• امروز : دوشنبه - ۷ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 28 October - 2024
0

کدام شهر ایران در این لیست قرار دارد؟

  • کد خبر : 159599
  • 07 آبان 1403 - 14:11
کدام شهر ایران در این لیست قرار دارد؟
یازاکو - پایگاه اطلاع رسانی تابناک در گزارشی به نقل از گاردین و به قلم کارولین ادن، از ۱۰ مکان برتر گردشگری از ۱۰ کشور واقع در مسیر جاده ابریشم خبرداده که از ایران کلانشهر تاریخی تبریز در آن به چشم می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، مکان‌های فوق العاده‌ای برای دیدن و ماجراجویی در امتداد مسیر باستانی تجارت آسیایی وجود دارد.

مسیر جاده ابریشم شبکه‌ای گسترده و متنوع از زنجیره‌های کوهستانی، بیابان‌ها، شهرها و دریاهاست که همچنان برای مسافران جذابیت دارد. طبق گزارش کارولین ادن در طول مسیرهای مختلف جاده‌های ابریشم از آسیا تا اروپا، مکان‌های فوق‌العاده بی‌شماری برای کاوش و سیاحت وجود دارد که این ۱۰ انتخاب تنها بخش کوچکی از نقاط جالب و برجسته این جاده قدیمی را نشان می‌دهد.

بنابر این گزارش برخی از این مقاصد به دلایل امنیتی و … در حال حاضر از نقشه‌ی مسافران و گردشگران خارج شده‌اند، اما با توجه به اهمیت تاریخی‌شان، نمی‌توان این مقاصد را در این فهرست نادیده گرفت.

این گزارش می‌افزاید شهرهای دمشق در سوریه، کاخ اسحاق پاشا در ترکیه، کاروانسرای سلیم درارمنستان، اپلیستسیخه در گرجستان، مرو در ترکمنستان، ترمذ ازبکستان، تکسیلا در پاکستان، ایسیک کول در قرقیزستان، دون هوانگ در چین و تبریز از ایران شهرهایی هستند که در مسیر جاده تاریخی ابریشم همچون مرواریدی درخشان عمل می‌کنند.

مهمترین ویژگی تبریز در این گزارش بازار تاریخی آن است که یک شبکه از بازارهای به‌هم‌پیوسته بر روی حداقل ۱۰۰ هکتار گسترش یافته است. مجتمع تاریخی بازار تبریز که در فهرست یونسکو قرار دارد، در سالن‌های گنبدی زیبا و زیر طاق‌های آجرکاری با کیفیت واقع شده است و بخش‌هایی برای فروش چرم، نقره، مس، ادویه و البته فرش دارد.

با ریشه‌هایی که به قرن دهم برمی‌گردد، این بازار به خاطر موقعیت استراتژیک و سیاست‌های معافیت مالیاتی‌اش، یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری در جاده‌های ابریشم بود، هرچند به عنوان مکانی برای تجمعات اجتماعی و آموزش نیز شناخته می‌شد.

امروزه، این بازار همچنان نمونه‌ای زنده از فرهنگ جاده‌های ابریشم است که در آن صنعتگران، هنرمندان، تنباکو فروشان، خیاطان، خوشنویسان و صحافان از فرهنگ‌های مختلف در کوچه‌های آن با هم تلاقی و داد و ستد می‌کنند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=159599

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});