• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

۷۵ درصد جمع آوری زباله از منازل در تبریز به صورت غیر اصولی انجام می‌شود

  • کد خبر : 22845
  • 27 تیر 1400 - 14:15
۷۵ درصد جمع آوری زباله از منازل در تبریز به صورت غیر اصولی انجام می‌شود
یاز اکو - مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از طرح تشدید نظارت بر مراکز دفن پسماند شهری خبر داد و گفت: متاسفانه 75 درصد از روند جمع آوری زباله از منازل در تبریز به صورت غیر اصولی انجام می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، حسن عباس نژاد، اظهار کرد: متاسفانه مدیریت پسماند در جامعه بیشتر روی دفن تمرکز پیدا کرده که باید با برنامه ریزی دقیق مطابق قانون مدیریت پسماند و آئین نامه اجرایی آن و همچنین ایجاد زیر ساخت‌های فنی و بهداشتی به سمت مدیریت اصولی پسماندها حرکت کنیم.

وی افزود: امروزه موضوع جمع آوری و دفع پسماندها به طریقی مناسب که باعث کاهش خطرات مربوط به سلامتی انسانها و آسیب‌های زیست محیطی گردد؛ حائز اهمیت است.

عباس نژاد افزود: ۵۹ مرکز دفن زباله شهری و روستایی در استان وجود دارد که بر اساس آخرین آمار میزان پسماندهای خانگی تولید شده در استان حدود ۲۵۰۰ تن در روز است که در این میان کلانشهر تبریز با میزان تولید زباله یکهزار و ۲۰۰ تن در روز بیشترین سهم میزان تولید زباله را در استان داشته و در سایر شهرهای استان نیز یکهزار و ۵۲۳ تن در روز زباله تولید  می‌شود.

وی اضافه کرد: طرح تشدید نظارت بر مراکز دفن پسماند های شهری وفق قانون مدیریت پسماند مصوب سال ۱۳۸۳ در دست اجرا بوده و  پیگیری‌های لازم در راستای ساماندهی این مراکز در دست اقدام است. همچنین کلیه مراکز دفن استان ضمن ساماندهی، باید نسبت به طراحی سیستم تصفیه شیرابه و شبکه پایش اقدام کنند.

اصلاح وضعیت زیست محیطی مراکز دفن زباله

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان گفت: پایش کلیه محل های دفن زباله استان در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ انجام گرفته و در سه ماهه دوم نیز ضمن پایش و بروز رسانی آخرین وضعیت زباله گاه های استان، پیگیری های لازم در جهت اصلاح وضعیت زیست محیطی مراکز دفن زباله در حال پیگیری است .

وی سرانه تولید زباله در میانگین جهانی را ۸۰ گرم و میانگین کشوری را ۸۲۰ گرم اعلام کرد و گفت: این میزان در شهر تبریز ۸۰۰ گرم و در آذربایجان شرقی ۵۶۰ گرم در روز است، خبرنامه پروسه تفکیک زباله در مبدا تنها حدود ۲۵ درصد است و باید برنامه ریزی لازم جهت تفکیک از مبداء توسط شهرداری‌های استان تا پایان سال ۱۴۰۰ به عمل آید.

عباس نژاد گفت: طرح های احداث و ساماندهی مراکز دفن ۵ شهر استان در سال جاری مورد بررسی قرار گرفته و ساماندهی محل های دفن در چند شهر بزرگ استان شامل مرند، مراغه، هشترود، عجب شیر و هریس در حال اجراست. همچنین تجمیع مراکز دفن زباله های شهری جهت کاهش مراکز دفن و به تبع آن کاهش آلودگی های ناشی از تعدد مراکز دفن در دستور کار این اداره کل است که امید است با همکاری شهرداری‌های استان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط استانی به این مهم دست یابیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22845

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});