• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
7

بیشتر دشت های آذربایجان شرقی با مشکل افت آب زیرزمینی مواجه هستند

  • کد خبر : 42988
  • 29 آذر 1400 - 13:45
بیشتر دشت های آذربایجان شرقی با مشکل افت آب زیرزمینی مواجه هستند
یاز اکو - مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با هشدار نسبت به وضعیت سفره های آب زیرزمینی گفت: افت آب های زیرزمینی در بیشتر دشت های استان مشاهده می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده روز دوشنبه اظهار کرد: در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ افت آب زیرزمینی در بیشتر دشت های استان از جمله مرند، ملکان، مراغه بناب و عجبشیر مشاهده شده که دلیلل اصلی آن کاهش مقدار نزولات جوی در آذربایجان شرقی و درپی آن عدم تغذیه مناسب آبخوان ها و نیز برداشت های زیاد از چاه های بهره برداری، بخاطر کمبود آب سطحی است.

وی افزود: لازم است برای جلوگیری از افت بیشتر آب های زیرزمینی در سال آبی جاری، بهره برداران بیش از پیش میزان برداشت مجاز را رعایت کرده و نسبت به کشت به موقع با مصارف آب کمتر اقدام کنند.

غفارزاده ادامه داد: البته در تعداد کمی از دشت های آذربایجان شرقی از جمله در دشت هادیشهر و ترکمانچای افزایش سطح آب زیرزمینی مشاهده شده است.

وی خاطر نشان کرد: در مجموع ضروری است با همکاری ارگان های ذیمدخل دیگر از جمله سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب و فاضلاب برای فرهنگ سازی بیشتر از طریق رسانه ها در خصوص مشارکت خود مردم در زمینه صرفه جویی و مصرف بهینه آب، از ذخایر آب های زیرزمینی و سطحی حفاظت کنیم.

کاهش ۴۴ درصدی روان آب‌های ورودی به سدهای استان

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی همچنین از کاهش ۴۴ درصدی روان آب‌های ورودی به سدهای استان خبر داد و گفت: امسال ۲۱ میلیون مترمکعب آب کمتر وارد سدها شده است.

غفارزاده اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری، یعنی از اول مهر ماه امسال تاکنون ۲۶ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای بزرگ آذربایجان شرقی شده، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۴۷ میلیون مترمکعب بود.

وی افزود: با وجود کاهش ۴۴ درصدی آب های ورودی به سدها در سال آبی جاری، به دلیل مصرف بهینه آب و با برنامه ریزی های انجام گرفته، درحال حاضر مجموع ذخایر آبی در مخازن سدهای بزرگ استان تنها ۳۸ درصد کمتر از سال قبل می باشد.

وی تشریح کرد: روان آب های ورودی بیشتر سدهای آذربایجان شرقی در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش داشته و سدهای آیدوغموش میانه با ۹۱ درصد، نهند تبریز با ۶۵ درصد، سهند هشترود با ۴۷ درصد و ستارخان اهر با ۳۳ درصد، بیشترین میزان کاهش ورودی آب را داشته اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=42988

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});