به گزارش یازاکو به نقل از خبرآنلاین، این گام بزرگ بخشی از تلاش های چین برای گسترش «اقتصاد ارتفاع پایین» یا low-altitude economy است. قتصاد ارتفاع پایین، مجموعه ای از صنایع که در فضای هوایی زیر ۳۰۰۰ متر فعالیت می کنند. این صنایع شامل تولید و عملیات پرواز هواپیماهای سرنشیندار و بدون سرنشین، گردشگری هوایی، حمل و نقل مسافران، خدمات هوانوردی عمومی، تحقیقات علمی و آموزش می شود.
پهپاد دو موتوره مذکور روز یکشنبه گذشته اولین پرواز خود را انجام داد. این هواپیمای غول پیکر با دهانه بال ۱۶.۱ متر، ارتفاع ۴.۶ متر و فضای باری ۱۲ متر مکعب، بزرگترین پهپاد باری ساخت چین محسوب می شود.
فهرست
جزئیات پرواز آزمایشی پهپاد باری چین
پرواز آزمایشی این پهپاد در شهر زیگونگ (Zigong) استان سیچوان انجام شد. گزارش ها حاکی از عملکرد پایدار آن در طول ۲۰ دقیقه پرواز است. انتظار می رود این هواپیمای پیشرفته نقش مهمی در توسعه خدمات حمل و نقل هوایی چین ایفا کند.
چشم انداز اقتصادی
فضای هوایی ارتفاع پایین که تا ۱,۰۰۰ متر بالای سطح زمین را شامل می شود، می تواند در آینده کاربردهای گسترده ای از جمله حمل و نقل مسافر، تحویل بار و تولید داشته باشد. طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری چین، ارزش اقتصاد ارتفاع پایین این کشور در سال گذشته از ۵۰۰ میلیارد یوان (۶۸.۹ میلیارد دلار) فراتر رفت و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ به ۲ تریلیون یوان برسد.
پیشرفت های مشابه در سایر نقاط جهان
همزمان با این پیشرفت در چین، در سایر نقاط جهان نیز گام های بزرگی در زمینه حمل و نقل هوایی برداشته شده است. به عنوان مثال، یک تاکسی هوایی ساخت شرکت Joby Aviation موفق شد مسافت رکوردشکن ۸۴۱ کیلومتر را با استفاده از ترکیب سوخت هیدروژن و الکتریسیته طی کند. این هواپیمای منحصر به فرد می تواند سفر یک ساعته از فرودگاه JFK نیویورک به منهتن با ماشین را به تنها هفت دقیقه کاهش دهد.
آینده حمل و نقل شهری
پیشرفت های اخیر در زمینه حمل و نقل هوایی، نشان دهنده تحولی عظیم در آینده حمل و نقل است. این فناوری ها سرعت و کارایی را افزایش می دهند. همچنین گامی مهم در جهت کاهش آلودگی و بهبود پایداری محیط زیست محسوب می شوند. با ادامه این روند، می توان انتظار داشت که در آینده ای نه چندان دور، شیوه های سنتی حمل و نقل جای خود را به راهکارهای نوآورانه و سازگار با محیط زیست بدهند.