• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
4

۳۵ درصد مدارس آذربایجان شرقی تخریبی است/ جمع‌آوری مدارس سنگی از برنامه‌های اصلی سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 38055
  • 24 آبان 1400 - 13:45
۳۵ درصد مدارس آذربایجان شرقی تخریبی است/ جمع‌آوری مدارس سنگی از برنامه‌های اصلی سال ۱۴۰۱
یاز اکو - مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه برای مدارس بالای ۱۵ دانش‌آموز در کانکس از مدارس درجا ساز استفاده می‌کنیم، گفت: در حال حاضر حدود ۳۶۰ کلاس درس مدرسه سنگی وجود دارد که تعدادی قابل استفاده و تعدادی غیرقابل استفاده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، پیام صدقی، مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: نوسازی مدارس یک دستکاه اجرایی بوده و در سطح استان یک اداره کل می‌باشد.

وی افزود: وظایف این مجموعه نوسازی و ساخت و‌ توسعه و‌ تجهیز مدارس است و به عبارت دیگر هر کار عمرانی در وزارت آموزش و پرورش بر عهده ماست.

۳۵ درصد مدارس استان تخریبی و نیاز به بازسازی دارند

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه ۶ هزار متر مربع فضای فیزیکی و ۲۴ هزار کلاس درس وجود دارد، گفت: در چهار سال اخیر با تلاش گسترده برای تخریب و بازسازی مدارس به رقم ۳۵ درصد مدارس نیازمند به تخریب و بازسازی و‌مقاوم‌سازی رسیده‌ایم که این آمار در پنج سال اخیر بیش از ۴۵ درصد بود.

وی ادامه داد: تخریب و بازسازی با اولویت و نیازسنجی انجام می‌گیرد که انجام آن بر حسب یک شاخص‌ها از جمله عمر مفید، تحولات جمعیتی، شهری و‌ روستایی و غیره است.

صدقی خاطرنشان کرد: با وجود ۴۰ منطقه آموزش و‌ پرورش در استان این تخریب و بازسازی توزیع می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر ۴۸۰ کلاس درس کانکسی (۳۲۰کانکس)وجود دارد که در سال‌های قبل بیش از ۷۰۰ کلاس درسی کانکسی وجود داشت.

۳۶۰ کلاس درس مدرسه سنگی

مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان با تاکید بر اینکه برای مدارس بالای ۱۵ دانش‌آموز در کانکس از مدارس درجا ساز استفاده می‌کنیم، افزود: در حال حاضر حدود ۳۶۰ کلاس درس مدرسه سنگی وجود دارد که تعدادی قابل استفاده و تعدادی غیرقابل استفاده است.

وی ادامه داد: موضوع جمع‌آوری مدارس سنگی یکی از برنامه‌های اصلی سال ۱۴۰۱ می‌باشد.

۵.۷ متر مربع سرانه دانش آموز آذربایجانی

صدقی با اشاره بر اینکه سرانه فضا برای هر دانش‌آموز ۵.۷ متر مربع در استان است، گفت: این آمار نسبت به میانگین کشوری در وسط استان قرار دارد که ایده‌آل برای کشور ما ۸ مترمربع است.

وی یادآور شد: در تبریز ناحیه یک و ناحیه ۵ سرانه فضا کمتر است و تعداد داتش‌آموز نسبت به تعداد مدارس کمتر است.

صدقی در بخش دیگر صحبت‌های خود به اعتبارات دولتی و مشرکت خیرین که مجموع کل اعتبارات این اداره کل است اشاره کرد و گفت: برعکس اکثر دستگاه‌ها که در چند سال اخیر با کاهش ۱۵۸ میلیارد تومان در سال ۹۵ بود و در حال حاضر ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی است.

۸۰ مدرسه نیاز فوری به ساخت سرویس بهداشتی دارند

وی ابراز کرد: حدودا تا پایان سال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش خواهیم داد که البته این تعداد تا آخر مهرماه تحویل داده شده است.

مدیرکل نوسازی استان بیان داشت: چهار میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز سرویس‌های بهداشتی برای مدارسی که سرویس بهداشتی ندارد، تخصیص یافته است که طبق بررسی ۸۰ مدرسه نیاز فوری به ساخت سرویس بهداشتی دارند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت دیگر برای تخصیص اعتبار مد نظر برای تعمیر اساسی سرویس بهداشتی و اولویت سوم جداسازی سرویس بهداشتی دختران و پسران در برخی مدارس است، گفت: هوشمندسازی و استفاده از فضای مجازی در دوران کرونا در دو سال اخیر اکثر دانش‌آموزان از این طریق تحصیل می‌کنند.

صدقی با اشاره به صدمات حاصله از شیوع کرونا به بدنه جامعه گفت: بین ۸۰۰ تا یک هزار تبلت با نیازسنجی خریداری کرده و طبق نیازسنجی در مناطقی که مورد نیاز است، توزیع خواهد شد.

وی یادآور شد: البته بخشی از اعتبارات برای هوشمندسازی مدارس و‌ تولید محتوا در مدارس تخصیص یافته است.

احداث ۳ مدرسه سبز

مدیرکل نوسازی مدارس استان متذکر شد: در احداث مدارس سبز نیز جزو استان‌های پایلوت انتخاب شده‌ایم که در حال حاضر سه مدرسه سبز در حال احداث هستند که یک مورد از آنها در ناحیه پنج بوده و یک‌ مدرسه کاملا سبز است و دو مورد دیگر نیز نیمه سبز هستنذ که یکی در تبریز به صورت نیمه خیر در حال ساخت است و دیگری مدرسه زینبیه میانه می‌باشد.

وی به اهمیت مکان‌یابی جهت ساخت مدارس اشاره کرد و گفت: در موضوع مکان‌یابی نیز جزو استان‌های پایلوت انتخاب شده‌ایم که این موضوع با توجه به احتمال وجود بلایای طبیعی و خسارت وارده از آن منجر به بررسی چرایی تخریب گسترده مدارس بعد از وقوع این بلایا بر آمده شد که دلیل اصلی احداث مدارس در مکان‌های نامناسب است.

وی با ابراز گلایه از اینکه در زمان‌های قبلی هر زمینی که به درد نمی‌خورد را برای احداث مدارس می‌دادند و حتی برخی دکل‌ها را داخل مدارس نصب کرده بودند، گفت: طبق بررسی بیش از ۸۰ درصد مدارس استان در محل مناسب ساخته شده است به طوریکه برای این موضوع برخی محدودیت‌ها از جمله عدم ساخت مدارس در جوار گورستان‌ها، پمپ بنزین‌ها، لوله‌های گازی و‌ نفتی و غیره تعیین شده است و اشتباهاتی از جمله نصب دکل نیز رفع شده است و در مدارس بسیار کمی این موضوع باقی مانده است.

صدقی با بیان اینکه اعتباراتی برای پروژه‌های محرومیت زدایی برای اولین بار در کل استان و برای همه دستگاه‌ها تکلیف شده است، گفت: در این خصوص اعتبارات خوبی برای این منظور داده شده است که ما اولویت را به پروژه‌های نیمه تمام داده‌ایم تا با تخصیص کامل ۴۰۰ میلیارد تومان بتوانیم تمام این پروژه‌ها را تا پایان سال تحصیلی تحویل آموزش و پرورش دهیم. البته تاکنون فقط ۲۰ درصد آن اعتبار تخصیص یافته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=38055

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});