• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
مجری ملی و مسئول هماهنگ‌کننده طرح جامع ترویج وزارت جهادکشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه:

افزایش بهره‌وری و مدیریت آب رویکرد دولت برای نجات دریاچه ارومیه است

  • کد خبر : 44116
  • 07 دی 1400 - 18:00
افزایش بهره‌وری و مدیریت آب رویکرد دولت برای نجات دریاچه ارومیه است
یاز اکو - مجری ملی و مسئول هماهنگ‌کننده طرح جامع ترویج وزارت جهادکشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه گفت: افزایش بهره‌وری مصرف و مدیریت آب با بکارگیری آخرین یافته‌های ترویجی و علمی رویکرد اصلی دولت سیزدهم در نجات دریاچه ارومیه است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، محمد شریفی مقدم در نشست تشریح اهداف و ماموریت های طرح ارتقای بهره وری و کاهش مصرف آب در کشاورزی در خصوص کارهای انجام شده در حوضه دریاچه ارومیه، تعداد سایت های موجود، تعداد بهره برداران، مساحت اراضی درگیر حوضه دریاچه و تمام موضوعات مربوط به حوضه را تشریح کرد و افزود: برنامه سال آتی احیا با دقت و انسجام بیشتری انجام می شود.

وی بااشاره به اهمیت مرکز تحقیقات و ترویج اظهار کرد: با توجه به کارهای شاخص انجام شده توسط محققان، در سال ۱۴۰۱ هماهنگی بیشتری با مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی خواهیم داشت.

شریفی مقدم با بیان اینکه ۳۵۰ هزار کشاورز در سه استان حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی ، آذربایجان غربی و کردستان فعالیت می کنند، گفت: توجه به اشتغال و معیشت این بخش با توجه به بهره وری آب کشاورزی در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

وی با بیان اینکه طرح های ترویجی کشاورزی در زمینه احیای دریاچه ارومیه در سه فاز اجرایی شده است، گفت: فاز اول با ۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در ۲۵ سایت، فاز دوم با ۱۰ میلیارد ریال و فاز سوم نیز با ۳۷ میلیارد ریال در ۳۵ کانون و ۵۰ سایت اجرایی شده است.

مسئول هماهنگ کننده طرح جامع ترویج وزارت جهادکشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه افزود: فاز اول طرح احیای دریاچه ارومیه با بهره برداری از طرح انتقال آب از سدکانی سیب به عنوان مهم ترین پروژه رو به اتمام است.

وی گفت: گام دوم احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم با شعار افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی در دست اجراست که باید تلاش و برنامه ریزی ها حول این مورد باشد.

شریفی مقدم با اشاره به برگزاری نمایشگاه و رویداد کشاورزی دانش بنیان و نوآور حوضه دریاچه ارومیه ادامه داد: چهار طرح جامع زراعت، باغبانی، ترویج و آب و خاک در طول پنج سال گذشته تحت عنوان احیای دریاچه ارومیه توسط وزارت جهاد کشاورزی، اجرا شده است.

دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه بزرگ شور جهان از اوایل دهه ۱۳۸۰ به دلایلی همچون سدسازی، حفر ده‌ها هزار حلقه چاه در حوضه های آبریز، توسعه باغات و مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی، همراه با خشکسالی های ممتد، شروع به خشکیدن کرد.

سرعت خشکی دریاچه ارومیه به اندازه ای بود که در اوایل دهه ۱۳۹۰ این پهنه آبی با خطر نابودی و خشکی کامل مواجه بود.

در آن زمان ستاد احیای دریاچه ارومیه با عضویت سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط تشکیل شد که تاکنون افزون بر هفت هزار میلیارد تومان طرح در این زمینه اجرا کرده است.

دولت سیزدهم نیز از همان ابتدای شروع به کار خود، احیای دریاچه ارومیه را در اولویت خود قرار داد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=44116

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});