• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3
یادداشت؛

کرال آخر

  • کد خبر : 18013
  • 19 خرداد 1400 - 8:30
کرال آخر
یاز اکو - سال هاست که هشدارهای کلامی در روزنامه ها و سایت ها برای خودداری از شنا در مخازن سدها، کانال ها و رودخانه ها و تأسیسات آبی درج می شود و هشدارهای عملی حاکی از درگذشت شناگران بر آن صحه می گذارد، اما هنوز هم با کمال تأسف شاهد سوگ جوانانی هستیم که بی اعتنا به هشدارها و جان خود را در این قمار به رایگان باخته اند.

ظهر داغ تابستان است. عده ای جوان پرشور و انرژی، خسته از روزهای تکراری و کلافه از دریای جوشان انرژی درونشان، به دل طبیعت پناه آورده اند. در جست و جوی مکانی مناسب برای گذراندن ساعاتی فارغ از دنیا و مشکلاتش، کنار دریاچه سد اتراق می کنند. مدت زیادی است به خاطر کرونا و تعطیلی استخرها تن به آب نزده اند. توانایی شان در شنا و تلألوی زیبای آب زیر نور خورشید، مثل یک موسیقی سحرآمیز به خود می خواندشان. غره به مهارت های ورزشی شان، تن مشتاق خود را به آب می سپارند. غافل از آن که این ماجراجویی، مسیر حرکتشان به سوی کرال آخر است…

آخرین صحنه این داستان، جست و جوی غم انگیز تن های بی جانی است که دریاچه سد بلعیده و پس از ربودن حیاتشان پس می دهد. به راستی چه رازی در این دریاچه ها و کانال ها نهفته است که حتی ماهرترین شناگران و غریق نجات ها از نجات جان خویش در آن عاجزند؟

سال هاست که هشدارهای کلامی در روزنامه ها و سایت ها برای خودداری از شنا در مخازن سدها، کانال ها و رودخانه ها و تأسیسات آبی درج می شود و هشدارهای عملی حاکی از درگذشت شناگران بر آن صحه می گذارد، اما هنوز هم با کمال تأسف شاهد سوگ جوانانی هستیم که بی اعتنا به هشدارها و غره به قدرت جوانی شان، به خیال این که طبیعت با آنان جور دیگری تا خواهد کرد، جان خود را در این قمار به رایگان باخته اند…

چرا شنا در مخازن سدها خطرناک و ممنوع است؟

احداث سدها و تاسیسات آبی در بستر طبیعی کوهها و ارتفاعات منشعب از آنها صورت می گیرد و با جمع شدن آب در پشت آنها، پستی و بلندی های طبیعی نمایان نیستند. گرچه سطح آب در مقایسه با دریا شامل امواج بزرگ نبوده و در ظاهر بسیار آرام است، اما سطح زیرین آب سدها دارای فشار به مراتب بالاتری نسبت به آب دریاست، که این فشار موجب ایجاد اختلال در تنفس شناگر می‌شود، علاوه بر این فشار وارده به بدن فرد در سدها و اختلاف دمای بالای سطح با لایه‌های زیرین موجب ایجاد اختلالات جدی در عکس العمل به موقع عضلات می‌شود.

از سوی دیگر سطح زیرین آب سدها، اغلب مملو از رسوبات ناشی از سیل‌های متعددی است که در طول سال‌های متمادی به مخازن سدها سرازیر شده و علاوه بر اشباع فضای ذخیره‌ای سد، آن را به باتلاق تبدیل می‌کند؛ در این میان شاخ و برگ‌هایی که پس از آبگیری سدها به زیر آب می‌روند، نیز در افزایش تعداد مرگ و میر در داخل سدها دخیل اند.

هم وطن گرامی! هر جانی که بر کف این آب ربوده شده، داغ غمی است نشسته بر دل ما.

برای حفظ لبخند مادران این سرزمین هشدار “شنا کردن ممنوع” در کنار تأسیسات آبی را جدی بگیرید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=18013
  • نویسنده : فاطمه کشاورزی، سرپرست روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی
  • ارسال توسط :
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});