• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
7

حمایت کانون وکلای آذربایجان شرقی از مردم خوزستان

  • کد خبر : 23738
  • 03 مرداد 1400 - 11:15
حمایت کانون وکلای آذربایجان شرقی از مردم خوزستان
یاز اکو - کمیسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌شرقی پیرامون بحران کمبود آب در استان خوزستان بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از وکلاپرس، کمیسیون حقوق بشر کانون های وکلای مرکز و آذربایجان شرقی در بیانیه هایی مجزا پیرامون بحران بی آبی خوزستان بر حق اعتراض مسالمت آمیز و اجتماع برای پرسشگری تاکید کردند و خواستار مدیریت صحیح و اصلاح رویکرد های حکمروایی شدند.

کمیسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌شرقی پیرامون بحران کمبود آب در استان خوزستان ضمن دفاع از حقوق شهروندی و بشری شهروندان خوزستان به خصوص حقوق آبی آنان بر حق اعتراض مسالمت آمیز و آزادی تجمعات بدون حمل سلاح که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح گردیده است، تاکید کرد.

متن کامل بیانیه کمیسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌شرقی پیرامون کم آبی را در ادامه بخوانید:

پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله):

تَحَفَّظُوا مِنَ الْأَرْضِ فَإِنَّهَا أُمُّکُمْ وَ لَیْسَ فِیهَا أَحَدٌ یَعْمَلُ خَیْراً أَوْ شَرّاً إِلَّا وَ هِیَ مُخْبِرَهًْ بِهِ.
﴿زمین را محترم شمارید که مانند مادرتان است و هرکس کار خوب یا بدی روی آن انجام دهد از آن خبر دهد.﴾

محیط زیست سالم، نعمتی الهی است که بشریت برای بقا و دوام، نیاز به آن داشته و هرگونه آلودگی، تخریب و دستکاری در آن، حیات انسانها و سایر موجودات را مورد تهدید قرار می دهد . تخریب و دستکاری محیط زیست از قبیل ایجاد سد، انتقال آب منطقه‌ای به منطقه‌ای دیگر بدون مطالعات علمی و زیست محیطی، به بهانه آبادانی قسمتی از منطقه دلخواه به هزینه ویرانی منطقه دیگر که عمدتا به علل سیاسی، صنعتی و با اعمال فشار صاحبان قدرت یا ثروت یا کشمکش نمایندگان صورت می پذیرد، موجب بروز آثار مخربی زیست محیطی و خسارات دایمی غیر قابل جبران بوده و نهایتاً خشم طبیعت و صاحبان حقوق را بر محیط زیست را فراهم می نماید.

امر مشهود و قابل ملاحظه این است که مدیریت غیر اصولی بر منابع آبی، اعم از ذخایر زیرزمینی آب و آبهای روان، موجبات فاجعه غیرقابل جبران خشکی دریاچه ها، تالاب ها، رودخانه‌ها از جمله خشکی دریاچه ارومیه، هامون، بختگان، جازموریان، زاینده‌رود و نهایتاً تنها رودخانه قابل کشتیرانی و پرآب‌ترین رودخانه کشور را سبب گردیده است. دفاع از حق بر محیط زیست سالم شهروندان بعنوان یک حق بشری و حفاظت از محیط زیست ایجاد می کند که مسئولین مربوطه به مسایل محیط زیست توجه کافی داشته و با تغییر در افکار مدیریتی گذشته و استفاده از تخصص دکترین داخلی و تجارب کشورهای دیگر، از ویرانی بیش از پیش محیط زیست جلوگیری و با وضع قوانین بازدارنده و آموزش شهروندان و استفاده از تکنولوژی روز جهان به حفظ و حمایت از منابع آبی برآیند .

کمیسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی کانون وکلای دادگستری استان آذربایجان شرقی بعنوان یک نهاد مردمی، از تمامی حقوق شهروندی و بشری شهروندان خوزستان، بالاخص حقوق آبی آنان حمایت و دفاع کرده و بر خود وظیفه می‌داند نسبت به عواقب ناگوار تخریب محیط زیست مهمترین جلگه سرسبز کشاورزی کشور هشدار داده و هرگونه تعرض به حق آبه شهرها و روستاهای خوزستان و تالاب ها از جمله هورالعظیم و رودخانه‌ها را محکوم نموده و انتظار این را دارد بدون فوت وقت با آزاد ساختن آب سدها و جلوگیری از تحدید و تهدید حق شهروندان بر محیط زیست سالم، امکان زندگی با کرامت برای هموطنان خوزستان فراهم گردد. همچنین این کمیسیون ضمن تاکید بر حق اعتراض مسالمت آمیز و آزادی تجمعات بدون حمل سلاح که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح گردیده است، با تقبیح عملکرد ۸ ساله دولت در مدیریت ضعیف منابع و ذخایر آبی، نهادهای محترم انتظامی را به شناخت موقعیت و مدیریت صحیح و عاری از خشونت تجمعات مردمی به جهت جلوگیری از سوء استفاده معاندین و تجزیه طلبان و دشمنان وحدت ملی و امنیت کشور دعوت و توصیه می نماید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=23738

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});