• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

یک اتفاق عجیب و خطرناک؛ فرونشست زمین در ساحل دریاچه ارومیه! + عکس

  • کد خبر : 50925
  • 26 بهمن 1400 - 17:30
یک اتفاق عجیب و خطرناک؛ فرونشست زمین در ساحل دریاچه ارومیه! + عکس
یاز اکو - رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی از فرونشست زمین در منطقه ساحلی دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از گزارش محیط زیست باشگاه خبرنگاران پویا؛ فرونشست یکی از بحران‌های زیست محیطی است که کشور را درگیر کرده است و در حال حاضر این پدیده در تمامی استان‌های کشور به جز استان گیلان دیده می‌شود. فرونشست زمین به دنبال کاهش ۷۰ درصدی آب‌های زیرزمینی در استان آذربایجان غربی دیده شده است و به دنبال کاهش تراز آبی دریاچه ارومیه, سواحل شرقی این دریاچه را نیز درگیر کرده است.

در این خصوص دکتر علی بیت‌اللهی, رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی, در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: تصور اینکه فرونشست در کنار سواحل, دریاچه‌ها و بنادر دیده شود, دور از انتظار است اما متأسفانه بر اساس تحقیقات میدانی که اخیرا انجام داده‌ایم, متوجه شدیم که در سواحل شرقی دریاچه ارومیه و در منطقه بین دیزج خلیل و بندر شرفخانه، شکاف‌ها و حفره‌های فرونشستی در طول ۲ کیلومتری این مسیر مشاهده شد.

 

به گزارش تسنیم, در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه به سه هزار و ۴۹۴ کیلومتر مربع رسیده است که با توجه به وسعت سه هزار و ۶۲۱ کیلومتری سال گذشته، در وسعت خود دچار کاهش شده است و حجم دریاچه نیز نسبت به مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۴۱ میلیون مترمکعب کاهش داشته است. دریاچه ارومیه نسبت به تراز اکولوژیک خود ۳٫۴ متر، نسبت به وسعت اکولوژیک خود ۲۳۷۴ کیلومتر مربع و نسبت به حجم آب اکولوژیک خود ۱۲٫۶۱ میلیارد مترمکعب, کمبود دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=50925

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});