• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

ادامه خاموشی‌ها در پاییز و زمستان

  • کد خبر : 22364
  • 23 تیر 1400 - 14:00
ادامه خاموشی‌ها در پاییز و زمستان
یاز اکو - چشم‌انداز کمبود ۲۱۰تا۲۳۰ میلیون مترمکعبی گاز، در نیمه دوم سال، احتمال قطع برق در پاییز و زمستان را افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از همشهری، بعد از تأکید فراوان کارشناسان مالی، مدیرعامل توانیر هم تأیید کرد مشکل اصلی صنعت برق اقتصاد برق یا قیمت‌گذاری دستوری است که ضرورت دارد هرچه سریع‌ترلغو شود. دیروز همچنین سخنگوی صنعت برق هشدار داد با وضع فعلی استحصال گاز، به‌احتمال فراوان، کشور در پاییز و زمستان هم با خاموشی مواجه خواهد شد یا دست‌کم به‌دلیل استفاده نیروگاه‌ها از مازوت شهر‌ها با آلودگی هوا مواجه خواهند شد.

مرکز پژوهش‌های مجلس روز گذشته نشست بررسی علل قطع برق را برگزار کرد.کارشناسانی که در این نشست حضور داشتند تأکید کردند در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری کافی برای افزایش تولید انجام نشده است. به زعم اقتصاد دانان، قیمت‌گذاری دستوری ریشه اصلی کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت برق بوده است، به باور آنان تا قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته نشود هر راهکار دیگری در این صنعت راه خطا را خواهد پیمود. روز گذشته مدیرعامل توانیر هم این موضوع را تأیید کرد.

اقتصاد برق مریض است

محمد حسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر دیروز در نشست مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بزرگ‌ترین مسئله که صنعت برق را زمینگیر کرده، اقتصاد برق است گفت: سرکوب گسترده قیمت از یکسو و پرداخت نشدن مطالبات بخش خصوصی از سوی دیگر موجب شده اقتصاد صنعت برق مریض شود و تا این مسئله حل نشود، خاموشی‌ها ادامه دارد.

او با اشاره به وضع نامناسب بدهی‌های دولت به صنعت برق از مجلس خواست شرایط را برای پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به بخش خصوصی فراهم کند که حجم آن ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

او درباره کم کاری‌هایی که در حوزه توسعه انرژی‌های تجدید پذیری انجام شده است گفت: مشکلات فعلی ناشی از بی‌توجهی به تولید برق تجدیدپذیر بیش از آنکه به حوزه وزارت نیرو مربوط باشد، به بی‌توجهی وزارت نفت و مغفول ماندن این مصوبه در وزارت نفت مربوط است.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه مصرف‌کنندگان ایرانی نسبت به بهره‌وری در استفاده از انرژی توجه چندانی ندارند، گفت: اوایل انقلاب بهای هر کیلووات ساعت برق به اندازه قیمت یک تخم مرغ بود اما کاری که ما کردیم باعث شد تا قیمت برق به کمتر از بهای یک برگ دستمال کاغذی تنزل یابد. طبیعی است که مصرف‌کننده نیز توجه چندانی به صرفه‌جویی نخواهد کرد.

متولی‌زاده با اشاره به ظرفیت بالایی که در منطقه خاورمیانه برای مصرف برق وجود دارد از نمایندگان مجلس خواست مسیر را برای صادرات برق بخش‌خصوصی باز کنند.

تداوم بحران در صنعت برق

یکی از نگرانی‌های فعلی تداوم خاموشی‌ها بعداز شهریور‌ماه یعنی در پاییز و زمستان است. طبق برآورد‌ها مخازن گاز ایران دست‌کم به ۵۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های برای افزایش تولید نیاز دارند و چون منابع ارزی به‌دلیل تحریم‌ها مسدود است این موضوع می‌تواند در زمستان امسال تامین گاز نیروگاه‌ها را با مشکل مواجه کند. این موضوعی بود که دیروز سخنگوی صنعت برق هم در نشست مرکز پژوهش‌ها به آن اشاره کرد و گفت: مسئله‌ نگران ‌کننده، تزریق کافی گاز به نیروگاه‌ها در ماه‌های سرد در سال‌جاری است.

مصطفی رجبی مشهدی، هشدار داد: در پاییز و زمستان امسال با ۲۱۰تا۲۳۰میلیون مترمکعب کمبود روزانه گاز مواجه خواهیم شد که می‌تواند تامین گاز نیروگاه‌ها را با مشکل مواجه کند. به‌گفته او کمبود گاز می‌تواند به خاموشی، بازگشت آلودگی، به‌دلیل مازوت‌سوزی و حتی قطع گاز مصرفی شهروندان منجر شود.

دولت تکالیفش را انجام نداد

امیر رضا شاهانی، معاون مطالعات تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس هم با بیان اینکه دولت به تکالیف قانونی‌اش عمل نکرده است،گفت: دولت به تکالیف قانونی‌اش برای ساخت نیروگاه‌های جدید، افزایش بازده و ضریب بهره‌وری نیروگاه‌ها و همینطور خرید برق نیروگاه‌های خصوصی عمل نکرده است. او با اشاره به ضرورت تدوین طرح جامع انرژی گفت: طبق برنامه ششم توسعه دولت موظف بود تا پایان سال اول برنامه، این طرح را تدوین و تصویب کند اما این کار در سال۹۹ انجام شد. شاهانی افزود: افزایش تولید برق به اندازه ۲۵هزار مگاوات از تکالیف دیگر دولت بوده که باز هم انجام نشده است. همچنین در قانون برنامه ششم توسعه بحث صادرات برق و تشکیل بازار برق با کشورهای همسایه ذکر شده که در این زمینه هم اقدامی نشده است.شاهانی به ضرورت استفاده از انرژی تجدیدپذیر پرداخت و گفت: فقط ۵درصد نیاز کشور از این انرژی‌ها تامین می‌شود، در کشورهای توسعه‌یافته این میزان ۵۰درصد است.

وزارت انرژی تشکیل شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس هم به نبود نهاد سیاستگذار و تنظیم‌گر در بازار انرژی اشاره کرد و گفت: یکی از دلایل وضع موجود نبود یک نهاد تنظیم گر است که از زمان برنامه سوم بحث تشکیل وزارت انرژی یا شورای‌عالی انرژی مطرح بود که هرگز محقق نشد.

مالک شریعتی نیاسر، با اشاره به وضع توسعه زیرساخت‌های گاز طبیعی و برق افزود: ما مثل بچه‌پولدارها منابع خود را هدر داده‌ایم و حالا یا سوخت نداریم که به نیروگاه‌ها بدهیم یا برق نداریم که در شبکه توزیع کنیم. او افزود: بخشی از این موضوع به نمایندگان مجلس در دوره‌های گذشته برمی‌گردد که با فشار حوزه انتخابیه، وزیر را برای کشیدن ۱۰۰کیلومتر کابل، تا پای استیضاح می‌برند. حال اینکه ما در مناطقی که ضرورت داشت، زیرساخت‌ها را تکمیل نکرده‌ایم. او اضافه کرد: در طول سال‌های آینده با فرسودگی شبکه گاز و برق روبه‌رو هستیم، باید بندی در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود که دولت در مناطقی که نیاز به اصلاح شبکه نیست، کاری انجام ندهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22364

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});