• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

اویغورها در ترکیه خواستار تحریم المپیک پکن همزمان با آغاز بازی‌ها شدند

  • کد خبر : 49689
  • 18 بهمن 1400 - 10:15
اویغورها در ترکیه خواستار تحریم المپیک پکن همزمان با آغاز بازی‌ها شدند
یاز اکو - همزمان با افتتاح بازی‌های المپیک زمستانی 2022 در پکن، صدها معترض از جامعه مسلمان اویغور چین در استانبول تجمع کردند و خواستار تحریم بازی‌ها به دلیل رفتار این کشور با اقلیت‌های قومی شدند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح معترضان همچنین از شرکت کنندگان در المپیک خواستند که علیه نقض حقوق بشر چین صحبت کنند.

بازی‌های المپیک چین  در سایه تحریم دیپلماتیک بدلیل فعالیت های چین در نسل کشی افتتاح شد.

معترضان که سعی داشتند از یک تپه به سمت کنسولگری چین بروند، برای مدت کوتاهی یک جاده را مسدود کردند و با صف‌های پلیس ضدشورش ترکیه درگیر شدند، انها شعار می‌دادند: «چین نسل‌کشی را متوقف کند»، «مسلمانان نخوابید، برای برادرانتان قیام کنید».

یکی از معترضان به نام عبدالله مودین اوغلو، دانشجوی ۲۶ ساله، گفت: «این المپیک نه روی برف، بلکه روی خون برگزار می شود.

بسیاری از معترضان که در اسکله استانبول تجمع کرده بودند، پرچم های آبی و سفید جنبش استقلال ترکستان شرقی را به اهتزاز درآوردند، گروهی که پکن می گوید ثبات منطقه دوردست غربی آن سین کیانگ را تهدید می کند.

تخمین زده می شود که حدود ۵۰۰۰۰ اویغور در ترکیه زندگی می کنند. ترک ها پیوندهای قومی، مذهبی و زبانی نزدیکی با اویغورها دارند.

بازی های خونین

هدایت اوغوژان، رئیس انجمن آموزش و همبستگی ترکستان شرقی، خطاب به جمعیت گفت: «ما از همه بشریت می‌خواهیم که بازی‌های المپیک زمستانی را تحریم و تماشا نکنند، و از ورزشکاران و شرکت‌کنندگان می خواهیم در این بازی‌های خونین شرکت نکنند».

کارشناسان و گروه های حقوق بشر سازمان ملل تخمین می زنند که بیش از یک میلیون نفر، عمدتا از اویغورها و سایر اقلیت های مسلمان، از سال ۲۰۱۶ در اردوگاه های کار اجباری در سین کیانگ بازداشت شده اند.

چین در ابتدا وجود چنین اردوگاه هایی را رد کرد، اما بعد ها اعلام کرده است که این اردوگاه ها مراکز حرفه ای هستند و برای مبارزه با افراط گرایی طراحی شده اند.

و البته تمام اتهامات سوء استفاده را رد کردند.

سوفینور اومرجان ۲۸ ساله در اعتراض روز جمعه گفت: “ما کاملاً مخالف برگزاری المپیک در چین هستیم.”

ماه گذشته، ۱۹ اویغور شکایتی جنایی علیه مقامات چینی به یک دادستان ترکیه ارائه کردند و آنها را به ارتکاب نسل کشی، شکنجه، تجاوز جنسی و جنایت علیه بشریت متهم کردند.

ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، استرالیا، ژاپن و دانمارک اعلام کردند که هیأت‌های رسمی دیپلماتیک را برای اعتراض به فعالیت های ضد حقوق بشر چین به بازی‌ها اعزام نخواهند کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=49689

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});