• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

عملیاتی شدن کشت فراسرزمینی برای تامین علوفه مورد نیاز دامداران / کشت در گرجستان و ارمنستان

  • کد خبر : 19551
  • 31 خرداد 1400 - 9:00
عملیاتی شدن کشت فراسرزمینی برای تامین علوفه مورد نیاز دامداران / کشت در گرجستان و ارمنستان
یاز اکو - معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: برای تامین علوفه مورد نیاز دامداران با توجه به خشکسالی موجود ، کشت فراسرزمینی باید عملیاتی شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، محمدحسین اقدمی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: از اواخر سال ۹۷ و اوایل ۹۸ سامانه ای تحت عنوان سامانه بازارگاه نهاده های کشاورزی راه اندازی گردید که تمامی نهاده های وارد شده از مبادی ورودی پس از ترخیص از مبادی ورودی کشور در این سامانه بارگزاری می شود و به نسبت جمعیت دامی استانها سهمیه استانها مشخص می گردد و بین دامداران و تشکل های مربوطه توزیع می گردد.

وی افزود: علاوه بر این در راستای سیاست وزارت جهادکشاورزی مبنی بر ترویج استفاده از کنسانتره در جهت افزایش راندمان و بهره وری تولید، تلاش می گردد مصرف کنسانتره در استان در راستای افزایش راندمان تولید و بهره وری توسعه یابد با توجه به سنتی بودن اکثر دامداریهای استان و عدم امکان تهیه جیره بالانس شده مطلوب که حاوی افزودنی هایی مانند مکمل ها، ویتامین ها و آنزیم ها باشد در این دامداری ها ، کنسانتره می تواند به عنوان غذای آماده مطلوب اثرات خود را در افزایش تولید این واحدها نشان دهد.

بیش از ۸۰ درصد از جمعیت دامی استان تحت پوشش قرار گرفته

اقدمی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای واحدهای شیری صنعتی و نیمه صنعتی به ازای هر راس دام هویت گذاری، ماهانه نهاده خام شامل سویا، ذرت و یا جو شارژ می گردد گفت: از تاریخ دو سال قبل که بحث هویت گذاری برای دستیابی به اطلاعات دقیقی از جمعیت آمار دامی و جلوگیری از قاچاق دام از طرف مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی کشور درسطح کشور و استان به شدت پیگیری می شود، تلاش می گردد نهاده های دامی براساس هویت گذاری تحویل داده شود و بیش از ۸۰ درصد از جمعیت دامی استان تحت پوشش قرار گرفته است دامداران پس از متولد شدن دام یا خرید دام جدیدی که هویت گذاری نشده است به تشکل مربوطه مراجعه می نماید این تشکل اقدام به هویت گذاری دامهای جدید و درج آن در سامانه مربوطه می کند و بر اساس آمار درج شده در سامانه نهاده تحویل دامداران می گردد.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی در باب تولید شیر دارای مازاد است و شیر تولیدی در قالب شیر خام یا محصولات لبنی به دیگر استانها عرضه می گردد اما در تولید گوشت کمبودهایی وجود دارد که البته در بحث تولید گوشت مرتبط با دام سبک مازاد وجود دارد و این مازاد به ویژه تولیدات عشایر از استان خارج می شود اما در باب گوشت مربوط با دام سنگین وارد کننده می باشد.

اقدمی واردات یا صادرات دام یا محصولات دامی را منوط به اقتضای زمان دانسته و تصریح کرد: اگر در تامین علوفه یا نهاده های دامی مشکلی وجود داشته باشد یا مشکل افزایش کشتار پیش آید درخواست واردات صورت می گردد و در برخی موارد سیاست های اجرایی اقتضا می نماید صادرات دام ممنوع گردد خرید تضمینی دام تولیدی مازاد نیز در مواقع لازم از طریق شرکت پشتیبانی دام صورت می گیرد.

اختلاف قیمتها به دلیل قیمت حمل

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: قیمت مصوب شیر طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در درب دامداری می باشد که باید دارای مشخصه های خاصی از جمله دارا بودن میزان خاصی از چربی، پروتئین و بار میکروبی باشد در صورتی که فاکتورهای مدنظر از استانداردهای تعیین شده کمتر باشد قیمت کاهش یافته و در صورت بالا بودن با قیمت بالاتری به فروش می رسد.

وی مشکل موجود در ارتباط با قیمت مصوب کشوری را قیمت حمل دانست و گفت: باید براساس پتانسیل منطقه و شرایط جغرافیایی و آب و هوایی و مسافتی که هر استان با مبادی دارد رنج قیمت ارائه گردد.

درمورد گوشت قیمت مصوبی موجود نیست

اقدمی کفت: در مورد گوشت قیمت مصوبی موجود نیست و دلایل مختلفی در این امر دخیل است تولید گوشت بسته به میزان علوفه منطقه، آب و هوا و شرایط بارندگی و دوری و نزدیکی آن و ظرفیت تولید دام خود واحد می تواند متغییر باشد لذا قیمت مصوبی در این مورد وجود ندارد.

وی مسئولیت نظارت بر قیمت گوشت را بر عهده وزارت صمت دانست و گفت در کمیته فنی تنظیم بازار سازمان صمت در استان تلاش می شود رنج قیمت مناسب با استان تعیین گردد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش هزینه های تولید و وقوع خشکسالی اعلام نمود: درخواست تجدید نظر در قیمت شیر داده شده است که در کمیته کارشناسی وزارت جهادکشاورزی مطرح شده و مقرر گردیده در اولین جلسات تنظیم بازار کشوری مطرح گردد و درصورت تصویب و توافق قیمت جدید اعلام می شود همینطور برنامه ریزیهایی در جهت واردات علوفه صورت گرفته است و در صورت نیاز از پایاب سدها برای کشت علوفه استفاده شود تا بحران خشکسالی پشت سر گذاشته شود.

مشکل تامین علوفه به دلیل خشکسالی

وی گفت: علیرغم تلاشهای وزارت متبوع مبنی بر رفع موانع نهاده های وارداتی و تامین ارز مورد نیاز و اقدام به واردات آن، با توجه به خشکسالی امسال همچنان تامین علوفه مشکل بزرگی است که دامداران با آن مواجه اند این تامین علوفه با افزایش هزینه های تولید موجب کاهش سود تولیدکننده خواهد شد و در صورتی که راه حلی برای آن پیش بینی نگردد رغبت به تولید دام با افت شدید روبه رو خواهد شد لذا ضروری است جهت حل این مشکل اقدامات لازم به عمل آید.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در مورد نهاده نیز چه به صورت خام و چه کنسانتره در حال حاضر مشکلی وجود ندارد و در صورت وجود کمبود نیز به واردات آن اقدام خواهد شد گفت: کشت فراسرزمینی نیز در برنامه های آتی سازمان موجود است و تشکل هایی که امکان این امر را داشته باشند و یا بخش خصوصی می توانند به کشت فراسرزمینی اقدام نموده و از حمایت سازمان جهادکشاورزی بهره مند گردند وضعیت آب وهوایی کشورهای همسایه از جمله ارمنستان و گرجستان از پتانسیل خوبی در این زمینه برخوردار است.

۳ تا ۴ میلیارد تومان حداقل سرمایه مورد نیاز برای برای احداث واحد تولیدی

اقدمی با اشاره به مشکل تامین علوفه و افزایش هزینه تجهیزات، حداقل سرمایه ۳ تا ۴ میلیارد تومان را برای احداث یک واحد تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ راس مولد ارزیابی نمود و گفت: در صورتی که سرمایه گذار حداقل ظرفیت تولیدی را رعایت نماید و برای تامین علوفه نیز برنامه ریزی لازم را داشته باشد در مورد دریافت مجوزهای مربوطه و تسهیلات مورد حمایت سازمان جهادکشاورزی می باشد.

وی میزان اشتغال مستقیم ایجاد شده توسط یک واحد ۱۰۰ رأس مولد را ۱۰ نفر اعلام نمود و گفت: اشتغال غیر مستقیم آن نیز شامل صنایع لبنی و حمل و نقل خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی افزود: از بابت سرمایه گذاری محدودیتی وجود ندارد و مشکل اصلی بحث تامین آب واحد تولیدی است تسهیلات موجود برای سرمایه گذاری در این بخش شامل دوبخش سرمایه درگردش(تامین علوفه) وثابت(ساخت وساز و خرید دام) است این تسهیلات بانکی ۵ ساله می باشد و با توجه به افزایش هزینه ها حداقل ۷ سال برای بازگشت سرمایه درنظر گرفته می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19551

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});