• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
9

کشاورزان بخش نظرکهریزی هشترود با بی آبی چه کنند؟

  • کد خبر : 29149
  • 15 شهریور 1400 - 14:28
کشاورزان بخش نظرکهریزی هشترود با بی آبی چه کنند؟
یاز اکو - نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی از امور آب شهرستان و مسئولان استانی خواست تا نسبت به تامین آب مورد نیاز کشاورزان بخش نظرکهریزی هشترود اقدام کنند و گفت: اگر وضع به همین روال ادامه پیدا کند، باغ‌های این بخش خشک می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، سیدحمزه امینی روز دوشنبه به بازدید اخیر خود از باغ‌های تشنه این بخش اشاره کرد و افزود: «قرانقوچای» دومین شاخه سفیدرود محسوب می‌شود و ۱۵ روستا با حدود پنج هزار کشاورز و باغدار فعال در حاشیه این رودخانه قرار دارد اما در اثر خشکسالی و کم‌کاری برخی از مسئولان، متاسفانه هم رودخانه و هم کانال «سلمانکندی» خشک شده است.

وی با بیان اینکه باغداران این منطقه هر سال بیش از ۳۵ هزار تن سیب مرغوب سهند که به سیب «هشتری» شهرت دارد را به بازار عرضه می‌کردند، افزود: هزار و ۴۰۰ هکتار باغ سیب این منطقه ممکن است در اثر این کم‌کاری از بین برود. 

جلوگیری از وقوع فاجعه در این منطقه

نماینده مردم هشترود و چاراویماق و سخنگوی مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی همچنین از وزیر نیرو خواست دستور هدایت آب سد سهند به این مناطق را در کمترین زمان ممکن صادر کند تا وقوع فاجعه در این منطقه جلوگیری شود. 

وی اضافه کرد: اکنون ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب سد بلااستفاده مانده و دست‌های پنج هزار کشاورز این بخش برای رسیدن آب را به آسمان بلند شده است.

«امینی» این را هم مورد تاکید قرار داد که کانال «سلمانکندی» طی سال ۱۳۷۲ و در سفر مقام معظم رهبری با هزینه یک میلیارد تومانی احداث شد اما اکنون خشک شده است و به بازسازی و لایروبی نیاز دارد.

مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز

وی همچنین از دادستانی خواست در زمینه مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز این شهرستان و به ویژه بخش نظرکهریزی به صورت جدی وارد میدان شود.

بر اساس این گزارش، کشاورزان بخش نظرکهریزی به امید آب «قرانقوچای» که اکنون بستر آن کاملا خشک است، حدود یکهزار و ۴۰۰ هکتار باغ احداث کرده‌اند اما طی حدود ۲.۵ ماه گذشته به واسطه خشکسالی اخیر، نتوانسته‌اند باغ‌های خود را آبیاری کنند. 

این کشاورزان و باغداران که با وجود شرایط اقتصادی کنونی به محصولی دست نیافته‌اند، بهره‌مندی از آب پشت سد سهند را مطالبه می‌کنند تا حداقل از خشک شدن درختان‌شان جلوگیری کنند و در همین راستا از نماینده مردم هشترود چاراویماق درخواست بازدید و کمک کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=29149

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});