• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

تجاربی برای ونزوئلایی نشدن ایران کسب کنیم

  • کد خبر : 30009
  • 23 شهریور 1400 - 9:45
تجاربی برای ونزوئلایی نشدن ایران کسب کنیم
یاز اکو - رییس اتاق تبریز ادامه داد: باید این کشور را الگویی قرار داده و از این مسیر تجاربی برای ونزوئلایی نشدن ایران کسب کنیم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، هفتاد و ششمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با حضور مسئولان دولتی، قضایی و بخش خصوصی استان در محل اتاق تبریز برگزار شد.

یونس ژائله، رییس اتاق تبریز در این جلسه با اشاره به سفر خود به ونزوئلا، گزارشی از بحران اقتصادی این کشور ارائه داد و گفت: این کشور قبل از بحران اقتصادی، پنجمین صادرکننده نفت خام در جهان، سومین صادرکننده گاز در جهان، رتبه اول شروع کسب و کار در سطح جهان در سال ۲۰۱۳ و بسیاری از مزیت ها دیگر را دارا بوده است و از سوی دیگر ذخایر نفتی و جاذبه های گردشگری بسیار خوبی نیز دارد.

عمده دلایل رکود تورمی ونزوئلا

وی در خصوص عمده دلایل رکود تورمی این کشور گفت: هزینه های افراطی دولت برای طرح های پوپولیستی، مدیریت ضعیف منابع، سقوط بهای نفت، وابستگی ۹۵ درصدی بودجه به درآمد نفت، عدم توجه به نگهداری و توسعه تجهیزات و زیرساخت های نفتی، قیمت گذاری دستوری، اعطای ارز دولتی و ممانعت از واردات به بهانه جلوگیری از حذف شغل های داخلی از جمله این دلایل بوده است.

ژائله ادامه داد: باید این کشور را الگویی قرار داده و از این مسیر تجاربی برای ونزوئلایی نشدن ایران کسب کنیم. عدم استفاده از سیاست های تکراری ناموفق دوره های قبل، حذف هزینه های جاری و افراطی دولت، جلوگیری از خروج سرمایه گذاران ایرانی با حمایت از تولید ، برنامه ریزی جهت جذب سرمایه گذار خارجی، حذف ارز دولتی و یارانه های مصرفی، دریافت مالیات از بخش غیر مولد و ارائه مشوق های مالیاتی برای بخش مولد، حذف قیمت گذاری دستوری و ایجاد تعادل بر اساس قانون عرضه و تقاضا، برنامه ریزی در خصوص زیرساخت ها و بهینه سازی مصارف انرژی و منابع طبیعی از جمله این تجربیات است.

کشت فراسرزمینی در ونزوئلا

رییس اتاق تبریز با اشاره به پیشنهاداتی برای استفاده از فرصت های کشور ونزوئلا گفت: به جهت استفاده از زمین های حاصل خیز، فراوانی آب و منابع انسانی ارزان قیمت در ونزوئلا، برنامه ریزی لازم جهت کشت فراسرزمینی و دامپروری جهت پیاده سازی در این کشور انجام گیرد. در این راستا اجرای کامل موادآیین نامه کشت فراسرزمینی مصوب ۱۳۹۵، پیشنهاد می گردد.

وی افزود: کنسولگری ایران در ونزوئلا لیست کاملی از فرصت های سرمایه گذاری در کشور ونزوئلا را تهیه و در اختیار بخش خصوصی قرار دهد. همچنین ارسال هیات تجاری در زمینه های مختلف توسط اتاق بازرگانی تبریز با همکاری استانداری آذربایجان شرقی می تواند موثر باشد.

ژائله ایجاد کنسرسیوم های صادراتی جهت صادرات مواد اولیه به ونزوئلا و سرمایه گذاری در زمینه های مختلف نظیر انواع نهاده های مورد نیاز کشور، چوب، دام زنده و گوشت، طلا و واردات آن به کشور، صادرات کالاهای ارزان قیمت و صادرات ماشین آلات و ادوات کشاورزی، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و لوازم خانگی و الکترونیک، انتقال دانش فنی در زمینه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و صدور خدمات فنی-مهندسی از جمله در حوزه خودرو، مصالح ساختمانی، سیمان، اقلام دارویی و کالاهای بهداشتی را از دیگر پیشنهادات در این راستا عنوان کرد.

رییس اتاق تبریز همچنین بر ضرورت تامین آب و برق شهرک های صنعتی و مجموعه های کشت و صنعت تاکید کرده و خواستار همکاری دولت در این راستا شد.

وی در خصوص پیشنهاد شورای گفتگوی استان برای تسریع در واردات کامیون های دست دوم گفت: با وجود مطرح شدن این پیشنهاد و ارائه مجوزهای مربوطه در شهرهایی همچون تهران، به استان آذربایجان شرقی چنین مجوزی داده نشد.

دولت باید یاری‌گر بخش خصوصی باشد

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: بخش خصوصی در مدیریت مسائلی که به خود این بخش مربوط است مشکلی ندارد و مشکلات زمانی ایجاد می‌شود که این بخش به دنبال دریافت خدمات از دستگاه‌های دولتی است.

محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: اگر کارهای بخش خصوصی را به خود این بخش بسپاریم و بخش دولتی به جای اینکه رقیب بخش خصوصی باشد، نقش کنش‌یاری ایفا کند بسیاری از مشکلات حوزه صنعت و تولید حل خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از غیرت بخش خصوصی استان که در شرایط سخت تحریم و کرونا، صنعت و تولید را در استان سرپا نگه داشته‌اند، افزود: کاهش نرخ بیکاری، افزایش صادرات و بهبود فضای کسب‌وکار استان در سایه تعامل و همراهی بخش خصوصی با دولت تحقق یافته است.

وی با اشاره به اینکه تغییر دولت‌ها و مدیریت‌ها، طبیعی و بلکه ضروری است، افزود: جایگاه تبریز و آذربایجان در تاریخ ایران بر کسی پوشیده نیست و مدیرانی که برای این استان انتخاب می‌شوند باید افرادی قوی و توانمند و در خور شأن استان باشند.

کشت فراسرزمینی امکان تأمین نیازهای داخلی را هم فراهم می‌کند

پورمحمدی همچنین درخصوص موضوع پیش از دستور این جلسه که به امکان سرمایه‌گذاری در حوزه کشت فراسرزمینی اختصاص داشت، گفت: این موضوع فرصت خوبی برای حضور صنعت‌گران و تولیدکنندگان ما در کشورهای مختلف است که علاوه بر اینکه اقتصاد ما را از بن‌بست خارج می‌کند، امکان تأمین نیازهای داخلی را هم فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی استان تجربه فعالیت برون‌مرزی را دارد، افزود: بخش خصوصی ما توان این را دارد که همه فعالیت‌های خود را در خارج از کشور هم انجام دهد و لازم است با تشکیل کمیته‌ای تخصصی، سازوکارهای این موضوع فراهم شود.

این جلسه با پیش از دستور گزارش بررسی بحران اقتصادی ونزوئلا و دستور جلسات بررسی مشکلات زیرساختی آب و برق شهرک صنعتی آیت الله هاشمی رفسنجانی و فاز توسعه شهرک و ارائه راهکار جهت رفع مشکلات مطروحه، بررسی دلایل کمبود نهاده های دام و طیور و مشکلات ناشی از آن نظیر افزایش کشتار دام و ارائه راهکار جهت برون رفت از مشکلات موجود و مشکلات احتمالی این حوزه در آینده و بررسی شاخص های نامناسب استان، بر اساس گزارش پایش ملی محیط کسب وکار ایران در زمستان ۱۳۹۹ در راستای اجرای هفتادو یکمین نشست شورای استان برگزار شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=30009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});