• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

آمار بانک جهانی: افت ۳ برابری تولید ناخالص داخلی ایران در ۸ سال گذشته

  • کد خبر : 29705
  • 20 شهریور 1400 - 17:41
آمار بانک جهانی: افت ۳ برابری تولید ناخالص داخلی ایران در ۸ سال گذشته
یاز اکو - بر اساس آمار بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2020 بیش از 70 میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی پاکستان کمتر شده است.

بر اساس آخرین آمار بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران طی ۸ سال گذشته از رقم نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۱۹۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصرایران، بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ را ۱۹۱ میلیارد و ۷۱۸ میلیون دلار تخمین زده که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۲ حاکی از افت ۳ برابری و در مقایسه با سال ۲۰۱۷ حاکی از افت بیش از ۲ برابری است.

بر اساس آمار بانک جهانی تولید ناخالص داخلی ایران در ۳ سال گذشته و از زمان اعمال تحریم های آمریکا شاهد کاهش بوده است به طوری که از ۴۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ یعنی سال پیش از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ روند نزولی داشته است.

نمودار تولیدناخالص داخلی ایران در ۶ دهه گذشته/ منبع: بانک جهانی

 

بر اساس این آمار تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۸ یعنی در سال خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم های آمریکا ۲۹۴ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۹ این رقم به ۲۵۸ میلیارد دلار رسیده و در نهایت در سال ۲۰۲۰ این رقم به ۱۹۱ میلیارد دلار افت کرده است.

این در حالی است که تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۲ بیش از ۵۹۸ میلیارد دلار بوده است.

با آمار تخمینی جدید بانک جهانی تولید خالص داخلی ایران در منطقه غرب آسیا و در مقایسه با دیگر کشورها شاهد افت فاحش بوده است به نحوی که این رقم به نصف تولید ناخالص داخلی امارات و کمتر از یک سوم تولید ناخالص داخلی ترکیه و عربستان سعودی رسیده است.

بر اساس اعلام بانک جهانی تولید ناخالص داخلی امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۰ به رقم ۴۲۱ میلیارد دلار، تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در همین سال به ۷۰۰ میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی ترکیه بیش از ۷۲۰ میلیارد دلار بوده است.

تولید ناخالص داخلی اسراییل نیز در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۰۱ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این آمار همچنین تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۰ از پاکستان نیز کمتر بوده است. تولید ناخالص داخلی پاکستان در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۶۳ میلیارد دلار بوده است که بیش از ۷۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی ایران بیشتر است. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی پاکستان طی دهه های گذشته و پیش از تحریم ها همیشه کمتر از نصف ایران بوده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=29705

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});