• امروز : دوشنبه - ۳۰ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 21 October - 2024
1

پرداخت سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت حیات وحش به باغداران و کشاورزان اردبیلی

  • کد خبر : 158878
  • 30 مهر 1403 - 13:00
پرداخت سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خسارت حیات وحش به باغداران و کشاورزان اردبیلی
یازاکو - معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی استان اردبیل گفت: سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بابت جبران خسارت حیات وحش به باغداران و کشاورزان این استان پرداخت شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، رامین جمشیدی روز دوشنبه با بیان اینکه توسعه صنعتی، شهرنشینی و مزارع کشاورزی اصولا باعث ایجاد تعارض میان حیات وحش و انسان می شود، افزود: با توسعه این فعالیت ها و نزدیکی انسان به زیستگاه حیات وحش، گاهی حیوانات وحشی وارد مزارع شده و یا اقدام به شکار گونه های اهلی می کنند که در این شرایط به دامدار یا کشاورز خسارت وارد می شود.

وی تقابل حیات وحش و جوامع محلی را زمینه ساز بروز خسارت‌های حیات وحش به باغات و اراضی کشاورزی و از سوی دیگر کاهش جمعیت حیات وحش برشمرد و اظهار کرد: در همین راستا در سال زراعی گذشته ۲۸ پرونده خسارت حیات وحش به مزارع، زنبورداران و دام‌های اهلی بررسی و تکمیل و در مجموع سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بابت جبران خسارت حیات وحش در معرض انقراض و تحت حمایت، به باغداران، کشاورزان دامداران و زنبورداران استان اردبیل پرداخت شد.

وی با بیان اینکه بیمه حیات وحش برای نخستین‌بار در تاریخ محیط زیست کشور به ابتکار صندوق ملی محیط زیست ایجاد شده است، اضافه کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از حیات وحش، برای جبران خسارت جوامع محلی و حفظ جان حیوانات وحشی، اقدام به بیمه برخی از گونه های حمایت شده و آسیب رسان حیات وحش کرده است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی استان اردبیل بیان کرد: براساس این دستورالعمل تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق ملی محیط‌زیست و بانک کشاورزی منعقد شده تا خساراتی را که گونه‌های جانوری در معرض انقراض به دامداران و کشاورزان وارد می کنند، پرداخت شود.

جمشیدی ادامه داد: علاوه بر گونه های سیاه گوش، کفتار، زنگوله بال گونه‌های حمایت شده پلنگ ایرانی و خرس قهوه ای نیز که بیشترین خسارت را در این استان وارد می کنند تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته اند.

وی در توضیح فرایند پرداخت بیمه خسارت، گفت: خسارت‌دیدگان می‌توانند برای ثبت خسارت وارده به نزدیک‌ترین واحد محیط زیست مراجعه کنند تا پس از بررسی و کارشناسی نسبت به پرداخت خسارت اقدام شود.

به علت توسعه زندگی شهرنشینی، صنعتی و مزارع کشاورزی معمولا میان حیات وحش و انسان تعارض ایجاد می شود، در واقع به علت توسعه این فعالیت ها انسان ها به زیستگاه حیوانات بسیار نزدیک شده اند و از آنجا که محدوده پراکنش حیوانات هم با تخریب و اشغال زیستگاه ها توسط انسان کمتر شده از این رو معمولا وارد مزارع می شوند و یا اقدام به شکار گونه های اهلی می کنند که در این شرایط به دامدار یا کشاورز خسارت وارد می کنند که در این صورت فرد برای اینکه جلوی خسارت بعدی را بگیرد اقدام به تله گذاری و یا شلیک به حیوان می کند که منجر به تلف شدن گاها گونه ارزشمندی می شود.

سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از گونه های جانوری، با کمک صندوق ملی محیط زیست و برخی شرکت های بیمه ای اقدام به راه اندازی بیمه خسارت حیات وحش کرده است که بر اساس آن وقتی به کشاوزر یا دامداری از جانب گونه ای وحشی خسارت وارد می شود بعد از بررسی شواهد، مبلغی داده می شود تا خسارت فرد جبران شود، این کار انگیزه ای می شود تا فرد خسارت دیده از کشتن آن گونه جانوری خودداری کند اما در مقابل خسارتی که دیده در قالب بیمه حیات وحش دریافت کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=158878

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});