• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی در ایران/ کدام مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی تعطیل است؟

  • کد خبر : 9505
  • 14 فروردین 1400 - 13:00
جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی در ایران/ کدام مشاغل در شهرهای قرمز و نارنجی کرونایی تعطیل است؟
یاز اکو - با توجه به افزایش تعداد شهرستان‌ها پرمخاطره در سراسر کشور بعد از پایان تعطیلات احتمال آغاز موج چهارم همه‌گیری کرونا دور از انتظار نیست، اما تغییر وضعیت همه‌گیری کرونا در شهرستان‌ها بسیار سریع و معنادار شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تسنیم، وضعیت همه‌گیری کرونا در سراسر کشور براساس آمارهای رسمی تغییر قابل توجهی نسبت به ماه گذشته داشته و بسیاری از کارشناسان براین باورند افزایش تقاضای سفر آنهم در تعطیلات نوروزی علی‌رغم تمام توصیه‌ها به ماندن در منزل عاملی غیرقابل انکار در این شرایط است.

بررسی آمار منتشر شده نشان می‌دهد هم اکنون ۴۶ شهرستان در شرایط قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند که این تعداد در اولین هفته فروردین ۱۴۰۰ تنها ۹ مورد بود و در همین حال تعداد شهرستان‌های نارنجی رنگ یک‌باره از تعداد نزدیک به ۳۲ مورد به ۱۱۹ مورد رسیده است.

این تغییرات با درنظر گرفتن موقعیت جغرافیایی شهرستان‌ها بیانگر این نکته است که جابجایی گسترده مسافران به مقاصدی خاص باعث ایجاد کانون‌های بحرانی از نظر همه‌‌گیری کرونایی زیر سایه بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها بوده است.

این درحالی است که کارشناسان بهداشت و سلامت معتقدند شرایط ناپایدار همه‌گیری در بسیاری از شهرستان‌ها عاملی است تا ۲۴۶ شهرستان که اکنون در شرایط زرد کرونایی قرار دارند نیز یک‌باره در چند روز آینده به جمع مناطق نارنجی پیوسته یا اینکه بخشی از آنها یک‌باره رنگ قرمز به خود بگیرند و شرایط ۳۷ شهر آبی کرونایی نیز احتمالاً در همین دوره تغییرات معناداری خواهد داشت. به‌عنوان مثال شهرستان‌های مشهد مقدس‌، سمنان، قم، سنندج، گرگان و ساری از ابتدای هفته جاری یک‌باره در شرایط نارنجی قرار گرفته و اکنون محدودیت‌های خاصی را برای آنها تعیین کرده‌اند.

به این ترتیب بررسی دقیق نشان می‌دهد که خیز چهارم احتمالا ًدر بسیاری از نقاط آغاز شده اما مسئولان بهداشت و درمان تایید کرده‌اند که در مرکز، غرب و جنوب غرب کشور هم اکنون پیک چهارم آغاز شده است که البته در استان خوزستان به دلیل مدیریت‌های انجام شده از قبل از تعطیلات اکنون روند همه‌‌گیری ویروس منحوس سرعت کمتری را تجربه می‌کند، درحالی که در سایر نقاط شیب تند همه‌گیری ثبت شده است.

رنگ کرونایی تبریز “نارنجی” شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین اطلاعات رنگ بندی کرونایی شهرهای استان آذربایجان شرقی را اعلام کرد که بر اساس آن، تبریز از شرایط زرد کرونایی به نارنجی تغییر یافت.

در آذربایجان شرقی فقط شهر هوراند جزو شهرهای آبی است و ۱۲ شهر آذرشهر، اسکو، اهر، بستان‌آباد، بناب، خداآفرین، عجب‌شیر، کلیبر، مراغه، ملکان، هریس و ورزقان در وضعیت شکننده زرد کرونایی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، ۶ شهر تبریز، چاراویماق، شبستر، مرند، میانه و هشترود هم با افزایش مبتلایان به شرایط نارنجی کرونایی رسیدند که سه شهر از اینها در هفته جاری به رنگ نارنجی رسیده است.

اما سراب و جلفا شرایط حادتری دارند و به رنگ قرمز کرونایی رسیده‌اند و باید با اعمال محدودیت بیشتر، کرونا را در این شهرها کنترل کرد.

افزایش تعداد مبتلایان، نتیجه بازارگردی‌ها و دیدوبازدیدهای نوروزی است که احتمالا با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، احتمال افزایش مبتلایان و بستری‌ها قوت گرفته و ممکن است محدودیت‌های کرونایی جدیدی در شهرهای نارنجی و قرمز اعمال شود.

شهرستان‌های جدید قرمز و نارنجی از ۱۳ فروردین۱۴۰۰

 اعلام وضعیت قرمز:‌

شهرستان‌های خوی و نقده (آذربایجان غربی)، شاهین شهر و میمه، فلاورجان، لنجان و نجف‌آباد (اصفهان)، پردیس و شهریار (تهران)، بروجن (چهارمحال و بختیاری)، لالی (خوزستان)، خرمدره (زنجان)، سپیدان (فارس)، دلفان (لرستان) و قائم شهر (مازندران).

 اعلام وضعیت نارنجی:

همچنین شهرستان‌های تبریز، چاراویماق و مرند (آذربایجان شرقی)، پلدشت، پیرانشهر و چالدران (آذربایجان غربی)، آران و بیدگل، سمیرم و کاشان (اصفهان) ایوان (ایلام)، بینالود، سبزوار و مشهد (خراسان رضوی)، دامغان، سمنان و شاهرود (سمنان)، کوه‌چنار، گراش و لارستان (فارس)، قم (قم)، سنندج (کردستان)، شهربابک (کرمان)، پاوه (کرمانشاه)، بندرگز و گرگان (گلستان)، رودبار، فومن و لاهیجان (گیلان)، پلدختر، چگنی، رومشکان و کوهدشت (لرستان)، آمل، جویبار، رامسر، ساری و گلوگاه (مازندران)، آشتیان و زرندیه (مرکزی)، بندرلنگه، قشم و میناب (هرمزگان)، تویسرکان، فامنین و کبودرآهنگ (همدان)، تفت و مهریز (یزد).

به این ترتیب و با افزایش تعداد شهرستان‌های بحرانی در کشورمان از نظر همه‌گیری کرونا ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از افزایش مجدد این بیماری در سراسر کشور در شهرستان‌ها براساس رنگ‌بندی کرونایی آنها شرایط تعطیلی واحدهای صنفی و حضور محدود کارمندان را اجرایی کرده است که جدول گروه بندی مشاغل براساس شرایط رنگی کرونایی شهرستان‌ها آمده است.

جدول گروه بندی مشاغل براساس رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها

مشاغل گروه شغلی سطح ۱فهرست مشاغل گروه یک و مشاغل ضروری که در هیچ‌یک از وضعیت‌های سه‌گانه تعطیل نمی‌شوند :
– کارخانه‌های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات و خدمات وابسته؛
– مراکز زیرساختی و حیاتی، مراکز تأمین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه تهویه هوا، پالایشگاه‌ها و جایگاه‌های عرضه سوخت؛
– حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی؛
– حمل و نقل عمومی درون شهری؛
– ادارات و مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی، امدادی و ستادی؛
– فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌‌بار؛
– مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته؛
– مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)؛
– مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تأمین آمبولانس دولتی و خصوصی؛
– داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی؛
– مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی آماده و بیرون‌بر؛
– خدمات اچراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛
– شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تأمین کنندگاناینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)؛
– رسانه‌های مکتوب و برخط و مشاغل مشابه؛
– مراکز نگهداری و خدماتی سالمندان، معلولین، جانبازان، مراکز توان‌بخشی، و مراقبتی، آسایشگاه‌ها؛
– تعمیرگاه‌های انواع قطعات و لوازم یدکی؛
– فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی و آهن‌آلات؛
– کارگاه‌های صنعتی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)؛
– چاپخانه‌ها؛
– خشکشویی‌ها؛
– آرامستان‌ها.
مشاغل گروه شغلی سطح ۲– بوستان‌ها و مراکز تفریحی.
– پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازارهای موقت.
– بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل.
– باشگاه‌های ورزشی، سالن‌های بدن‌سازی
– آرایشگاه‌های مردانه.
– مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی.
– مراکز فروش فرش و موکتف لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان، تزیینات داخلی.
– مراکز فروش کادویی، اسباب بازی، لوازم‌التحریر.
– مراکز فروش انواع پوشاک، کیف و کفش، خرازی، خیاطی.
– آتلیه و عکاسی.
– آژانس مشاور املاک.
– خدمات چاپ دیجیتال.
– مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری، قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی.
– قنادی و شیرینی پزی تر و خشک، آب میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه.
مشاغل گروه شغلی سطح ۳مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی و کاهش فعالیت مترو و حمل و نقل عمومی درون شهری
مشاغل گروه شغلی سطح ۴همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، از جمله کشتی، کاراته و جودو، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی
لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=9505

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});