به گزارش یازاکو، مهر سال ۹۸ طرح ترافیکی زوج و فرد خودروها در تبریز با هدف کاهش مشکلات ترافیکی هسته مرکزی شهر و تسهیل تردد شهروندان و گردشگران با توسعه حمل و نقل عمومی آغاز شد.
بدین ترتیب که تردد خودروهای شخصی با هر عنوانی به محدوده خاصی از هسته مرکزی تبریز با محدودیتهایی روبرو بوده و جرائم سنگینی نیز به همراه دارد. البته سرویسهای مدارس، تاکسیها، وانتبارهای دارای پروانه کسب از سازمان حمل و نقل بار شهرداری تبریز و نیروهای امدادی و انتظامی از این قاعده مستثنی شدهاند.
در این بین مشاغلی نیز هستند که نیاز به تردد به هسته مرکزی تبریز دارند. خبرنگاران، گزارشگران، فعالان رسانهای که ضرورت شغلی آنها و واقعشدن بخشی از ادارات و دستگاههای اجرایی تبریز در بافت مرکزی شهر، ایجاب میکند که در محدوده طرح ترافیکی زوج و فرد خودروها تردد کنند که گاها با جریمههای سنگین نقرهداغ میشوند.
بد نیست در این رابطه نگاهی به اجرای طرح ترافیکی تهران داشته باشیم.
در طرح ترافیکی تهران که همزمان با تبریز از سال ۹۸ آغاز شد، علاوه بر سرویسهای مدارس و خودروهای امدادی و انتظامی برنامهریزی دقیق و جامعی برای حضور خودروهای مختلف شهروندان، خبرنگاران، ساکنین محدوده طرح ترافیکی انجام گرفته است.
به عنوان مثال جلسات شورای ترافیک استان در محل استانداری که در محدوده طراح ترافیکی قرار دارد، برگزار میشود و خبرنگاران و گزارشگران این جلسه علاوه بر مشکلات ترافیک و پارکینگ این بخش از شهر، با مشکل طرح ترافیکی زوج و فرد خودروها نیز مواجه هستند. استانداری آذربایجانشرقی، شهرداری تبریز، پلیس راهور و در مجموع شورای ترافیک استان باید تمهیدات ویژهای برای این موضوع اتخاذ کنند، چرا که قرار نیست اصحاب رسانه هم اخبار شورای ترافیک را منعکس کنند و هم نقرهداغ شوند. بد نیست از تجربیات در کلانشهرها به خصوص تهران در این رابطه استفاده شود.