به گزارش یازاکو، محمود قلیزاده روز پنجشنبه با اشاره به اینکه گروه صنعتی تراکتورسازی ایران برخلاف برخی مجموعههای تولیدی تلاش دارد تا بیشترین تعامل و همکاری را با قطعهسازان برای رفع موانع و مشکلات آنان داشته باشد، افزود: توسعه همکاری با قطعهسازان، یک معادله دو سر برد برای همه ذینفعان بهشمار میرود. چرا که تراکتورسازی بهعنوان تولیدکننده، میتواند قطعات موردنیاز خود را در حداقل زمان و با کمترین هزینه تأمین کند و از سوی دیگر، این همکاری به رشد، رونق و توسعه قطعهسازی کشور نیز کمک میکند.
وی از همکاری گسترده و مؤثر این مجموعه با قطعهسازان داخلی خبر داد و گفت: همکاری دوجانبه میان تراکتورسازی و قطعهسازان، نه تنها به رونق تولید تراکتور منجر شده، بلکه چرخ صنعت منطقه و کشور را نیز به حرکت درآورده است.
قلیزاده تصریح کرد: قطعهسازانی که با تراکتورسازی همکاری دارند، شاهد اقدامات این گروه صنعتی در روزهای سخت تحریم، جنگ اقتصادی و حتی تأمین منابع مالی برای پرداخت حقوق نیروهای شاغل در این واحدهای تولیدی بودهاند. به گفته وی، یکی از اقدامات ابتکاری تراکتورسازی در کشور، اختصاص سرمایه جداگانه برای تعامل و همکاری با قطعهسازان است. حتی در برخی موارد، مواد اولیه قطعات مورد نیاز قطعهسازان توسط خود تراکتورسازی خریداری و در اختیار آنها قرار داده میشود.
وی با اشاره به خرید سالانه نزدیک به ۶۰ هزار تن مواد اولیه از جمله ورق فولادی و فولاد آلیاژی، گفت: تراکتورسازی ریسکهای تأمین مواد اولیه را برای منافع تولیدکنندگان قطعات و مصرفکنندگان نهایی به جان میخرد تا محصولی با کیفیت و در موعد مقرر تحویل مشتریان داده شود.
قلیزاده، بازههای پرداخت به قطعهسازان را ۳۰، ۶۰ و ۹۰ روزه تعریف کرد و افزود: در شرایط خاص نیز همکاریهای پرداختی بهصورت ویژه مورد توجه قرار میگیرد.
وی درباره استراتژی تأمین قطعات مورد نیاز تولید تراکتور توضیح داد: ۵۰ درصد قطعات در داخل گروه تراکتورسازی تولید میشود و ۵۰ درصد دیگر از طریق برونسپاری و همکاری با قطعهسازان داخلی تأمین میگردد. قطعات استراتژیک که محور تولید را تشکیل میدهند، در داخل گروه تولید شده و سایر قطعات از قطعهسازان کشور تهیه میشود.
قلیزاده در خصوص انتخاب تأمینکنندگان نیز گفت: کیفیت و استانداردهای تولید از اولویتهای انتخاب قطعهسازان هستند و علاوه بر آن، موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به سایت تولید تراکتور نیز مدنظر قرار میگیرد. به همین دلیل، قطعهسازان تبریز، آذربایجان شرقی، استانهای همجوار و سپس سایر استانها در زنجیره تأمین تعریف شدهاند.
مدیرعامل شرکت مهندسی ساخت و تأمین قطعات تراکتورسازی ایران با اشاره به اشتغالزایی صورتگرفته در این حوزه اظهار داشت: ۴۰۰ قطعهساز از سراسر کشور با اشتغال مستقیم ۵ هزار نفر در زنجیره تأمین و تولید قطعات تراکتور، نقش مؤثری در تضمین امنیت غذایی کشور دارند که نباید از جایگاه و تأثیر آنان به سادگی گذشت.
وی همچنین با یادآوری شرایط خاص کشور از جمله جنگ تحمیلی، تحریمها و حملات سایبری افزود: تراکتورسازی نیز همانند سایر صنایع از این شرایط متأثر شده، اما همواره تلاش کرده است تا مجموعههای قطعهسازی را جدا از خود نداند و با تعهد کامل، در هر شرایطی نسبت به حل مشکلات آنان و انجام تعهدات خود اهتمام ورزد.
وی با قدردانی از همراهی و همکاری قطعهسازان کشور در این دوران سخت اقتصادی گفت: گروه صنعتی تراکتورسازی ایران، این همدلی، لطف و همکاری را هرگز فراموش نخواهد کرد و در آینده نیز ادامه این مسیر مشترک را با قدرت و انگیزه دنبال خواهد کرد.