• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

در زیر زمین تبریز چه می گذرد؟/ پروژه ای که ۶ شهردار نتوانست تمامش کند!

  • کد خبر : 29818
  • 21 شهریور 1400 - 13:28
در زیر زمین تبریز چه می گذرد؟/ پروژه ای که ۶ شهردار نتوانست تمامش کند!
یاز اکو - فاز نخست قطار شهری تبریز که کارهای اجرایی آن از سال 1380 آغاز شده با وجود گذشت 20 سال و مدیریت 6 شهردار، 5 شورا و تخصیص اعتبار کامل هنوز به بهره برداری نرسیده و برای اتمام آن چندین صد میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، یکی از صحنه‌های تکراری برای شهروندان تبریزی، مشاهده ایستگاه‌ های مترو درحال ساخت درنقاط مختلف این شهر است که سهم قابل‌توجهی در ایجاد ترافیک تبریز دارند؛ ایستگاه‌هایی که برخی با وجود گذشت ۲ دهه، هنوز خبری از افتتاح آنها نیست.

طرح ساخت مترو تبریز در سال ۱۳۶۹ ارائه شد و حدود ۲۵ سال طول کشید تا نخستین مسافران دراین شهر سوار مترو شوند. اما فقط چند ایستگاه از ائل‌گلی تا ایستگاه استاد شهریار راه اندازی شده بود که عملا مسافری نداشت چراکه این بخش از تبریز در زمینه حمل و نقل عمومی کارآیی چندانی ندارد و اغلب شهروندان در این مناطق از خودروهای شخصی برای رفت وآمد استفاده می‌کنند.

حدود ۲ سال قبل بود که متروی تبریز، سرانجام به میدان ساعت و سپس به منطقه بازار رسید تا این وسیله حمل و نقل شهری، چهره مردمی تر و عمومی‌تری به خود بگیرد اما بااین حال در ۶ سال گذشته متروی تبریز هنوز نتوانسته است سهم قابل توجهی در حمل ونقل درون‌شهری تبریز داشته باشد. متروی تبریز در بهترین حالت روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر مسافر دارد که در مقایسه با آمار کل حمل ونقل درون شهری در تبریز بسیار کم است.

سال گذشته نیز وقوع یک حادثه در مترو موجب آسیب یک واگن شد که البته خوشبختانه مسافری سوار این واگن‌ها نبود؛ اتفاقی که واکنش تند اعضای شورای شهر را به دنبال داشت چراکه آنان معتقدند سوء مدیریت در این زمینه نقش جدی داشته است. ۳ تن از نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی هم به طور جدی نسبت به این وضعیت مترو تذکر دادند مدیریت شهری تبریز همچنان بر لزوم ایمن سازی مترو تاکید دارد و در بررسی‌های کارشناسی هم رعایت موارد بهداشتی در زمان کرونا در متروی تبریز تایید شده است.

حیات خلوتی به نام شرکت بهره‌برداری مترو

رئیس شورای شهر تبریز گفت: احساس می‌شود شرکت بهره‌‌برداری مترو حیاط خلوت برخی از آقایان شده تا افراد نفرات خود را به شرکت بهره‌بردار قطار شهری وارد کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: شورا به این موضوع وارد شده و هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید چرا به این زمینه وارد شده‌ایم چون وظایف ذاتی داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم.

توقف متروی تبریز در ایستگاه وعده ها

علیرضا نوای‌باغبان عضو شورای شهر تبریز اظهار داشت: گزارش مالی خط یک و دو فصل به فصل و مدیریت با مدیریت و سال به سال و کل هزینه‌کرد و مقدار نیاز برای اتمام خط یک باید مشخص شود.

وی افزود: اعضای شورا پشتیبانی از اتمام‌ پروژه مترو را وظیفه خود می‌دانند و باید در خصوص هزینه‌کردها گزارش شود.

باغبان اضافه کرد: لازم‌است آخرین گزارش از اجرای خط ۳ و خط ۴ مشخص شود و تدابیر اندیشیده شده نیز مشخص گردد.

وی با بیان اینکه اگر این آمار و ارقام مشخص شود تصمیم‌گیری مناسب‌تر خواهد بود‌، یادآور شد: اگر تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز را در اجرای مترو مقایسه کنیم، بهتر خواهد بود تا پیشرفت مترو را بدانیم و مشخص شود مقدار آورده دولت در هر کدام از شهر‌ها چه مقدار است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: تعداد واگن فعال و غیرفعال و مورد نیاز برای خط یک نیز باید مشخص شود، میزان جابه‌جایی مسافر در هر روز نیز باید در مترو مشخص شود.

وی گفت: مترو از سال‌های گذشته بزرگترین پروژه عمرانی تبریز بوده و در آینده نیز خواهد بود.

باغبان تصریح کرد: مقرر بود خط یک در مدت معین با بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی به اتمام می‌رسید اما در زمان مقرر افتتاح نشده و شاید چندین برابر و بیشتر در این خط هزینه شده است.

۴۲۰ میلیون دلار فایناس مترو تبریز از دست رفت

فریدون بابایی‌اقدم عضو شورای شهر تبریز، گفت: شاید نقدی در زمینه اوراق مشارکت وجود داشته باشد، ۴۲۰ میلیون دلار فاینانس خط ۲ مترو بود که به دلیل تعلل شورا شاید نتوانستند این مبلغ را جذب کنند.

وی تاکید کرد: باید توجه شود که تعلل شورا در جذب پول شاید بیشترین ضرر را به شهر زد و در اوایل شورای پنجم نیز با تعلل این فاینانس به دلیل تحریم ها جذب نشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز بیان داشت: شهردار وقت بر چه مصوبه‌ای از اجرای خط ۳ جلوگیری کرد و گفت شورا موافق نیست این در حالی بود که فقط چند نفر مخالف این موضوع بودند و موافقین نیز نادیده گرفته شدند.

وی گفت: از اعضای شورای ششم می‌خواهم مترو موضوع ثابت جلسات شورا همچنین کمیسیون عمران باشد.

بابایی‌اقدم با بیان اینکه اقدامات بسیار ارزشمندی در مترو تبریز انجام شده اما هیچکدام به مردم انتقال نیافته است، متذکر شد: به همکاران مترو می‌گوییم همانند سابق پشتیبان کار‌های ارزشمند هستیم و کارهای ارزشمند را کارآگاهی و با دید پلیسی نگاه نخواهیم‌کرد و همواره پشتیبان مترو خواهیم بود.

وی اظهار داشت: اقدامات خوب گذشته باید تداوم یابد و یکی از اولویت‌های ما باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز، اضافه کرد: با توجه به اینکه اوراق جدیدی که گرفته شده منطقی نیست، پیشنهاد می‌کنم همه آنرا یک جا به بدهی‌ها اختصاص دهیم و البته که باید هم بدهی‌ها پرداخت شود و سایر خطوط نیز فعال شود.

فاز یک مترو تبریز پس از ۲۰ سال هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده است

روح‌الله دهقان‌نژاد رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق و نظارت گفت: تحقیق و تفحص به معنای مچ‌گیری نیست بلکه هدف دستیابی به آخرین اخبار در حوزه مترو پس از ۲۰ سال از اجراست.

وی اذعان داشت: ظاهراً در جلسه مدیران قطار شهری بنده را غیرفنی و بی‌سواد خوانده‌اند اما ما با نظر کارشناسی و پرسش و پاسخ جلو می‌رویم اگر گزارشی ارائه کرده‌ام از نظرات ۶۰ صفحه‌ای بوده که خودشان ارائه کرده‌ بودند.

رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق و نظارت، افزود: مدیرعامل قطار شهری مدعی شدند مجوز شورا برای گذاشتن پول به بانک وجود داشته اما ما چیزی ندیده‌ایم که باید مدارک آن ارائه شود.

دهقان‌نژاد تصریح کرد: آن زمانی که این پول در بانک گذاشته شد اگر تجهیزات با دلار ۱۱ هزار تومانی خریداری می‌شد امروز بسیار جلوتر بودیم.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام خود مترو ۱۴۵۸میلیارد تومان پول برای اتمام قطار شهری پول لازم است، گفت: اما سوال اینجاست، چرا برخلاف پیش‌بینی‌ها باز این مقدار بودجه نیاز است.

عضو شورای اسلامی شورای اسلامی شهر تبریز، گفت: ۲ دستگاه تی بی ام با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی بدون استفاده باقی‌ مانده‌اند، اینکه گفته می‌شود وقت تلف شده به دلیل بی تدبیری در قطار شهری بوده نه مجوز شورا.

خسارت یک میلیون یورویی برخورد مترو تبریز با دیوار/ تحقیق و تفحص از مترو تبریز باید در اولویت باشد

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: قطاری که قرار بود اگر تا تمام نشود حتی با طناب کشیده شود به دیوار برخورد کرد و صد میلیارد تومان و یک میلیون و ۱۰۰ هزار یورو خسارت در این حادثه وارد شده است.

روح الله دهقان‌نژاد با بیان اینکه سال‌هاست، میلیاردها تومان در زیر زمین شهر تبریز هزینه می‌شود بدون اینکه مردم‌نتیجه بگیرند، اظهار داشت: بحث تحقیق و تفحص ۲ بار در شورای پنجم مطرح شده اما همواره مسکوت مانده است، تحقیق و تفحص از مترو باید در شورای ششم در اولویت باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: قطاری که قرار بود اگر تا تمام نشود حتی با طناب کشیده شود به دیوار برخورد کرد و بیش از یک میلیون یورو خسارت در این حادثه وارد شده است.

وی گفت: ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت گرفته شد و در بانک گذاشتند تا ماهانه یک میلیارد تومان پول بگیرند و ارزش این مبلغ به باد رفت.

دهقان نژاد با بیان اینکه وقتی دولت برای قطار شهری هزینه نمی‌کند شاهد چنین پروژه هایی هستیم گفت: هزار میلیارد تومان برای خط یک و ۱۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل خط دو نیاز است قبل از تکمیل خط یک و دو نمی‌توان خطوط دیگر را راه اندازی کرد.

روح الله دهقان نژاد اضافه کرد: وزارت کشور دستور داده بود بهره برداری از فاز دو خط یک جلوگیری شود اما تمکین نشده است.

وی افزود: یک شرکت در یک هفته دو مناقصه مترو را برنده شده است.

مدیران سهم تبریز را بگیرند

نائب رییس شورای اسلامی شهر گفت: شورای شهر توجه ویژه‌ای به تکمیل خط یک مترو تبریز دارد که از روز‌های اول نیز اولیت اصلی ما تکمیل مترو است.

غلامرضا احمدی با بیان اینکه مترو یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر تبریز است گفت: این پروژه پس از تکمیل، نقش مهمی در روان‌سازی ترافیک و گسترش حمل و نقل ترکیبی ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به وجود برخی نواقص در ایستگاه‌های ۱۳ تا ۱۶، تشریح کرد: سیستم تهویه هوا، اطفاع حریق، سیگینالینگ، پله برقی و آسانسور از جمله نواقص ایستگاه‌ها و خط یک است که باید برطرف شود.

وی یادآور شد: هم اکنون باید تلاش کنیم با متمرکزسازی منابع مالی در خط یک مترو تبریز، این خط را تکمیل کرده و تقدیم شهروندان کنیم و مدیریت یکپارچه قراردادها و پیمانکارها از دیگر راهکارهای تسریع در اجرای این پروژه است که نبودن آن باعث ایجاد برخی مشکلات می‌شود.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: همچنین ضروری است که مدیران‌مان با گسترش تعاملات خود، سهم مترو تبریز را از بودجه دولتی اخذ و به پروژه تزریق کنند.

تحریم‌ها و مشکلات ارزی

احمدی همچنین تحریم‌ها و مشکلات ارزی را از دیگر مشکلات و موانع پروژه قطار شهری تبریز عنوان کرد و گفت: همانطور که در بخش‌های دیگر توانسته‌ایم مقابله خوبی با تحریم‌ها داشته باشیم، می‌توانیم در حوزه قطار شهری نیز این موانع را از بین ببریم.

وی با اشاره به لزوم تملک زمین هایی که تا امروز تملکت نشده است گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که شهرداری هرچه سریعتر زمین های باقی مانده را تملک کرده و در اختیار پیمانکاران قرار دهد تا اجرای پروژه سرعت بیشتری بگیرد.

عضو شورای شهر تبریز درباره دیدگاه ششمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز درباره مترو، عنوان کرد: برخی کارشناسان معتقدند مترو برای تکمیل حمل و نقل عمومی بسیار مهم است و از طرفی دیگر تاکنون میلیاردها تومان برای این پروژه هزینه شده؛ پس تکمیل مترو و بهره‌برداری از آن اولویت ما در شورای ششم است.

وی با بیان اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که حمل و نقل عمومی و ترکیبی را گسترش دهیم گفت: شورا از اولین روز‌ها حمایت از مترو را در اولویت کاری خود قرار داده است گفت: تمام همکاران مشکلات مترو را با جدیت پیگیری می‌کنند که با همکاری یکدیگر تلاش خود‌ را برای تکمیل مترو تبریز به کار خواهیم بست.

شبکه خطوط متروی تبریز شامل پنج خط مصوب است

شبکه خطوط متروی تبریز شامل پنج خط مصوب است که چهار خط آن درون شهری و یک خط آن خارج از حومه است.

بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مسیر اول به طول ۱۷٫۲ کیلومتر از میدان ایل‌گلی تا کوی لاله و مسیر دوم به طول ۲۲٫۴ کیلومتر از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک است.

خط سه به طول حدود ۱۵ کیلومتر و شامل ۱۴ ایستگاه از فرودگاه تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوس‌های بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی ختم می‌شود.

خط چهار نیز به طول ۱۰ کیلومتر شامل ۱۰ ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر متروی تبریز را به هم ارتباط می‌دهد.

خط خارج از حومه (مسیر پنجم) نیز به طول حدود ۲۰ کیلومتر به شهر جدید سهند ختم می‌شود.

۴ بخش متروی تبریز

بخش اول خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل نیمه‌عمیق خواهد بود، از طریق ضلع غربی بلوار شهید باکری ایل‌گلی را به سه ‌راهی راهنمایی متصل می‌کند.

بخش دوم خط یک متروی تبریز از سه ‌راهی راهنمایی آغاز شده و تا میدان دانشگاه ادامه خواهد یافت.(این بخش به ‌صورت تونل کم‌عمق در کناره جنوبی رودخانه قوری‌چای خواهد بود) همچنین پل غیرهمسطحی نیز بر روی بلوار ۲۹ بهمن برای عبور مترو تعبیه شده‌ است.

بخش سوم خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل عمیق خواهد بود، از میدان دانشگاه تا میدان ساعت و سپس میدان ۲۲ بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد یافت.

بخش چهارم خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل نیمه عمیق احداث می‌شود، از چهارراه لاله شروع ‌شده و به پایانه لاله منتهی خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=29818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});