• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5

لزوم توسعه و غنی سازی موزه مطبوعات آذربایجان

  • کد خبر : 51107
  • 28 بهمن 1400 - 12:00
لزوم توسعه و غنی سازی موزه مطبوعات آذربایجان
یاز اکو - معاون هماهنگی امور سیاسی، اجتماعی و امنیتی بر لزوم توسعه و غنی سازی موزه مطبوعات آذربایجان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس از تبریز، تراب محمدی امروز در بازدید از موزه مطبوعات آذربایجان، واقع در خانه تاریخی صلحجو با تاکید به اینکه بدون شک موزه مطبوعات آذربایجان، از جمله موزه‌های ارزشمند و غنی کشور است، اظهار کرد: «ایجاد موزه مطبوعات طی دهه گذشته یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استان بود که خوشبختانه با پیگیری‌های انجمن صنفی روزنامه نگاران استان آذربایجان‌شرقی و حمایت‌های مدیرکل محترم میراث‌فرهنگی این امر مهم محقق شد.»

وی توسعه و غنی‌سازی موزه مطبوعات آذربایجان را با گردآوری جراید دوره‌های مختلف تاریخی، خصوصا دوره انقلاب اسلامی ضروری دانست و گفت: «این نکته برای همگان آشکار است که آذربایجان از پیشگامان حوزه چاپ و مطبوعات کشور بوده و در صده‌های گذشته آثار فاخری را در تاریخ به ثبت رسانده است، از این رو لازم است تا بخش‌های مختلف دوره‌های تاریخی به موزه فعلی افزوده شود تا شاهد فعالیت موزه‌ای غنی تر باشیم.»

معاون هماهنگی امور سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی، تربیت روزنامه‌نگاران جوان و متعهد به مطبوعات مکتوب را مهم‌ترین لازمه عرصه مطبوعات دانست و گفت: «قطعا توسعه رسانه‌های دیجیتال در پیشبرد اهداف رسانه‌ای و اثرگذاری گسترده کشور، امری مهم است اما باید بخاطر داشته باشیم که مطبوعات مکتوب همواره در تاریخ ماندگار و قابل دسترس در هر دوره و زمان هستند، باید در این راستا پیشکسوتان و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران این حوزه به تربیت روزنامه‌نگاران جوان بپردازند تا این حوزه پویا، همواره در جریان باشد.»

محمدی اظهار داشت: «در راستای غنی سازی موزه مطبوعات آذربایجان آماده‌ایم تا هرگونه کمکی که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان را یاری خواهد کرد، انجام دهیم تا بدینوسیله شاهد فعالیت موزه‌ای غنی و درخور شان آذربایجان باشیم.»

گزارش فارس حاکی است،  موزه مطبوعات  که با تلاش مستمر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان آذربایجان‌شرقی به مرحله افتتاح رسیده، در محل خانه تاریخی صلحجو (کلکته‌چی) تبریز برپاست و در آن اسنادی از روزنامه‌های عصر مشروطه  تا دهه‌های گذشته به همراه برخی تجهیزات فنی و رسانه‌ای و تصویری به نمایش درآمده است.

یکی از ویژگی‌های این موزه، توجه سیر تحول در نوع صفحه‌بندی، سبک نگارش و نیز جنس کاغذ و سبک چاپ آنهاست که بالندگی و غنای رسانه در طول سال‌های شکل‌گیری و انتشار روزنامه را به خوبی به تصویر کشیده است.

همچنین رسیدهایی از حق اشتراک روزنامه‌ها برای مشترکین، نامه‌های مطبوعاتی و رسید و یادداشت‌های تاریخی از دیگر بخش‌های ارزنده و قابل توجه موزه مطبوعات آذربایجان است که برای آشنایی بازدیدکنندگان از موزه به نمایش درآمده است.

✳️موزه مطبوعات آذربایجان، خانه کلکته‌چی (صلح‌جو )

این بنا یکی از خانه‌های تاریخی موجود در بافت تاریخی شهر تبریز است که مالک اولیه آن آقای ممقانیان (کلکته‌چی) یکی از تجار معروف چای این شهر بوده است.

خانه، شامل دو حیاط اندرونی و بیرونی است. ورودی اصلی این بنا از کوچه فرعی منتهی به کوچه کرباسی است که پس از گذر از یک هشتی از طریق دو دالان وارد طنبی بخش اندرونی و حیاط بخش بیرونی می‌شود.

در فاز اول موزه مطبوعات در خانه صلح‌جو، آثاری به تعداد ۴۰ عدد شامل نشریه و اسناد قاجاری همچنین ادوات عکسبرداری و دوربین‌های عکاسی به نمایش درآمده است.

فاخرترین آثار از جمله مکاتبات و روزنامه‌های دوره قاجار از جمله روزنامه حبل‌المتین، روزنامه صوراسرافیل، شمس و انجمن که در تبریز چاپ شده‌اند و نقش اساسی در روند پیشرفت انقلاب مشروطه داشتند.

نسخه‌های چاپ سنگی، نامه‌های مرتبط با نشریات، قبض آبونمان‌های نشریات مختلف از جمله آثاری به نمایش در آمده است.

آذربایجان شرقی به ویژه کلانشهر تبریز از خاستگاه های اصلی روزنامه و روزنامه نگاری در ایران است و بسیاری از چهره های تابناک نشریه و روزنامه نگاران کشور از این خطه زرخیز برخاسته اند. 

کهن شهر تبریز همچنین تنها شهر ایران است که تعداد روزنامه های منتشره در آن دور گرماگرم انقلاب مشروطه و در طول نزدیک به دو قرن تاریخ مطبوعه نویسی در کشور، برای اولین و آخرین بار، از تعداد مطبوعات پایتخت پیشی گرفته است.

مجموعه این ویژگی ها همراه با وجود مجموعه های غنی از نشریات تاریخی ایران زمین و آذربایجان در جنگ های خصوصی و کتابخانه های دولتی، ضرورت ایجاد موزه مطبوعات در کهن شهر تبریز را دوچندان ساخته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=51107

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});