• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6
یک فعال اقتصادی:

صنایع کوچک و متوسط ضربه‌گیر تحریم هستند

  • کد خبر : 49483
  • 16 بهمن 1400 - 17:45
صنایع کوچک و متوسط ضربه‌گیر تحریم هستند
یاز اکو - فعال اقتصادی با بیان اینکه صنایع کوچک و متوسط در شرایط تحریم، به شکل ضربه‌گیر عمل می‌کنند، گفت: بیش از ۷۰ درصد از تولید کشور توسط تولید کنندگان کوچک و متوسط انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «مهدی بستانچی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی با اشاره به دیدار رهبر معظم انقلاب با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، افزود: تولیدکنندگان بزرگ که بیشترین توجه نیز در کشور به آنها می‌شود، امکانات گسترده‌ای در اختیار دارند و این در حالی است که بیش از ۷۰ درصد از تولید کشور توسط تولید کنندگان کوچک و متوسط انجام می‌شود.

وی ادامه‌داد: تولیدکنندگان کوچک و متوسط امکان بیان شرایط و عملیاتی‌کردن درخواست‌های خود را ندارند.

بستانچی با تاکید بر اینکه تجربه دوره‌های قبل نشان داده در شرایط تحریم، صنایع بزرگ با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند، گفت: به‌طور مثال صنعت خودروسازی از جمله این صنایع است که مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.

وی افزود: به دلیل گسترده بودن این صنایع، قابلیت تمرکز بر روی آن وجود دارد.

 

این فعال اقتصادی تاکید کرد: این در حالی است که صنایع کوچک و متوسط در شرایط تحریم، به شکل ضربه‌گیر عمل می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به سهم ۷۰ درصدی صنایع کوچک و متوسط در تولید، کارگران و فعالان این صنایع سربازان جنگ اقتصادی هستند، گفت: نکته مهم تسهیل فرآیند کسب و کار برای آنها است که باید شکل بگیرد.

بستانچی ادامه‌داد: مشکلات و مسایل در سال‌های گذشته به این صورت بوده که صنایع بزرگ مورد توجه بودند و توجه بیش از حد به آن صنایع باعث آسیب‌هایی شده که گله‌مندی به وجود آمده است.

وی به گلایه رهبر معظم انقلاب در خصوص کیفیت و قیمت لوازم‌خانگی داخلی اشاره کرد و افزود: با وجود این توجه‌ها اما شرایط در صنایع بزرگ مناسب نیست و صنایع کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه اقتصاد عمل کرده‌اند.

این فعال اقتصادی گفت: امروز این نگرانی وجود دارد که با رفع تحریم‌ها این صنایع دچار آسیب شوند زیرا با کاهش تحریم‌ها کالاهای متنوعی وارد کشور می‌شود که عمده آنها به صنایع کوچک و متوسط مربوط است.

به گفته بستانچی، واردات محصولات نهایی در صنایع بزرگ قابل کنترل‌تر است.

استفاده از فرصت رفع تحریم‌ها برای نوسازی صنایع

وی با اشاره به اینکه با رفع تحریم‌ها امیدواریم این دوره واردات کنترل شود، تصریح کرد: باید تلاش شود تا فرآیند واردات محصولات نهایی مانند شرایط تحریم باقی بماند.

بستانچی افزود: در این دوره باید روند واردات کالا مانند شرایط تحریم ادامه پیدا کند، اما این صنایع برای نوسازی و به روزرسانی خود از فرصت رفع تحریم‌ها استفاده کنند.

وی ادامه داد: در واقع دولت باید به جای تمرکز بر واردات کالا، بر واردات فناوری ساخت و تولید متمرکز شود، زیرا این موضوع در صنایع کوچک و متوسط کمک‌کننده خواهد بود.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در شهرک‌های صنعتی مشکلات زیرساختی وجود دارد و امیدواریم با اختصاص سهم قانونی برای رفع این مشکلات، شرایط برای تولید بهتر شود.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه با جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی، کارآفرینان و فعالان اقتصادی دیدار کردند و تولیدکنندگان را افسران و کارگران را رزمندگان با اخلاص و با صفای دفاع مقدس در مقابل جنگ اقتصادی با آمریکا خواندند.

ایشان با اشاره به سخنان صریح مسوولان آمریکا درباره شکست خفت‌بار آنها در این نبرد سنگین، افزودند: مسوولان پرتلاش با «ایجاد سند نقشه راهبردی صنعتی» و «مدیریت، هدایت، نظارت و حمایت از تولید» مسیر کاهش و رفع آسیب‌ها و «شتاب گرفتن تولید، اشتغال و پیشرفت کشور» را با تلاش بیشتر ادامه دهند تا آثار این روند در زندگی مردم نمایان شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49483

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});