• امروز : دوشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
1

عزل و نصب های شهردار تبریز در چارچوب اختیاراتش است/ برای مخالفت با کسی نباید اعتقادات و حیثیتش را زیر سوال برد

  • کد خبر : 37497
  • 20 آبان 1400 - 13:00
عزل و نصب های شهردار تبریز در چارچوب اختیاراتش است/ برای مخالفت با کسی نباید اعتقادات و حیثیتش را زیر سوال برد
یاز اکو - دکتر روح الله رشیدی عضو شورای اسلامی شهر تبریز میزبان خبرنگار پایگاه ” سازه خبر، رسانه توسعه و آبادانی” نخستین و پربازدیدترین رسانه حوزه شهری شمالغرب کشور بود و به سوالات خبرنگار این رسانه دیجیتال پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از“سازه خبر” وی در ابتدای این گفتگوی اختصاصی “تحرک و عملکرد کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر تبریز را در این دوره، نسبتاً مناسب دانسته” و اظهار کرد: وضعیت عملکرد کمیسیون ها از نظر اخذ گزارش، نظارت و مسئله شناسی نسبتاً مطلوب است. اولین گام کمیسیون ها تهیه گزارش از وضعیت موجود معاونت‌ها و مدیریت‌های شهرداری بود که بیشترین زمان صرف این کار شد و برآوردهایی به دست آمد تا برای سال بعد برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: خروجی عملکرد کلیت شورا کمی متفاوت است. اگر بخواهیم در دو حوزه‌ی نظارت و سیاست گذاری عملکرد شورا را بسنجیم، باید بگوییم در حوزه‌ی نظارت، بهتر از حوزه‌ی سیاستگذاری عمل شده است. بویژه از حیث توجه به مقوله‌ی نیروی انسانی، شفافیت و خزانه داری متمرکز که بسیار مهم هستند، در این بازه‌ی زمانی کوتاه، اقدامات خوبی صورت گرفته است.

رشیدی ادامه داد: تحقق خزانه داری متمرکز، از اواسط آبان ماه در جهت تامین و تجمیع درآمد عملیاتی شد. در بخش نیروی انسانی از شهرداری لایحه ای برای ساماندهی مسائل نیروی انسانی خواسته شده است. در موضوع شفافیت، آموزش شفافیت در سامانه و در بخش‌های مختلف آغاز شده است.

رئیس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص “تعامل شورا و شهرداری” بیان کرد: تمایل به تعامل قطعا وجود دارد. اما هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم. اگرچه، زمان زیادی از انتصاب شهردار نگذشته و احتمالا برای آشنایی متقابل، کمی باید منتظر باشیم. این انتظار هم باید همراه با اقدامات ترمیمی باشد. بویژه هیئت رئیسه‌ی شورا و شخص شهردار باید تحرک بهتری در این جهت نشان بدهند.

وی افزود: شهردار و مدیران شهرداری مکلف‌اند نسبت به شورا، پاسخگو باشند. شهرداری باید در قبال سیاستگذاری شورا، عملکرد مناسبی داشته و گزارش بدهد. مطابق ماده ۷۵ آیین کار شورای شهر، اعضای شورا حق تذکر و سئوال و استیضاح در قبال عملکرد شهردار و عملیات شهرداری را دارند.

رشیدی “عزل و نصب مدیران توسط شهردار را در چهارچوب قانون و حیطه‌ی اختیارات شهردار دانسته” و بیان کرد: شهردار در انتصاب مدیرانش آزاد است به شرط اینکه تخلفی در این زمینه واقع نشود. همچنین اگر بتوان سازوکار مناسب و موثری برای مشورت با شورا ابداع کرد، خوب است. اما در هر حال، انتخاب مدیران، حق شهردار است. بهترین کار و شیوه هم همین است. چراکه اگر اعضای شورا در انتصابات دخالت کنند و نفراتی را بچینند، شهردار می‌تواند در قبال عملکرد مدیرانش، سلب مسئولیت کند و در مقابل شورا پاسخگو نباشد!

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی در تشریح اینکه پیشترگفته بود ” نگذاریم مقدس مآب ها، در شهر جولان بدهند” اظهار داشت: مقدس مآبی به گونه های مختلف در عرصه‌های متفاوت نمود پیدا می‌کند، متاسفانه در عرصه‌های سیاسی، مقدس مآبی به سپرسازی از دین و شریعت ختم می‌شود. یعنی گروهی در عرصه‌ی سیاسی برای رسیدن به منافع شخصی، از مظاهر یا ارزشهای دینی، نقاب می‌سازند. اینکه برای ابراز مخالفت های شخصی با افراد از اسلام و ائمه و مقدسات دیگر سوءاستفاده کنیم و به فکر منافع شخصی باشیم، که این، اصلاً کار اخلاقی و صحیحی نیست.

رشیدی تاکید کرد: اگر فردی مخالفتی شخصی داشته باشد چهارچوب قانون روشن است و لزومی ندارد اعتقادات دینی کسی را زیر سوال ببرد و حیثیت و آبروی شخصی را لکه دار نماید. اگر مشکل یا مخالفتی داریم باید مردانه بایستیم و حرفمان را بزنیم. وی افزود: اگر از کسی خوشمان نمی‌آید لزومی ندارد آبرو و اعتقاداتش را زیر سوال ببریم و مسائل حاشیه ای به وجود بیاوریم.

رئیس کمیسیون عمران،حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه ” مدیریت شهری تنها معطوف به شورا و شهرداری نیست” یادآور شد: با اینکه شورای شهر و شهرداری وظیفه و مسئولیت سنگینی در قبال مدیریت شهری دارند اما باید توجه داشت که این مدیریت صرفاً در اختیار شورا و شهرداری نیست و نهاد و ادارات و سازمان های مختلف نیز مسئولیت‌هایی دارند.

وی ادامه داد: از تمامی افراد چه در صحنه و چه در پشت صحنه و چه کوچک و چه بزرگ که در این راستا خدماتی انجام داده‌اند همیشه سپاس‌گزار بوده ایم و هستیم اما در کلیات اگر نیازها و چالش های شهری و افقی که قرار است در آینده تحقق یابد را با نقطه‌ی مطلوب مقایسه کنیم فاصله‌ی زیادی می‌یابیم. برای رسیدن به این نقطه ی مطلوب باید اولویتمان فعالیت و تلاش شبانه روزی باشد.

رشیدی افزود: در رفع مسائل حاشیه نشینی و مشکلات حمل و نقلی اعم از مترو و اتوبوسرانی هنوز گام بزرگی برنداشته ایم. همچنین ساخت و سازهای غیر مجاز درون شهری و معابر و مشکلات فراوانی که در حوزه شهرسازی اغتشاشاتی حاکم است که به بیانی دیگر شهرمان را فروخته ایم. رفع این مشکلات مستلزم تلاش و فعالیت های بیش از پیش است تا به نقطه‌ی اوج برسیم.

وی با بیان اینکه ” شهرداری با انتظارات مردم فاصله دارد و البته انتظارات مردم به جاست” افزود: با طرح مسائل فرعی، نمی‌توان کار را پیش برد. ما اکنون نیاز به خلاقیت و تدبیر و اجرا و فعالیت های فراوان داریم به جای اینکه مسائل حاشیه‌ای به وجود بیاوریم باید در بخش خدمت‌رسانی به مردم ثمربخش واقع شویم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: شهرداری بسیار پرهزینه مدیریت می‌شود. اگر کارکنان شهرداری شبانه روزی هم فعالیت کنند بازهم نیاز به فعالیت بیشتر است، حتی می‌توان گفت نیروی انسانی باتوجه به جمعیت موجود شهر کم است. فعالیت ۱۵۰۰۰ نفر در مقابل دو میلیون نفر جمعیت تعداد کمی است، نه اینکه نیاز به استخدام در شهرداری باشد بلکه کلاً شهر نیاز به کار بیشتری دارد و باید با تمام قوا به فعالیت ادامه دهیم‌.

روح الله رشیدی در پایان این گفتگوی اختصاصی با “سازه خبر” تاکید کرد: مسائل شهری باید در اولویت فعالیت هایمان قرار گرفته شود و کارشناسی و علمی به مسائل نگاه کنیم. رفتار و اخلاقمان در مقابل انتقاد از افراد منصفانه باشد و خودمان را در شرایط کسی که از او نقد می‌کنیم قرار دهیم و ببینیم که آیا مایلیم به‌خاطر مقام و منصب حیثیت‌مان خدشه دار شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=37497

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});