• امروز : یکشنبه - ۱۱ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 1 September - 2024
3
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی تاکید کرد

ضرورت توانمندسازی ساکنان بومی و پایدارسازی جمعیت در حریم رود ارس

  • کد خبر : 153554
  • 08 شهریور 1403 - 15:00
ضرورت توانمندسازی ساکنان بومی و پایدارسازی جمعیت در حریم رود ارس
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی گفت: اگر بتوانیم طرح توانمندسازی ساکنان بومی و پایدارسازی جمعیت در حریم رود ارس را پیاده کنیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم.

به گزارش یازاکو؛ حیدر فتح‌زاده امروز (هشتم شهریور ماه) در جلسه هم‌اندیشی حفاظت مطلوب از منابع طبیعی و محیط زیست، اظهار کرد: این استان ۴۵ هزار و ۴۹۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و ۲.۸ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است. سهم جمعیت استان از جمعیت کشور ۴.۹ درصد است و ۴۰ درصد جمعیت استان در تبریز ساکن هستند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی ۲۶۹۶ آبادی، ۷۱ شهر و ۲۳ شهرستان دارد، ادامه داد: این استان ۲۳۵ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی بیان کرد: چند طرح بزرگ در استان در حال اجراست که احداث جاده کلاله تا جلفا، طرح نیمه‌تمام انتقال آب ارس به تبریز و قطعه ۶ بزرگراه تبریز- ارومیه از جمله آنهاست.

وی همچنین به اجرای جاده مراغه تا هشترود اشاره و اظهار کرد: اگر این جاده تکمیل شود، خواهیم توانست ارتباط آذربایجان غربی تا تمرچین را که مرز ایران با عراق است، برقرار کنیم.

فتح‌زاده سهم ارزش افزوده استان آذربایجان شرقی از کل اقتصاد کشور را بین ۳.۴ تا ۳.۶ درصد اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با حریم رود ارس اراضی بی‌شماری در اختیار منابع طبیعی و آب منطقه‌ای قرار دارد، افزود: در این حریم حدود ۹۶ هزار نفر جمعیت ساکن هستند. ۱۰۲ هزار نفر در شهرستان خداآفرین و ۵۲ هزار نفر در شهرستان جلفا ساکن هستند، منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس هم در این محور قرار دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی همچنین بر ضرورت توانمندسازی ساکنان بومی و پایدارسازی جمعیت در حریم رود ارس و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در این حریم تاکید کرد.

در این جلسه، پورتقی، مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان منابع طبیعی کل کشور نیز اظهار کرد: منابع طبیعی یک موضوع ملی است و حفظ آن صرفاً وظیفه دستگاه‌هایی مثل محیط زیست و منابع طبیعی نیست، بلکه همه باید در این ارتباط با هماهنگی کامل پیش رویم.

وی بر ضرورت اجتناب از بخشی‌نگری و احیا و فراهم‌آوری شرایط مناسب‌تر برای جنگل‌های ارسباران تاکید کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=153554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});