه سد ارسباران در شهرستان کلیبر از جمله سدهایی است که نسبت به سال آبی گذشته وضعیتی به مراتب بهتر دارد، گفت: حجم آب ورودی به این سد با ۷۵۳ درصد رشد از ۱.۵۳ به ۱۳.۰۷ میلیون مترمکعب در سال آبی جاری افزایش یافته است.

وی حجم کل در تراز نرمال این سد را ۲۵ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: این سد در حال حاضر ۱۲.۱۱ میلیون متر مکعب آب دارد که نسبت به سال آبی گذشته ۴۱۸ درصد بیشتر شده و میزان پرشدگی سد ۴۸ درصد است.

میزان پرشدگی سدهای مرزی ارس و خداآفرین ۵۸ درصد است

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه حجم مخزن سدهای ارس و خداآفرین در تراز نرمال ۲ میلیارد و هشتصد و ۶۶ میلیون متر مکعب است گفت: در حال حاضر از مخزن یک میلیارد و ۲۵۴ میلیون مترمکعب سد ارس ۸۳ درصد و از مخزن یک میلیارد و ۶۱۲ میلیون مترمکعبی سد خداآفرین ۳۸ درصد پرشده و میانگین پرشدگی این ۲ سد ۵۸ درصد است.

غفارزاده ادامه داد: حجم آب موجود در سد ارس در سال آبی جاری یک میلیارد و ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب است که نسبت به سال قبل ۶۷ درصد بیشتر شده و در سد خداآفرین نیز ۶۱۵ ملیون و ۴۱۰ هزار مترمکعب آب وجود دارد که ۲۳۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.

وی حجم آب ورودی به سد ارس را ۲ میلیارد و ۸۷۷ میلیون و ۲۴۰ هزار مترمکعب اعلام و اضافه کرد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۳۱ درصد بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در مورد سد خداآفرین نیز، ۲ میلیارد و ۸۶۶ میایون و ۶۴۰ هزار مترمکعب آب به این سد در سال آبی جاری وارد شده که ۴۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

کاهش ۶ درصدی حجم ذخیره آب سد شهید کاظمی بوکان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت سد شهید کاظمی بوکان در تامین آب شرب تبریز و شهرهای و روستاهای واقع در مسیر، گفت: ۵۵ درصد آب شرب تبریز از این سد تامین و توزیع می شود و میزان پرشدگی آن ارتباط مستقیمی با رفع تنش های آبی در این کلانشهر دارد.

غفارزاده ادامه داد: حجم کل در تراز نرمال این سد ۸۰۸ میلیون متر مکعب است و در حال حاضر ۴۴۴ میلیون متر مکعب آب دارد که معادل ۵۵ درصد کل حجم سد می شود اما نسبت به مدت مشابه سال قبل، حجم آب ذخیره شده در پشت این شد ۶ درصد کمتر شده است.

وی افزود: از نظر حجم آب ورودی، شاهد رشد ۳۱ درصدی به این سد در سال آبی جاری هستیم و یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب در ۱۰ ماه گذشته به این سد آب وارد شده است.

غفارزاده با تاکید برموضوع صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب، افزود: آب ارثی نیست که از گذشتگان به ما رسیده باشد بلکه امانتی هست از آیندگان، که با مصرف درست در این منابع بی بدیل بایستی آن را برای نسل‌های بعد هم حفظ کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=149283

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});