• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
13
رئیس گروه سرمایه‌گذاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی عنوان کرد:

سهم استان در پروژه‌های سرمایه‌گذاری کشور تنها ۴ درصد است/ تداوم شرایط فعلی، موجب کاهش نقش استان آذربایجان‌شرقی در صنعت کشور خواهد شد

  • کد خبر : 15209
  • 28 اردیبهشت 1400 - 11:15
سهم استان در پروژه‌های سرمایه‌گذاری کشور تنها ۴ درصد است/ تداوم شرایط فعلی، موجب کاهش نقش استان آذربایجان‌شرقی در صنعت کشور خواهد شد
عباس بشیری با بیان اینکه نگاه کوتاه به پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده از استان در کشور نشانگر آن است که سهم استان از تعداد پروانه‌های بهره‌برداری و اشتغال به ترتیب ۸ و ۷ درصد است و سهم استان در سرمایه‌گذاری ثبت شده در پروژه‌های بهره‌برداری کشور تنها ۴ درصد است، گفت: تداوم شرایط فعلی مساوی با کاهش نقش استان آذربایجان‌شرقی در صنعت کشور خواهد بود.

یاز اکو؛ افخم ابراهیمی – عباس بشیری با بیان اینکه نگاه کوتاه به پروانه‌های بهره‌برداری صادر شده از استان در کشور نشانگر آن است که سهم استان از تعداد پروانه‌های بهره‌برداری و اشتغال به ترتیب ۸ و ۷ درصد است و سهم استان در سرمایه‌گذاری ثبت شده در پروژه‌های بهره‌برداری کشور تنها ۴ درصد است، گفت: تداوم شرایط فعلی مساوی با کاهش نقش استان آذربایجان‌شرقی در صنعت کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، رئیس گروه سرمایه‌گذاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، گفت: سهم ما از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در تمامی بخش‌ها بسیار کمتر از استعدادها و ظرفیت‌های فعلی استان است و این روند از سال ۷۹ همواره کاهشی بوده است.

وی تصریح کرد: ضروری است تا به سمت جذب سرمایه حرکت کنیم و با توجه به پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل استان به سمت صنایع نوین و تبدیلی و معرفی درست آن‌ها به بازارهای جهانی گام های موثری در تحول بخشی به اقتصاد استان برداریم.

عباس بشیری اظهار کرد: صنعت استان آذربایجان شرقی۷ درصد ارزش افزوده بخش صنعت کشور را تامین می‌کند. ۳۳ درصد ارزش افزوده خلق شده در استان در بخش صنعت شکل گرفته است. سرانه‌ی ارزش افزوده در بخش صنعت استان ۴۶ درصد بیشتر از رقم متناظر کشوری است و سهم استان از تعداد شاغلان بخش صنعت کشور حدود شش درصد است در حالیکه سهم ما از تشکیل سرمایه در بخش صنعت کشور حدود ۳ درصد است.

بهره‌وری نیروی کار بخش صنعت استان، ۲۰ درصد بالاتر از میانگین کشوری است

وی افزود: بهره‌وری نیروی کار در بخش ص نعت استان بسیار بیشتر از رقم متناظر کشوری یعنی حدود ۲۰ درصد بهره‌وری بیشتر از میانگین کشوری است. بهره‌وری بخش صنعت در استان نیز، هفتاد درصد بیشتر از رقم متناظر کشوری است.

وی ادامه داد: نگاه کوتاه به پرونده‌های بهره‌برداری صادر شده از استان در کشور، نشانگر آن است که سهم استان از تعداد پروانه‌های بهره‌برداری و اشتغال به ترتیب ۸ و ۷ درصد است، اما سهم استان در سرمایه‌گذاری ثبت شده در پروژه‌های بهره‌برداری کشور تنها ۴ درصد است.

وی تاکید کرد: با این وجود می‌شود گفت اگر این روند ادامه یابد ما شاهد کاهش نقش استان در صنعت کشور خواهیم بود.

عباس بشیری در ادامه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری به ازای هر بنگاه اقتصادی در استان ۴۶ درصد کمتر از متوسط کشوری است گفت: وقتی سرمایه‌گذاری کمتری داریم یعنی تکنولوژی پایین‌تر داریم و بهره‌ وری در کار از آنچه که باید کمتر می‌شود.

وی گفت: وقتی می‌گوییم ۳۴ و ۳۵ درصد از ارزش افزوده استان در بخش صنعت شکل می‌گیرد یعنی ۱۰ درصد از ارزش افزوده در این بخش می‌تواند درآمد سرانه است استان را با توجه به نرخ رشد جمعیت حدود ۲ درصد افزایش دهد.

عباس بشیری در ادامه با اشاره به تفاوت‌های پهنه‌ی صنعتی استان در بهره‌مندی از مواهب توسعه گفت: نیمه‌ی غربی در مقایسه با نیمه‌ی شرقی بسیار بهره‌مندتر بوده است و همین امر موجب شده تا با مهاجرت گسترده از نیمه‌ی شرقی به سمت نیمه‌ی غربی و حتی خارج از منطقه مواجه شویم و به طور حتم نیازمند بازنگری در بخش صنعت استان در ابعاد توسعه و جذب سرمایه‌گذاری و ورود به بازارهای جهانی بر اساس ظرفیت‌های منطقه هستیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=15209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});