به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مطالعات اوراسیا-خاورمیانه، با توجه به تاخیر یک ساله ارمنستان در گشایش کریدور زنگه زور در برابر کریدور لاچین، بسیاری از تحلیلگران آذربایجان و ترکیه بر این باور بودند که جمهوری آذربایجان نیز در پاسخ به این عدم گشایش، کریدور لاچین را خواهد بست. اما بار دیگر جمهوری آذربایجان و الهام علی اف نشان داد که با تلفیقی از صبر و دیپلماسی فعال می توان گره های منطقه ای را باز کرد.
الهام علی اف با پیشگیری سیاست موازنه منطقهای میان ترکیه و فدراسیون روسیه و همچنین گشایش باب مذاکرات و سیاست دوری از تنش با ایران، بار دیگر سیاست مبنی بر عناد ورزی و تنش زایی را کنار زد. در این راستا جمهوری آذربایجان در کنار اتحاد استراتژیک با ترکیه و افزایش روز افزونه تبادلات نظامی و اقتصادی، روابط خود را با روسیه نیز حفظ کرده است، به گونهای که الهام علی اف روابط کشور متبوع خود با روسیه را نیز راهبردی خوانده است.
وی پس از دیدار با ولادیمیر پوتین و همچنین دیدار با سران دو قدرت تاثیرگذار دیگر منطقه ای، ایران و ترکیه٫ اعلام داشت که کریدور زنگه زور یک واقعیت است.
گفتنی است که بخشی از ارتباطات جاده ای و ریلی جمهوری آذربایجان در مناطق اشغال شده قره باغ در طول اشغال و در دوره موسوم به وقت خواهی ارامنه برای تخلیه مناطق آزاد شده تخریب شده است. اما بازسازی مناطق مذکور با سرعت ادامه دارد و در این راستا خطی نیز از خط ریل سراسری ترکیه در شهر قاص (کارس) به سمت نخجوان در حال کشیده شدن است. بخشی از ارتباط ریلی و جاده ای میان جمهوری آذربایجان و ترکیه به طول ۴۴ کیلومتر در خاک ارمنستان خواهد بود و هم اکنون جمهوری آذربایجان با روسیه در حال مذاکره بر سر گسترش خط آهن در جنوب ارمنستان است چرا که روسیه صاحب تمامی خطوط ریلی ارمنستان می باشد.