• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3

تئاتر استان و فرصت‌سوزی‌هایی که تمامی ندارند

  • کد خبر : 44065
  • 07 دی 1400 - 10:35
تئاتر استان و فرصت‌سوزی‌هایی که تمامی ندارند
یاز اکو - پتانسیل تبریز و آذربایجان‌شرقی در حوزه‌ی تئاتر موضوعی نیست که امروز بخواهیم آن را اثبات کنیم چرا که تئاتر این خطه از دیرباز زبانزد بوده و همین امروز هم با وجود تمام موانع و مشکلاتی که بر سر راه داشته، نفس به شماره افتاده‌اش را در سینه نگه داشته است اما آن‌چه امروز باید به آن توجه شود این است که چه کسانی و چطور نمایش استان را سکان‌داری می‌کنند و آیا انگیزه‌ای برای حل مشکلات عدیده‌ی این حوزه دارند؟

یازاکو؛ پری اشتری _ ماه گذشته، انجمن نمایش آذربایجان‌شرقی، فراخوان جشنواره‌ی تئاتر استان را در دقیقه‌ی نود منتشر و اعلام کرد که تا ارسال آثار نمایشی به دبیرخانه تنها یک هفته فرصت باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یازاکو، انتشار این فراخوان اعتراض‌های بسیاری را به دنبال داشت و اهالی نمایش تبریز و استان که از جشنواره‌ی مجازی سال گذشته خاطره‌ی خوبی در ذهن نداشتند، از ادامه‌ی روند برگزاری دستپاچه‌ی جشنواره‌ی تئاتر استان به ستوه آمدند. چنین شد که چند روز بعد انجمن نمایش استان از برگزاری این جشنواره اعلام انصراف کرد و همه‌چیز در سکوتی عجیب فرورفت. تا این که هفته‌ی گذشته اعلام شد که یکی از نمایش‌های اجرا شده در تئاتر شهر تبریز به جشنواره‌ تئاتر فجر راه یافته است.

در وهله‌ی اول برای کسانی که در همان فرصت کوتاه آثار خود را به دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی استانی ارسال کرده بودند این سؤال پیش آمد که مگر جشنواره‌ای برگزار شد و داوری صورت گرفت که نمایشی به فجر راه پیدا کند. در وهله‌ی دوم به هیئتی که برای انتخاب نمایش‌ها تصمیم‌گیری کرده بودند، اعتراض شد و این که مگر استان هیئت ارزشیابی ندارد و چرا باید برای این کار هیئت جدید تشکیل شود؟ عده‌ای هم معتقد بودند که نمایشی که در رأی هیئت بازبینی اداره کل ارشاد آذربایجان‌شرقی مجوز اجرای کارگاهی گرفته است چطور می‌توانسته استانداردهای شرکت در جشنواره‌ فجر را داشته باشد؟

مدیرکل ادره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به این سؤالات پاسخ داد. سید قاسم ناظمی در پیگیری‌ این اعتراضات اظهار کرد: «متأسفانه انجمن نمایش استان در برگزاری جشنواره‌ی تئاتر استانی تعلل کرد و فرصت این رویداد مهم را سوزاند، بنابراین علیرغم این‌که بازه‌ی زمانی تعیین شده از طرف اداره کل هنرهای نمایشی به پایان رسیده بود و عملاً فرصتی برای اجرای عمومی آثار رسیده به جشنواره وجود نداشت؛ اداره ارشاد استان تصمیم گرفت آثار را داوری کند.»

وی افزود: «هیئتی که متشکل از آقای سیروس مصطفی، سیدرضا علوی و خانم مینا پناهی بود در واقع هیئت داوران جشنواره‌ی تئاتر استانی بود که در صورت برگزاری، قرار بود داوری را حضوری انجام دهند.»

به گفته‌ی ناظمی با توجه به تعداد گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر استان، هیئت داوران باید تنها یک نمایش را به جشنواره‌ی فجر معرفی می‌کردند که انتخاب آن‌ها به دلیل ارزش‌های هنری متفاوت، نمایش «هبوط» به کارگردانی حسن عزیزی بود.

ناظمی تأکید کرد: «در این داوری گروه‌های دیگری نیز در رشته‌های دیگر از جمله موسیقی، طراحی صحنه و … مقام‌هایی کسب کرده‌اند که تصمیم داریم در هفته‌های آتی با برگزاری مراسم اختتامیه، جوایز آن‌ها را اعطا کنیم.»

مدیر کل ارشاد همچنین گفت: «دوستانی که به این داوری اعتراض دارند نیز می‌تواند به طور مستقل آثار خود را به جشنواره‌ی تئاتر فجر ارسال کنند.»

ناظمی در خصوص علت حضور یک روزنامه‌نگار در هیئت داوری جشنواره‌ی تئاتر استانی نیز گفت: «ایشان از دوره‌های قبلی در شورای ارزشیابی و نظارت تئاتر حضور داشته‌اند، در حوزه‌ی نمایشنامه‌نویسی کار کرده‌اند و همواره پیگیر مسائل مربوط به تئاتر بوده‌اند.»

پتانسیل تبریز و استان آذربایجان‌شرقی در حوزه‌ی تئاتر موضوعی نیست که امروز بخواهیم آن را اثبات کنیم چرا که تئاتر این خطه از دیرباز زبانزد بوده و همین امروز هم با وجود تمام موانع و مشکلاتی که بر سر راه داشته، نفس به شماره افتاده‌اش را در سینه نگه داشته است اما آن‌چه امروز باید به آن توجه شود این است که چه کسانی و چطور نمایش استان را سکان‌داری می‌کنند و آیا انگیزه‌ای برای حل مشکلات عدیده‌ی این حوزه دارند؟ گرچه در قوانین و اساس‌نامه‌های موجود برای هنرهای نمایشی نیز ایراداتی به چشم می‌خورد اما به نظر می‌رسد صنف تئاتر استان نیاز به یک غربالگری اساسی دارد تا آن‌ها که به راستی دلسوز هستند و دغدغه‌ی تئاتر دارند سکان را به دست بگیرند، شاید بخشی از این موانع هموارتر شوند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});