• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

تولید برق از پساب فاضلاب در تبریز/ انتقال سالانه ۱۲۲میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه

  • کد خبر : 36734
  • 15 آبان 1400 - 12:45
تولید برق از پساب فاضلاب در تبریز/ انتقال سالانه ۱۲۲میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده به دریاچه ارومیه
یاز اکو - معاون توسعه و بهره‌برداری فاضلاب شرکت آبفای تبریز، گفت: با بهره‌برداری از فاز دوم تصفیه‌خانه تبریز سالانه ۷۵ میلیون متر مکعب پساب با کیفیت آب رودخانه برای انتقال به دریاچه ارومیه استحصال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، پرویز عباسی امروز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه فاضلاب تبریز، اظهار داشت: فاز دوم تصفیه‌خانه تبریز که یکی از پنج پروژه بزرگ آذربایجان‌شرقی است از سال ۹۵ آغاز شده و اکنون یک فاز آن به مرحله بهره‌برداری رسیده که فاضلاب شهری به آن منتقل و طی فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی تصفیه و به پساب در حد آب رودخانه تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: در این فرآیند لجن فاضلاب ورودی توسط بخش لجن تصفیه‌خانه جدا می‌شود که ۵۰ درصد هزینه فاز دوم مربوط به آن بوده و از تصفیه آن گاز متان تولید می‌شود که بخشی به عنوان منبع انرژی در خود تصفیه‌خانه برای فرآیند گرمایش و بخشی هم برای تولید برق حاصل می‌شود، نتیجه آن تولید ۱.۵ مگاوات برق در فاز ۲ تصفیه‌خانه تبریز بوده و علاوه‌بر این، کودی که از بخش لجن تصفیه‌خانه استحصال می‌شود، گرید A و قابل استفاده در کشاورزی است.

معاون توسعه و بهره‌برداری فاضلاب آبفای آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این فاز از تصفیه‌خانه دارای ۲ بخش مایع و لجن است، یادآور شد: با بهره‌برداری از فاز مایع، ۷۵ میلیون متر مکعب پساب برای انتقال به دریاچه ارومیه به دست می‌آید.

۳۰ تا ۴۰ درصد تجهیزات از خارج تامین شده است

وی گفت: به لحاظ سازه‌ای کل تجهیزات مدول دومین تصفیه‌خانه تمام شده است و این تصفیه خانه و طراحی آن مطابق نمونه های اروپایی است و تکنولوژی بالایی دارد؛ البته طراحی مهندسی این تصفیه خانه در ایران انجام شده، اما ۳۰ تا ۴۰ درصد تجهیزات از خارج تامین شده است.

عباسی ادامه داد: این تصفیه خانه شامل هفت بخش آشغالگیر، بخش پمپاژ، دانه گیری، بخش ته نشینی اولیه، هوادهی برای تجزیه مواد آلی توسط دیفیوزر، ته نشینی ثانویه و در نهایت شامل بخش لجن است که هم مدل طراحی و هم تکنولوژی به کار رفته در آن، بهترین نوع در کشور بوده و قابل مقایسه و رقابت با به روزترین تصفیه خانه های دنیا می باشد.

عباسی اضافه کرد: در فاز اول نیز نزدیک به ۵۰ میلیون متر مکعب پساب از فاضلاب ورودی استحصال می‌ شود و در مجموع حدود ۱۲۲ میلیون متر مکعب پساب برای انتقال به دریاچه ارومیه تولید می‌شود که به این ترتیب تصفیه‌خانه تبریز پس از رودخانه زاب دومین منبع تامین آب برای احیای این دریاچه به شمار می‌رود.

وی در خصوص پروژه‌هایی که برای انتقال آب تصفیه‌خانه ای به دریاچه ارومیه تعریف شده بودند نیز یادآور شد: در این خصوص هفت پروژه تعریف و مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد تنها ۲ پروژه تصفیه‌خانه تبریز و تصفیه‌خانه آذرشهر در دولت قبل مورد تأیید قرار گرفت.

تصفیه‌خانه آذرشهر با ۳۷ درصد پیشرفت راکد مانده است

معاون توسعه و بهره‌برداری فاضلاب شرکت آبفای تبریز بیان داشت: تصفیه‌خانه تبریز با وجود مشکلاتی چون تخصیص بودجه و کرونا اجرایی و بخش مایع آن آماده بهره‌برداری شده اما اعتبار لازم برای تصفیه‌خانه آذرشهر از سوی دولت سابق تخصیص نیافت و متاسفانه این پروژه که امکان تولید سالانه سه میلیون متر مکعب پساب و انتقال آن به دریاچه ارومیه را دارد و تکمیل آن نیازمند ۷۵ میلیارد اعتبار است، از سال ۹۷ با ۳۷ درصد پیشرفت راکد مانده است.

عباسی اعتبارات تخصیص یافته برای فاز دوم تصفیه‌خانه تبریز را نیز ۵۵۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: بخش مایع این فاز با ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار به مرحله بهره‌برداری رسیده در حالی که نمونه چنین بخشی در تصفیه‌خانه مرکزی تهران با پیش‌بینی هزینه‌ای بیش از یک‌هزار و پانصد میلیارد تومان به پیمانکار واگذار شده و این موضوع نشان می‌دهد که چنین پروژه‌ای دارای چه ارزش و اهمیتی برای تبریز است و برای تکمیل بخش لجن نیز درخواست اعتبار کرده‌ایم با این حال برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای بوده که با تکمیل هر بخش، بهره‌برداری از آن صورت گیرد و بسته به تکمیل کامل طرح نباشد.

وی خاطرنشان کرد: تصفیه‌خانه‌ها در فرآیند جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب نقش مهم و بسزایی را ایفا می‌کنند که گندزدایی و بازگرداندن آب‌های آلوده حاصل از پساب شهری به صورت تصفیه شده و بهداشتی و استفاده مجدد از این آب‌ها در بخش کشاورزی و صنعت از محل ایجاد تصفیه‌‌خانه‌ها محسوب می‌شود.

تامین آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه

عباسی با اشاره به اهداف کلی طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز، تصریح کرد: یکی از اهداف مهم اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب کلان‌شهر تبریز استفاده از پساب تولیدی به عنوان تامین‌کننده عمده آب مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز به عنوان بزرگترین تصفیه‌خانه کشور در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار با افتتاح فاز مایع در هفته‌های آینده، علاوه بر افزایش ضریب پوشش شبکه فاضلاب این کلان شهر سالانه ۱۲۲ میلیون مترمکعب آب برای احیای دریاچه ارومیه منتقل می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=36734

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});