• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
نماینده مجلس:

اتمام طرح‌های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه، خواسته مردم از دولت است

  • کد خبر : 30962
  • 30 شهریور 1400 - 8:45
اتمام طرح‌های نیمه تمام احیای دریاچه ارومیه، خواسته مردم از دولت است
یاز اکو - نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: اتمام طرح‌های نیمه تمام انتقال آب به دریاچه ارومیه در راستای احیای این نگین آبی، از خواسته های مهم مردم آذربایجان غربی از دولت سیزدهم است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، سیدسلمان ذاکر اظهار داشت: تنها ۴۰۰ متر از تونل خط انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه باقی است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه این طرح خط انتقال سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد کرد، افزود: طبق اعلام کارشناسان، پیش بینی می‌شود تراز دریاچه ارومیه پس از بهره برداری از این طرح سالانه حدود یک متر افزایش یابد.

وی همچنین بر ضرورت مدیریت آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و نیل به سوی کشاورزی نوین در باغ شهر ارومیه تاکید کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بهره مندی از ظرفیت بی نظیر گردشگری دریاچه ارومیه، گفت: در کنار احیای دریاچه ارومیه باید نگاه جامع به توسعه گردشگری درمانی، زیرساخت ها، تفرجگاه ها، استراحت گاه ها و مراکز تفریحی ساحل دریاچه ارومیه داشته و در تلاش برای توسعه اقتصادی منطقه باشیم.

کاهش ۲ میلیارد مترمکعبی آب دریاچه

براساس اعلام شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی تراز دریاچه ارومیه به هزار و ۲۷۰ متر و ۶۹ سانتی متر رسیده که نسبت به سال گذشته ۶۲ سانتی متر کاهش یافته است؛ این اتفاق باعث شده است تا میزان آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته با بیش از ۲ میلیارد متر مکعب کاهش هم اکنون به ۲ میلیارد و ۸۶۰ میلیون مترمکعب برسد.

هرچند به قیمت روز بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده است، ولی عدم بهره برداری از طرح‌های پرهزینه این دریاچه و کاستن شدید بارندگی‌ها سبب شده تا در کنار کاهش چشم گیر تراز دریاچه، مطالبات مردمی نیز برای احیای نگین آبی آذربایجان افزایش یابد.

دریاچه ارومیه نیازمند توجه دولت سیزدهم 

دست اندرکاران، فعالان اجتماعی و اصحاب رسانه فعال در حوزه محیط زیست بر این اعتقاد هستند که با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان سخت افزاری صورت گرفته در گذشته برای احیای دریاچه ارومیه و هزینه اعتباری آن از صندوق توسعه ملی، نیازمند توجه دولت سیزدهم برای بهره برداری از این طرح‌ است تا تراز نگین آبی آذربایجان سالانه نزدیک به یک متر افزایش پیدا کند.

اما همانطور که امروز قابل لمس است، حساسیت مثبت ایجاد شده در کنار هزینه چند هزار میلیارد ریالی برای احیای دریاچه ارومیه کافی نبوده است؛ تاخیر چند ساله در افتتاح طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه سبب شده تا طی سال جاری تراز دریاچه ارومیه به طور چشم گیری کاهش یابد و موجی از انتقادات درست یا اشتباه را به نوع مدیریت احیای نگین آبی آذربایجان وارد کند.

هرچند طرح‌های مهم و چند هزار میلیاردی انتقال آب به دریاچه ارومیه تقریبا به اتمام رسیده و آماده بهره برداری هستند، اما رصد فضای مجازی نشان می‌دهد که تسریع در بهره برداری از این پروژه‌های مهم علاوه بر جان بخشیدن دوباره به پیکره دریاچه ارومیه موجی از امید نسبت به نظام و تعهد مسوولان در برابر مطالبات عمومی را ایجاد خواهد کرد.

وعده نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بر احیای دریاچه

تمامی نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت و گوهای خبری بر احیای دریاچه ارومیه تاکید داشتند که در همین راستا “آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی” نیز در گفت‌و گوی تلویزیونی با مردم آذربایجان غربی با اشاره به اینکه احیای دریاچه ارومیه را باید از حالت نمایش درآورد تا احیای آن واقعی شود، گفت: “دریاچه ارومیه از ذخایر ماست و احیای آن از دستورات جدی دولت کارآمد ما قرار دارد و احیای آن باید برقرار باشد؛ دولت ما بر مدیریت آب تاکید خواهد داشت”.a

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=30962

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});