• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

مدیر عامل راه آهن: درصدد صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه هستیم

  • کد خبر : 18031
  • 19 خرداد 1400 - 9:45
مدیر عامل راه آهن: درصدد صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه هستیم
یاز اکو - مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در راستای اولویت این شرکت برای اقتصادی کردن فعالیت تولید کنندگان فعال در حوزه ریلی، به دنبال بازاریابی در کشورهای همسایه از طریق ارتباطات خود با این کشورها هستیم تا با ایجاد شرایط لازم زمینه صدور خدمات فنی مهندسی در حوزه ریلی فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، سعید رسولی، در حاشیه بازدید از نوار مرزی کشورمان با جمهوری آذربایجان در جلفا، ادامه داد: در این راستا صدور قطعات و تجهیزات تولید داخل کشور به کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان از اهداف این شرکت بوده و در بازدید چندی پیش رییس راه آهن جمهوری آذربایجان از مرکز جهادی پیشرفت راه آهن، وی با دستاوردها و ظرفیت های موجود خانواده بزرگ راه آهن جمهوری اسلامی ایران آشنا شد و آمادگی کشور ما برای تامین بخش زیادی از نیازمندی های آن ها اعلام شد.

وی یادآوری کرد: در سفر اخیر به ارمنستان نیز این موضوع به مسوولان راه آهن این کشور اعلام شد و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه بازار در این کشورها برای حمایت از تولید داخل است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای جلب سرمایه گذار داخلی و خارجی در چارچوب قوانین و مقررات کشور، آمادگی لازم در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و اگر جذابیت برای سرمایه گذاران داخلی ایجاد، از آن ها به صورت واقعی حمایت و امنیت سرمایه گذاری فراهم شود، می توان مشارکت سرمایه گذاران داخلی را در حوزه ریلی جلب کرد.

رسولی، افزود: در این راستا نمایشگاهی دایمی در محل کارخانه راه آهن تهران به نام نمایشگاه دایمی جهاد خودکفایی صنعت ریلی ایجاد شده و نمونه قطعات تولید داخل در آن به نمایش گذاشته شده است تا مسیر یک طرفه و اتمام حجتی برای کسانی باشد که به هر دلیلی با وجود توانمندی های داخلی، تمایل به واردات در حوزه ریلی دارند.

یک‌هزار و ۷۹۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی در داخل تولید و بازسازی شد

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه از سال ۹۸ تا کنون هیچ ناوگان ریلی خارجی وارد کشور نشده است، گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ حدود یک هزار و ۷۹۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی شامل لوکوموتیو و واگن‌های باری و مسافری در کارخانه های داخل کشور تولید و بازسازی شده است. 

وی با بیان اینکه تولید و بازسازی ناوگان ریلی در داخل کشور امسال نیز با جدیت ادامه خواهد داشت، افزود: این اقدامات در راستای عمل به منویات رهبری برای حمایت از تولید داخلی انجام می شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: از مهمترین این اقدامات، ایجاد سامانه ای با عنوان «رونق و جهش تولید» در این شرکت است و این سامانه در دسترس عموم مردم قرار داشته و تمام توانایی های داخلی در حوزه ساخت قطعات و تجهیزات صنعت ریلی در ناوگان و زیربناها در آن بارگذاری شده و بانک جامع و کاملی است تا مخاطب آن یعنی تولید کنندگان داخلی و صاحبان صنایع تولید واگن و لوکوموتیو با مراجعه به این سامانه از تولید قطعه مورد نیاز خود در داخل کشور و نام و آدرس محل تولید آگاه شوند.

رسولی، ادامه داد: بخش دوم این سامانه مخصوص قطعات وارداتی است و این قطعات در این سامانه با مشخصات فنی بارگذاری و برای مشارکت شرکت های دانش بنیان و تولید کنندگان داخلی در ساخت این قطعات فراخوان داده شده است و این حرکت در قالب جهاد خودکفایی در صنعت ریلی انجام می شود.

سهم جابجایی بار از طریق ریلی باید سه برابر افزایش یابد

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در بند ۲۴ و ۲۵ سیاست های کلی برنامه ششم بر توسعه شبکه ریلی، مزیت ریلی در حمل و نقل، ایجاد اولویت برای این حوزه، اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی و توسعه کریدور ترانزیت های ریلی تاکید شده است، گفت: در زمان کنونی ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور وجود دارد که شامل خطوط اصلی، ایستگاهی و مانوری است.

رسولی، ادامه داد: سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن بار در این شبکه ریلی سیر می کند که این میزان در سال گذشته به ۵۰.۵ میلیون تن بار رسید و با این جابجایی رکورد کل تاریخ راه آهن در جابجایی بار پشت سر گذاشته شد.

وی اظهار داشت: با توجه به نسبت بار موجود در داخل کشور و فرصت های ترانزیتی و صادرات و واردات ریلی، سهم بهینه جابجایی بار در سال یعنی ۵۰ میلیون تن رقم کوچکی برای ناوگان ریلی بوده است و باید این میزان حداقل به سه برابر افزایش یابد.

رساندن سهم حمل و نقل ریلی در بار به ۳۰ درصد

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: دستیابی به هدف گذاری برنامه ششم توسعه برای رساندن سهم حمل و نقل ریلی در بار به ۳۰ درصد و در مسافر به ۲۰ درصد، الزاماتی دارد که باید با ایجاد آن ها این جهش بزرگ در حوزه حمل و نقل ریلی کشور روی دهد.

رسولی، با اشاره به ایجاد مرکز جهادی پیشرفت در راه آهن، افزود: در این مرکز مسایل اصلی و راهبردی راه آهن به دور از تشریفات و فرآیندهای بروکراتیک اداری در دستور کار قرار می گیرد و برای آن کارگروه های جهادی متشکل از مدیران، کارکنان و بازنشستگان راه آهن و اساتید دانشگاه و بخش غیردولتی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از ۳۰ موضوع در دستور کار این مرکز هشت مورد به نتیجه رسیده است، یادآوری کرد: نگاه به توسعه فناوری ها و استفاده از تکنولوژی های به روز در راه آهن در دستور کار این مرکز بوده و پروژه های مختلفی در حال اجراست که با این حرکت راه آهن به لحاظ کمی، کیفی و تکنولوژیک در جایگاه خودش قرار می گیرد.

۱۲۱ چشمه بار در داخل کشور با ایجاد یک هزار و ۶۲ کیلومتر خط به شبکه ریلی متصل می شود     

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: از سال گذشته بر اساس طرحی با تکیه بر تحقیقات متخصصان داخلی ۱۲۱ چشمه بار در نزدیکی شبکه ریلی شناسایی شد که فقط با احداث یک هزار و ۶۲ کیلومتر خط ( به طور متوسط فاصله هر کدام از این چشمه های بار از راه آهن حدود ۸.۸ کیلومتر می رسد) می توان این چشمه های بار را به شبکه ریلی وصل کرد.

رسولی، ادامه داد: با اتصال این چشمه های بار به شبکه ریلی، دسترسی راه آهن به ۱۳۰ میلیون تن بار فراهم می شود و جذب حداقل ۱۰۰ میلیون تن از این بار به شبکه ریلی نیاز به الزاماتی مانند اضافه شدن ناوگان اعم از واگن و لوکوموتیو، اصلاح زیرساخت ها و رفع گلوگاه های ظرفیتی دارد.

وی اظهار داشت: این طرح جامع آماده است تا در یک افق ۶ ساله که سال ۱۴۰۰ به عنوان سال شاهد و پنج سال آینده در قالب برنامه هفتم طراحی شده، اجرا شود  و با این کار منویات رهبری در بند ۲۵ سیاست های کلی برنامه ششم تحقق و اثربخشی و بهره وری سرمایه عظیم راه آهن کشور ارتقا می یابد و در جایگاه مناسب خود قرار می گیرد.

رسولی، توسعه خطوط ریلی کشور مانند چابهار – زاهدان، خط اتصال اردبیل به شبکه ریلی، یزد – اقلید، همدان – سنندج و بقیه خطوط برای اتصال مراکز بار منطقه به خطوط جدید و ارتقای اثربخشی راه آهن را از برنامه های این شرکت اعلام کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=18031

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});