• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10

منطقه آزاد اقتصادی آلات در جمهوری آذربایجان چه مزایایی خواهد داشت؟

  • کد خبر : 27211
  • 31 مرداد 1400 - 12:25
منطقه آزاد اقتصادی آلات در جمهوری آذربایجان چه مزایایی خواهد داشت؟
یاز اکو - نباید اجازه داد هیچ موسسه یا مقام رسمی مانع از استفاده کامل سرمایه گذاران خارجی از مزایا شود.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از پرتال طرف تخفیف ها و جزئیات مربوط به مزایای ارائه شده به کارآفرینان و سرمایه گذاران در منطقه آزاد اقتصادی آلات (AFEZ)، که به زودی در آذربایجان آغاز به کار می کند، اعلام گردید.

اول از همه لازم به ذکر است که مساحت منطقه آزاد اقتصادی آلات ۸۵۰ هکتار است که به سه بخش تقسیم شده است. دو بخش اول یعنی منطقه ۱ و ۲ در مجاورت بندر باکو قرار دارند و مساحت آن ۶۳۹ هکتار است. منطقه ۳ در ۷ کیلومتری بندر باکو واقع شده است و مساحت آن ۲۱۱ هکتار است. مدیریت منطقه آزاد آلات؛ شرایط عملیاتی بدون مالیات، بهبود زیرساخت ها و ضمانت دولتی بالا که برای سرمایه گذاران در این منطقه فراهم می شود را از عمده ترین مزایای این منطقه آزاد اعلام می کند.

همچنین ویزای ساده تری نیز برای سرمایه گذاران ارائه خواهد شد.

در منطقه آزاد اقتصادی آلات، سرمایه گذاران به یک محیط تجاری و موقعیت استراتژیک به بازارهای جهانی دسترسی خواهند داشت و مشتریان کلیدی یک بسته جذاب مزایای مالیاتی و گمرکی دریافت خواهند کرد.

معافیت از مالیات، گمرک و سایر خدمات به شرح زیر است:

– مالیات شرکت ها صفر درصد
– هزینه گمرک و مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای صادراتی صفر درصد
– رژیم گمرکی بر اساس تسهیل تجارت
– هیچ محدودیتی برای مالکیت خارجی وجود ندارد
– هیچ محدودیتی برای بازگشت ارز یا سود وجود ندارد
– سهولت اخذ ویزا برای اتباع خارجی
– ارزیابی و صدور مجوز کسب و کار بصورت پنجره واحد
– نهاد نظارتی و حکومتی مستقل
– حل مستقل اختلافات مطابق با استانداردهای بین المللی
‌- استانداردهای بین المللی مربوط به بهداشت، ایمنی، کار و محیط زیست
– حمایت کامل از سرمایه گذاران
– حفاظت کامل از حقوق مالکیت معنوی

الدانیز امیروف اقتصاددان در این خصوص به باشگاه خبرنگاران گفت که شرکت ها بر اساس طبقه بندی تخفیف ها به سه دسته تقسیم می شوند:

همه تخفیفات به مشتریان اصلی یعنی سرمایه گذاران اصلی از گروه اول داده می شود. اینها شرکت های تولیدی بین المللی و همچنین شرکت های متمرکز بر صادرات خارجی، تولید محصولات و خدمات نوآورانه، استفاده از فناوریهای جدید و ایجاد مشاغل جدید در این زمینه هستند. گروه دوم شرکت هایی هستند که خارج از منطقه واقع شده اند و شامل تخفیف ها نمی شوند. اینها شرکت هایی هستند که برای مشتریان اصلی منطقه آزاد اقتصادی آلات محصولات جانبی تولید می کنند و اجازه دارند در منطقه مشخصی مجاور این منطقه مستقر شوند.

گروه سوم شرکت ها در منطقه واقع شده اند اما شامل تخفیف ها نمی شوند. آنها عمدتا شرکت هایی هستند که خدمات تجاری، خرده فروشی و مصرفی را به مشتریان اصلی منطقه آزاد اقتصادی آلات ارائه می دهند.

به گفته این اقتصاددان به نظر می رسد گروه اول نقش اساسی در سرنوشت منطقه آزاد اقتصادی آلات ایفا خواهند کرد: بطوریکه جالب ترین چیز برای من امتیازاتی است که به آنها داده می شود. این فهرست شامل مالیات شرکت ها، عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات، رژیم گمرکی ساده شده و بسیاری از مزایای دیگر است.

به گفته این کارشناس مهمترین امتیازات عدم وجود محدودیت در مالکیت خارجی، عدم محدودیت در بازگشت ارز یا سود، حل و فصل اختلافات مطابق با استانداردهای بین المللی و حمایت از سرمایه گذاران است: این مزایا مهمتر از سود صفر درصد مالیات و عدم دریافت عوارض گمرکی است. از آنجا که یک سرمایه گذار خارجی نباید تحت فشار قرار گیرد، نباید با محدودیت های دارایی روبرو شود و باید بتواند سود خود را در هر زمان از کشور خارج کند. یک سرمایه گذار خارجی نه تنها در صورت از بین رفتن این شرایط بلکه در صورت احساس امکان نقض این شرایط فرار خواهد کرد. لازم است به آنها اجازه دهیم حتی از معمولی ترین تخفیف ها نیز حداکثر استفاده را ببرند.

به عنوان مثال یکی از مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد اقتصادی آلات این است که کارگران خارجی در صندوق حمایت اجتماعی دولت عضو شوند یا نه، یعنی اینکه پرداخت هزینه های مربوطه به این صندوق داوطلبانه خواهد بود. یعنی کارمند و شرکتی که در آن کار می کند تصمیم خواهند گرفت که آیا این پرداخت ها را انجام دهد یا خیر. نباید بطور رسمی و یا غیررسمی اجازه داده شود تا سرمایه گذاران میتقر در این منطقه تحت فشار به صندوق حمایت اجتماعی دولت هزینه ای واریز نمایند.

صرف نظر از مقیاس آن، هر نوع فشاری دلیل اصلی فرار سرمایه گذار خارجی از آذربایجان خواهد بود. بنابراین در هر صورت نباید هیچ نهاد رسمی و یا بوروکراتیک مانع از استفاده کامل سرمایه گذاران خارجی از این مزایا شود. زیرا این نه تنها به سرنوشت سرمایه گذاری در این منطقه آزاد اقتصادی بلکه به سرنوشت کل اقتصاد آذربایجان ضربه جدی وارد می کند. زیرا منطقه آزاد اقتصادی آلات می تواند موج جدیدی از سرمایه گذاران خارجی را در بخش غیر نفتی را به سمت آذربایجان سرازیر کند. کافی است اعتماد و اطمینان آنها را در ایجاد فرصت هایی برای فعالیت اقتصادی رایگان در خاک آذربایجان را جلب کنید. منطقه آزاد اقتصادی آلات فرصتی عالی برای جلب این اعتماد است. چنین فرصت هایی همیشه در دسترس نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});