• امروز : پنج شنبه - ۱۹ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 10 October - 2024
1
مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی:

تعیین حق آبه‌های جدید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشتباه است

  • کد خبر : 157487
  • 17 مهر 1403 - 19:30
تعیین حق آبه‌های جدید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشتباه است
یازاکو - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: تعیین حق آبه های جدید در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اشتباه است و باید جلوی آن گرفته شود.

شهنام اشتری روز سه شنبه در همایش دریاچه ارومیه در دانشگاه بناب، بر لزوم تکمیل طرح های احیای دریاچه و تحقق حقابه زیست محیطی این دریاچه تاکید و اظهار کرد: هر گونه تعیین و پیش بینی حق آبه های جدید در این حوضه آثار بسیار منفی و خطرناک زیست محیطی دارد و مانع از تحقق برنامه های احیا می شود.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست کشور و آذربایجان شرقی برای اهداف و وظایف قانونی خود ضمن پیگیری حقابه زیست محیطی دریاچه، اقدامات مهمی برای مدیریت پیامدهای منفی بحران این دریاچه انجام داده‌ است، افزود: طرح قرق و حفاظت فیزیکی سواحل مستعد فرسایش و تولید گرد و غبار از جمله این طرح هاست که با جدیت دنبال می شود.

اشتری ادامه داد: حفاظت فیزیکی سواحل دریاچه ارومیه در سال های اخیر به صورت مستمر انجام شده که بر اساس بررسی و مطالعات صورت گرفته نتایج بسیار موفقی در تثبیت کانون های تولید گرد و غبار و استقرار پوشش گیاهی داشته است.

وی یادآور شد: تاکنون اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری خوبی برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه انجام شده است، اما این اقدامات کافی نیست و باید پروژه های علاج بخشی وضعیت دریاچه تکمیل و به صورت مستمر و کامل ادامه داشته باشد.

اشتری به لزوم پایدارسازی مصارف آب در بخش های پر مصرف از جمله بخش کشاورزی اشاره و اضافه کرد: توجه به اصلاح الگوی کاشت محصولات کشاورزی با توجه به ظرفیت منابع آبی موجود حوضه، جلوگیری از تعریف حقابه های جدید و ارتقای بهره‌وری مصرف آب از موضوعات بسیار مهم و تاثیرگذار در ارتباط با مدیریت مصارف آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

وی همیاری و مشارکت تمامی دست اندرکاران در حل مشکل دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرار داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی افزود: دانشگاه ها، اساتید و دانشجویان می توانند نقش بسیار مهمی در ارتقاء آگاهی های عمومی نسبت به مسائل دریاچه و علاج بخشی آن داشته باشند.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=157487

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});