به گزارش یازاکو، بابک رضی منش ، افزود: دنیای مدرن امروز به علت افزایش جمعیت و پدیده کلانشهری، با چالشهای مرتبط با آن مواجه بوده و به مروز زمان نیز فرازونشیبهایی در موضوع شهرنشینی در دنیا دیده شده است. بنابراین این بحث به عنوان یکی از چالشهای مهم کلانشهری تنها مختص ایران نبوده و دنیا مبتلا به آن است.
وی اضافه کرد: موضوع ترافیک را نمیتوان یک معضل شهری نامید، زیرا کشورهای موفقی هستند که با نگاه جدید به این موضوع و سایر موضوعات مثل پسماند، آنها را نه به عنوان یک چالش بلکه به عنوان یک فرصت میدانند و از آنها بهره میگیرند.
وی ادامه داد: چیزی به نام کشور توسعه یافته وجود ندارد، بلکه انسانهای توسعه یافته هستند که به کشورشان هویت میدهند.
رضی منش با بیان اینکه ترافیک یک موضوع چند وجهی است و سه ضلع مثلث ترافیک یعنی انسان، خودر و جاده با پیچیدگیهایی همراه است، ادامه داد: بر همین اساس نیز طرح جامع «حمل و نقل تبریز و حومه» درحال تدوین است.
وی با اشاره به اهمیت اجرای این طرح مطالعاتی با کمک دانشگاه، خاطرنشان کرد: اگر فرایندهای تصمیم سازی در حوزه ترافیک به درستی طراحی شود، تصمیم گیریها نیز پخته تر و مبتنی بر کار کارشناسی به ثمر مینشیند.
مدیرکل دفتر فنی مهندسی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص دلیل عدم اجرای طرح پیاده راه میدان دانشسرا تا میدان نماز تبریز نیز اعلام کرد: عدم قبول جامعه ذی نفع، عدم وجود بسترهای فرهنگی لازم و نلتوانی مسئولان در اقناع جامعه هدف، دلیل اجرایی نشدن این طرح بسیار مهم است که میتوانست یک طرح فاخر در محدوده بازار تبریز باشد و بر اساس تحقیقات و کارهای کارشناسی انجام گرفته، مشکلی برای اقتصاد اصناف این محدوده ایجاد نمیکرد، اما اصناف از این بابت نگرانی داشتند و ما نتوانستیم آنها را قانع کنیم.
۸۸ درصد خودروها در تبریز یک یا ۲ سرنشین هستند
وی افزود: بر اساس خروجی مطالعات دانشگاه تربیت مدرس، ۸۸ درصد خودروهایی که در تبریز تردد میکنند، یک یا ۲ سرنشین دارند؛ دلیل ترافیک سنگین در منطقه بازار تبریز یعنی محدوده میدان دانشسرا تا میدان نماز نیز چیزی جز تلاقی بین انسان و خودرو نیست.
وی در خصوص نقش اعمال قانون در کنترل ترافیک و انتقادها نسبت به کاهش تعداد ماموران راهور در سطح شهر نیز تاکید کرد: ترافیکی که با مدیریت پلیسی مدیریت شود، بهتر است که نشود. دنیا به سمت شهرهای هوشمند و کنترل هوشمند مسیرها و ترافیک شهرها میرود و نقش انسان به خصوص در قالب ماموران راهور در این موضوع کاهش مییابد.
رضی منش افزود: تعداد کشتهها در حوادث رانندگی شهری و جادهای در آذربایجان شرقی بالاست و جای تاسف دارد که سهم حوادث درون شهری تبریز بیشتر از برون شهری است.
وی ادامه داد: ارتباط تنگاتنگی میان طراحی شهری با ترافیک وجود دارد و دلیل آن نیز وجود کاربریهای سفرزا است که به تشدید ترافیک منجر میشود. مثلا پروژه متوقف شده آیسان تبریز اگر امروز دوباره کار شود و به مرحله فعالیت برسد، قطعا شاهد تشدید ترافیک و مشکلات جدی در این منطقه که خود با وضعیت ترافیکی سنگین مواجه است، میشویم.
وی با اشاره به راهکاری برای عارضه سنجی ترافیکی پروژههای بزرگ، گفت: مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان میگوید که هر ساختمانی با بیش از ۱۰۰ تردد در یک ساعت باید عارضه سنجی ترافیکی داشته باشد و این ظرفیت به عنوان یک اهرم فشار برای مدیریت پروژههای ترافیک زا کمک میکند.
ضرورت جلوگیری از رویش کاربری های سفرزا و ترافیک
مدیرکل دفتر فنی مهندسی استاندار آذربایجان شرقی افزود: امروز وظیفه اصلی ما جلوگیری از رویشهای جدید کاربریهای سفرزا و ترافیک زا بدون توجه به ترافیک ایجاد شده توسط آنها است هرچند برخی قوانین مثل قانون مربوط به احداث مطب پزشکان حتی در کاربری مسکونی وجود دارند که اگر به صورت کلان حل و اصلاح نشود، نمیتوان هیچ کاری انجام داد.
وی ادامه داد: پراکندگی نامتوازن مدارس غیرانتفاعی در تبریز یکی از معضلات است که متاسفانه یک خلا قانون مهمی دارد و بر اساس آن، این مدارس میتوانند در هر نقطهای احداث شوند و هیچ ارگانی اجازه جلوگیری از احداث آن در یک منطقه نامناسب از هر نظر را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: تبریز به یک بازنگری جدید در طراحی شهری و تلفیق بین مهندسی ترافیک با شهرسازی دارد و کمیسیونهای ماده پنج و ۱۰۰ باید آرای خود را منطبق با علم ترافیک صادر کنند تا بعدا مشکلی از این نظر پیش نیاید.
